سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ , 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : 24620
تاکید ترکیه بر تعهد بر مبارزه با تروریسم
معاون رئیس جمهوری ترکیه گفت، این کشور به نبرد علیه تروریسم بدون وقفه ادامه می‌دهد.
به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری آناتولی، «فواد اوکتای» معاون رئیس‌جمهوری ترکیه به قانونگذاران در پارلمان گفت: نبرد ما علیه تروریسم در کشور و در خارج بی‌وقفه علیه تمامی گروه‌های تروریستی به ویژه سازمان فتو، پ.ک.ک، یگان‌های حفاظت خلق و داعش ادامه دارد.
ترکیه مدت‌هاست که آمریکا را برای استرداد فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا که رهبر فتو است، تحت فشار قرار داده است. آنکارا، سازمان فتو را به دست داشتن در کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ و کارزار براندازی دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه متهم می‌کند.
معاون رئیس جمهوری ترکیه همچنین تاکید کرد: آنکارا تا زمانی که آخرین تروریست از پای در بیاید، با یگان‌های حفاظت خلق و پ.ک.ک مبارزه می‌کند. ما تصمیم گرفته‌ایم که از ۸۴ میلیون شهروند خود در مقابل تروریسم محافظت کنیم.
وی همچنین یادآور شد که ترکیه روز پنجشنبه نماینده ویژه‌ای را برای بررسی اقدامات به منظور عادی‌سازی روابط با ارمنستان منصوب کرده است.
معاون اردوغان در ادامه گفت: ترکیه درباره تمایلش برای عادی‌سازی روابط با ارمنستان و همچنین منطقه صادق است. روند عادی‌سازی روابط با دولت ایروان با همکاری نزدیک جمهوری آذربایجان صورت می‌گیرد و به اقدامات ارمنستان بستگی دارد. همکاری جامع برای ایجاد صلح، ثبات، رفاه و آرامش بادوام در منطقه قفقاز با تمایل صادق ما ادامه می‌یابد.
گزارش آمریکا در مورد مبارزه با تروریسم "مغرضانه" است
در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به گزارش آمریکا در مورد مبارزه با تروریسم، آن را "ناقص و مغرضانه" دانست.
تانژو بیلگیچ، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه جمعه در پاسخ کتبی به سوالی در مورد بخش مبارزه با تروریسم ترکیه در گزارش «تروریسم ۲۰۲۰» وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «در این گزارش در خصوص مبارزه ترکیه با گروه‌های تروریستی پ.ک.ک، داعش و "د.ح.ک.پ.ج" و مشارکت در مبارزه بین‌المللی علیه تروریسم منصفانه ارزیابی نشده و رویکرد ناقص و مغرضانه مشاهده می‌شود.»
وی افزود: «در گزارش تروریسم آمریکا حملات گروه‌های تروریستی وابسته به پ.ک.ک که بیمارستان‌ها و غیرنظامیان را در سوریه هدف قرار داده و طی یک سال موجب کشته شدن بیش از ۱۲۰ تن بی‌گناه شده، گنجانده نشده و این گزارش غیرقابل قبول است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه با بیان این‌که ترکیه بدون تمایز بین گروه‌های تروریستی، در چارچوب مقررات و با توجه به توازن امنیت، حقوق آزادی‌ها به مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد، تاکید کرد: ‌«به همین دلیل ادعاهایی غیر از این اقدامات بی‌اساس و پایه است. در بخش سوریه به نگرانی گروه‌های وابسته به پ.ک.ک از مبارزه با تروریسم اشاره شده است؛ از این گروه‌ها به طور واضح نام برده نشده، اما به عبارتی اقرار شده است که پ.ک.ک و ن.د.س/ پ.ی.د/ ی.پ.گ یک گروه هستند.»
بیلگیچ افزود: «مقامات آمریکایی از وابستگی ن.د.س (نیروهای دموکراتیک سوریه) که از آن به بهانه مبارزه با داعش حمایت می‌کنند، به پ.ک.ک به خوبی اطلاع دارند.»
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه با بیان این‌که در بخش مبارزه آنکارا با "گروه تروریستی فتو" این مقاله نیز پیش داوری صورت گرفته است، گفت: «ماهیت تروریستی و یک شبکه جنایی بودن فتو با اسناد و مدارک محرز و قضایی ثابت شده است. این گروه تروریستی نه تنها برای کشورمان بلکه برای تمامی کشورهایی که فعالیت دارد، یک خطر امنیتی و ثبات محسوب می‌شود. انتظار ما از آمریکا پایان دادن بدون تاخیر فعالیت‌های این گروه تروریستی در این کشور، عدم اسکان به عناصر آن و همکاری ملموس با ترکیه در این زمینه است.»
 
  https://ccsi.ir//vdcdz90x.yt0ox6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه