پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : 24408
سفیر روسیه در سوریه با اشاره به این‌که برخی طرف‌های کینه‌توز به دنبال ایجاد اختلاف میان تهران، مسکو هستند، تاکید کرد که هیچ تناقضی میان این دو کشور درخصوص سوریه وجود ندارد.
«الکساندر یفیموف» سفیر روسیه در دمشق در ششمین سالگرد آغاز عملیات نظامی نیروی هوایی این کشور در سوریه در گفت‌وگویی خبری به ارزیابی تحولات جاری در سوریه، فرآیند سازش سیاسی در این کشور، همپیمانی مسکو و تهران در پرونده سوریه و ... پرداخت.
وی در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه «روسیا الیوم» در پاسخ به این سوال که تأثیرگذارترین رویداد در روند تحولات در صحنه عملیات نظامی سوریه پس از ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ چیست، گفت: «من نمی‌خواهم یک رویداد خاص را در این چارچوب بگنجانم. خواه نبرد برای بازپس‌گیری شهرهای مهم مانند غوطه شرقی، حلب ، تدمر، دیرالزور بوده باشد خواه هرگونه عملیات کوچکتر دیگر. همه آنها به یک اندازه مراحل مهمی در مسیر رهایی کامل سوریه از تروریسم و احیای تمامیت ارضی و حاکمیت دولت سوریه به شمار می‌روند».
یفیموف تاکید کرد که مبارزات برای دستیابی به صلح در سوریه ادامه دارد. حوادث دراماتیکی که «درعا البلد» در ماه‌های اخیر شاهد آن بوده است، جایی که نظامیان روسیه به صورتی استثنایی، حرفه‌ای بودن خود را نشان دادند؛  از جمله مهارت مذاکره، شجاعت فردی که به طور قاطع در تلاش برای برقراری صلح بدون توسل به زور کمک کرد و در نتیجه این شهر و تعدادی از مناطق دیگر در جنوب جمهوری عربی سوریه تحت کنترل دولت این کشور قرار گرفت.
وی در خصوص پیامدهای سیاسی درگیری در سوریه طی این شش سال، گفت: «من معتقدم که مهمترین دستاورد ما،کمک به سوری‌ها است، نه تنها در دفاع از وجود و موجودیت دولت سوریه، بلکه در بازگرداندن کنترل بخش اعظم خاک این کشور به دولت آن. شکست نیروهای عظیم تروریست‌ها در داخل جمهوری عربی سوریه، مانع از انتقال تهدید تروریستی از سوریه به دیگر کشورهای جهان عرب یا حتی خارج از مرزهای آن به عنوان مثال به روسیه شد که در واقع از نظر جغرافیایی بسیار نزدیک به این منطقه است».
سفیر روسیه در سوریه درباره روند سیاسی حل بحران سوریه و روند آستانه، گفت که سازوکارهای حل و فصل سیاسی بحران سوریهکه به هر حال با مشارکت مستقیم روسیه ایجاد شد، هنوز نقش مهمی در عادی‌سازی وضعیت در جمهوری عربی سوریه و همچنین ایجاد یک گفت‌وگوی جامع داخلی در سوریه ایفا می‌کند. بدون آن، بعید است که صلح و ثباتی بلند مدت در در این کشور محقق شود.
وی توضیح داد: «فرآیند سازش سیاسی در سوریه در زمان کنونی، تحرک چندانی ندارد. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد،  زیرا میزان تناقضاتی که بین دو طرف درگیر جمع شده است بسیار زیاد است و رسیدن به سطح اعتماد متقابل برای بحث سازنده درباره آنها مدتی طول می کشد».
یفیموف  افزود: «بزرگترین چالش در این مورد، تلاش مستمر برخی از طرفهای خارجی برای مداخله یا اخلال در مذاکرات داخلی سوریه به هر نحوی است. این مطلقا غیرقابل پذیرش است. زیرا روند سیاسی باید توسط خود سوری‌ها و با آن‌ها اجرا شود. حمایت سازمان ملل متحد، همانطور که در قطعنامه شورای امنیت شماره ۲۲۵۴ تصریح شده است».
به اعتقاد سفیر روسیه، اگر همه بازیگران خارجی منافع واقعی مردم سوریه را در نظر می‌گرفتند و به دنبال پیشبرد برنامه‌های خود با استفاده از دیگران نبودند  راه حل و فصل نهایی بحران سوریه، بسیار سریعتر و آسانتر می‌شد.
خبرنگار روسیا الیوم در ادامه این مصاحبه می‌پرسد: یکی از شرکای روسیه در روند آستانه، ایران است، آیا ایران یک متحد روسیه است یا قدرتی است که در آینده، ماموریت روسیه در سوریه را پیچیده می کند؟ ما اغلب نظرات کارشناسان را می شنویم که جدا از بحث حفظ تمامیت ارضی سوریه و نیاز به حل بحرانی سوریه با مشارکت خود سوری ها می‌گویند، مسکو و تهران دارای چندین تناقض عمده در برخی از ابعاد اصلی حل و فصل بحران سوریه دارند، آیا واقعا چنین است؟
نماینده ویژه پوتین در سوریه در پاسخ به این سوال گفت: «استدلال‌هایی این‌چنین درباره وجود اختلافات بین مسکو و تهران به هیچ وجه خبر جدیدی نیست. این تبلیغات به طور فعال توسط افرادی کینه‌توز که در درجه اول به دنبال ایجاد اختلاف بین دو کشور ما (روسیه و ایران) و متحد مشترک سوری ما هستند، صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، من شخصاً از هیچ تناقضی بین روسیه و ایران در  خصوص سوریه اطلاعی ندارم».
وی افزود: «علاوه بر این، ما برای یک هدف مشترک در سوریه تلاش می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران، مانند روسیه، به طور قانونی و به دعوت مقامات سوریه در این‌جا حضور دارد و مانند کشور ما، به دمشق کمک می‌کند تا مشکلات شدید ناشی از بحرانی را که چندین سال است ادامه دارد، حل کند».
سفیر روسیه تصریح کرد: «تعامل مداومی بین مسکو و تهران در همه سطوح و حتی در بالاترین سطوح، در رابطه با مسأله سوریه وجود دارد و نتایج ملموسی را به همراه دارد، بنابراین من دلیلی برای شک در آن نمی بینم. ما با همین روحیه به کار خود ادامه می دهیم».
وی در خصوص حملات رژیم صهیونیستی علیه اراضی سوری گفت که بارها تکرار کرده که این حملات که احیانا مناطق مسکونی در دمشق را هدف قرار می‌دهد، کاملا غیرقانونی است و چنین حملاتی تنها حاکمیت جمهوری عربی سوریه را نقض نمی‌کند بلکه تهدیدی برای ترافیک هوایی بین المللی است و به طور کلی اوضاع نظامی و سیاسی در حال حاضر ملتهب را در اطراف سوریه، تشدید می‌کند.
وی افزود که صهیونیست‌ها ادعا می‌کنند، به دلایل امنیتی مرتبط با خود دست به چنین حملاتی می‌زنند، اما حملاتی که آن‌ها انجام می‌دهند، در واقع ماهیتی تحریک آمیز دارند و به هیچ وجه در راستای منافع صلح و ثبات در جمهوری عربی سوریه نیستند. هر حادثه‌ای از این دست نه تنها تهدیدی برای جان افراد بی‌گناه است، بلکه خطر دائمی جرقه زدن تشدید غیرقابل کنترل نظامی را نیز به دنبال دارد.
سفیر روسیه در ارزیابی اوضاع در شمالی سوریه و وجود تشکیلات مسلحانه‌ای چون «الجیش الوطنی السوری» یا «جبهه الانقاذ الوطنی» که با کمک مستقیم ترکیه تشکیل شده‌اند، گفت: «بار دیگر تکرار می‌کنم که اشغالگری خارجی‌ در خاک سوریه غیرقانونی است و باید پایان یابد. البته روسیه هیچ واقعیت اجتماعی و جمعیت‌شناختی"جدید" ناشی از این اشغالگری را به رسمیت نمی‌شناسد.درباره ترکیه، ما همیشه همکاری خود را با آنکارا در روند سوریه مبتنی بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه ادامه می‌دهیم. این امر در کلیه اسناد دوجانبه میان ما و در تصمیمات شرکت‌کنندگان در  "پلت‌فرم آستانه" که ایران در کنار روسیه و ترکیه در آن شرکت می‌کند ، همواره مورد تأکید است.
وی افزود: «این موضعی است که کشور ما در مذاکره با شرکای ترکیه، از جمله در بالاترین سطح اتخاذ می‌شود و من کاملاً مطمئن هستم که این موضوع به طور مفصل در مذاکرات اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سوچی مورد بررسی قرار گرفت».

منبع: خبرگزاري فارس https://ccsi.ir//vdch6kni.23nkvdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه