پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ , 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : 24606
ریابکوف: دورنمای روشنی برای روابط روسیه و آمریکا دیده نمی‌شود
معاون وزیر خارجه روسیه با هشدار درباره عواقب خطرناک ادامه گسترش ناتو به سمت شرق، گفت: جز مذاکرات درباره برخی مسائل امنیت بین المللی، پیشرفتی در روابط مسکو و واشنگتن دیده نمی‌شود.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو که امروز (دوشنبه) منتشر شد، اعتراف کرد که طرف روسی هیچ پیشرفتی در روابط با آمریکا نمی‌بیند، به‌جز اینکه مذاکرات اصولی در زمینه کنترل تسلیحات و امنیت سایبری آغاز شده است. وی گفت: «به استثنای ازسر گیری یک سری گفتگوهای اصولی در چند جهت گیری مهم در عرصه امنیت بین المللی، منظورم ثبات راهبردی و امنیت سایبری است، ما هیچ پیشرفتی در روابط دوجانبه با ایالات متحده نمی‌بینیم.»
ریابکوف با تأکید بر اینکه طرف روسی در گفتگو با آمریکا قصد ندارد مشکلات مهمی در روابط دوجانبه، از جمله مشکل روادیدی و فعالیت دیپلمات‌های دو کشور را به مذاکرات امنیتی وابسته کند، ادامه داد: «مسکو در این راستا تلاش می‌کند تا مقامات واشنگتن را به سمت برخوردهای مسئولانه و مشارکت در مسائل امنیت بین المللی متقاعد سازد و امیدواریم که آنها با پیروی از عقل سلیم پیام ما را دریافت کرده و فرصت همکاری در این زمینه را از دست ندهند.»
گسترش ناتو به سمت شرق امنیت این ائتلاف را تقویت نخواهد کرد
معاون وزیر خارجه روسیه یادآور شد که مقامات مسکو مصرانه توجه کشورهای عضو ناتو را به این واقعیت جلب خواهد کرد امنیت پیمان آتلانتیک شمالی با گسترش آن به سمت شرق تقویت نخواهد شد، بلکه چنین روندی عواقب خطرناکی در پی خواهد داشت.
وی توضیح داد: «متأسفانه گسترش ناتو مدتهاست که تضاد شدیدی با اظهارات مقامات بروکسل در این باره داشته و ما قاطعانه مواضع خویش در خصوص مخالفت با این مسئله را هم به اعضای ناتو و هم به کشورهای دارای تمایل برای پیوستن به این ائتلاف نظامی گوشزد کرده و خواهیم کرد و به همین دلیل ادامه این گسترش غیرممکن است و هر گونه تلاش در این زمینه که ظاهراً روسیه حق وتویی در آن ندارد، باعث تقویت امنیت ناتو نشده، بلکه عواقب آن بسیار وخیم و خطرناک خواهد بود. گسترش بی رویه ناتو به سمت شرق طی دهها سال گذشته ثابت کرده که پیش‌ دستاوردها، وعده‌ها و تعهدات لفظی مقامات بروکسل، بدون تضمین حقوقی، هیچ ارزشی ندارند. به رهبران اتحاد جماهیر شوروی و سپس فدراسیون روسیه بارها وعده داده شده بود، آنهم در مسئولانه‌ترین سطح ممکن و هم از طرف ایالات متحده و هم کشورهای اروپایی، که ناتو قصد گسترش بیشتر به سمت شرق را ندارد و خیال مقامات مسکو باید در این خصوص کاملاً راحت باشد. ولی ما شاهد وضعیتی دقیقاً مخالف این وعده هستیم.»
این دیپلمات بلندپایه یادآور شد: «کشورهای عضو ناتو مدعی هستند که هر کشوری این حق مستقل را دارد که شکل تأمین امنیت خود را، از جمله با پیوستن به اتحادهای نظامی-سیاسی، تعیین کند، در حالی‌که چنین آزادی عملی برای عضویت در اتحادها نمی تواند مطلق باشد. این قضیه دقیقاً مانند جامعه بشری است. آزادی‌های فردی نباید به گونه‌ای باشد که به آزادی افراد دیگر آسیب برساند. لازم است تا چارچوب مشخص، مسئولیت‌ها و تعهدات متقابلی وجود داشته باشد. تقویت امنیت کشورها نباید به قیمت از بین رفتن امنیت دیگران تمام شود.»  
فعالیت دفاتر دیپلماتیک روسیه و آمریکا هر روز مشکل‌تر می‌شود
سرگئی ریابکوف در بخش دیگری از این مصاحبه گفت، فقدان هر نوع بهبودی در زمینه کار نمایندگی‌های سیاسی روسیه و ایالات متحده در دو کشور می‌تواند به وضعیتی منجر شود که آنها دیگر قادر به فعالیت نباشند.
وی یادآور شد: «روسیه از مدتها قبل به واشنگتن پیشنهاد داده تا محدودیت‌ها در فعالیت دیپلمات‌ها به صفر برسد، ولی درخواست‌های جدید و ضرب العجل‌ها دوباره مطرح شدند که نفرت انگیزترین آنها، عدم تمدید روادید ایالات متحده برای دیپلماتهای روسی بیشتر از 3 سال است و بعد از این مدت آنها مجبور به ترک این کشور هستند، چرا؟ در این خصوص ما نیز مجبور شدیم به این اقدام واکنش متقارن نشان دهیم.»  
معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «اگر بهبودی در این وضعیت بوجود نیاید، کارکنان سفارت آمریکا در مسکو نیز باید پس از دوره مشابهی به کشورشان بازگردند. این شرایط غیرقابل قبول نشان دهنده عدم تمایل مقامات واشنگتن برای اتخاذ تصمیم ساده و واضحی مانند اعزام نیروی لازم برای دفتر نمایندگی سیاسی خود است. فعالیت دیپلماتیک در چنین وضعیتی بسیار دشوار و حتی غیرممکن خواهد بود.»
این دیپلمات تأکید کرد که طرف روسی امیدوار است که واشنگتن روی پیشنهادات مسکو در زمینه مشکلات روادیدی به خوبی بیاندیشد، چرا که دور بعدی مذاکرات درباره روابط دوجانبه به آن بستگی خواهد داشت.
 
  https://ccsi.ir//vdch--ni.23nkvdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه