جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : 24451
معاون وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه در گفت‌وگو با «ویکتوریا نولاند»، معاون وزیر خارجه آمریکا، به غیر قابل قبول بودن حضور نظامی آمریکا در آسیای مرکزی اشاره کرد.
«سرگئی ریابکوف» معاون وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» در زمینه ملاقات خود با این مقام ارشد آمریکایی گفت:«ما بر غیر قابل قبول بودن حضور نظامی آمریکا در کشورهای آسیای مرکزی به هر شکلی که باشد تاکید کردیم.»
روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» پیشتر نوشته بود که روسیه و ایالات متحده درباره احتمال استفاده ارتش آمریکا از پایگاه‌های روسی در آسیای مرکزی گفت‌وگو کرده بودند.
این در حالی است که وزیران خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی نیز به تازگی در بیانیه مشترکی درباره وضعیت افغانستان اعلام کردند که با استقرار تأسیسات آمریکا و ناتو که از افغانستان خارج شده‌اند، در خاک خود مخالف هستند.
در این بیانیه آمده است: «کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی با استقرار زیرساخت‌های نظامی ایالات متحده و سایر کشورهای ناتو که از افغانستان خارج شده‌اند و همچنین میزبانی اتباع افغان که با ماموریت‌های نظامی خارجی همکاری کرده‌اند، در قلمرو خود مخالف هستند، مگر در مواردی که به تصمیمات فوری برای اهداف بشردوستانه نیاز است.»
پیش‌تر مقام‌های مختلف روسیه از جمله «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه درباره تلاش آمریکا برای ایجاد تاسیسات لجستیکی به منظور استقرار پایگاه‌های نظامی خود در کشورهای آسیای مرکزی هشدار داده و آن را تهدیدی برای ثبات منطقه‌ای خوانده بودند. 
وزیر دفاع روسیه پیش از تکمیل برنامه خروج آمریکا از افغانستان گفته بود مسکو از این طرح‌ها که نتیجه خوبی نخواهد داشت و بلکه تنها به افزایش حضور سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در منطقه کمک خواهد کرد، آگاهی دارد.
منبع: خبرگزاری فارس
https://ccsi.ir//vdcfyjd0.w6djtagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه