سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ , 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۸
کد مطلب : 24407
وزیر خارجه قبرس با انتقاد از سیاست خارجی ترکیه گفت، سیاست خارجی ترکیه نظامی شده؛ اینک این کشور با همه همسایگان خود مشکل دارد. وزیر امور خارجه قبرس، رئیس جمهور ترکیه را متهم  کرد که سعی در پیشبرد امپراتوری عثمانی جدید در شرق مدیترانه و خاورمیانه دارد.
به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «نیکوس کریستودولیدس » وزیر خارجه قبرس روز چهارشنبه گفت که  چنین رویکردی می‌تواند در زمینه ژئوپلیتیک بر امنیت منطقه تاثیر منفی بگذارد.
کریستودولیدس گفت: «ما شاهد نظامی شدن سیاست خارجی ترکیه هستیم و این برای همه کشورهای منطقه بسیار نگران کننده است».
کریستودولیدس به سیاست «احمد داوود اوغلو» وزیر خارجه سابق ترکیه در مورد سیاست «صفرِ مشکلات با کشورهای همسایه» اشاره کرد و گفت: «از سیاست صفرِ مشکلات با همسایگان، ما امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که ترکیه با همه همسایگان خود مشکل دارد. هیچ کشوری نیست که با ترکیه مشکل نداشته باشد».
وزیر خارجه قبرس گفت: «آنچه ما از ترکیه شاهد هستیم تلاشی برای ترویج سیاست جدید عثمانی در منطقه است. ترکیه می‌خواهد به هژمونی منطقه تبدیل شود».
دورهای متعددی از مذاکرات بین ترکیه و قبرس با میانجیگری سازمان ملل بدون نتیجه بوده و آخرین تلاش برای دستیابی به توافق صلح در ژوئیه ۲۰۱۷ با خشونت به پایان رسید.
ترکیه سال ۱۹۷۴ وارد بخش شمالی جزیره قبرس شد و این بخش را به کنترل خود در آورد. در آن سال دولت سراسقف «ماکاریوس»، رئیس‌جمهور وقت قبرس، در کودتای نظامیان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین‌کنندگان حق حاکمیت قبرس، واحدهای ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد. همین مسئله منجر به تقسیم جزیره قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی و در حقیقت ترک‌نشین و یونانی‌نشین شد. هم اکنون بحران مالکیت اراضی یکی از اصلی‌ترین بحران‌های میان دو طرف محسوب می‌شود.
حتی برگزاری نشست‌های متعدد در سازمان ملل نیز تاکنون نتوانسته تاثیری در حل بحران قبرس داشته باشد. معضل تاثیرگذار دیگر در مذاکرات میان دو قبرس به نحوه تقسیم قدرت سیاسی باز می‌گردد. در این میان دو بخش یونانی‌نشین و ترک‌نشین بر سر نحوه تقسیم قدرت در پارلمان و دولت با یکدیگر اختلاف دارند. 

منبع: خبرگزاري فارس
https://ccsi.ir//vdcgut9x.ak9tz4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه