شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۳۴
کد مطلب : 2162
ماخاچ قلعه،شهری با خیابانهای خاکی؛ آنژی تنها امید مردم داغستان

سایت گل- آنژی یکی از افتخارات ساکنان شهر ماخاچ قلعه و در عمل تمام ساکنان ایالت داغستان روسیه است. آنژی در زبان فارسی به معنای«دژ و قلعه نظامی» است و این در منطقه داغستان که ایالتی جدایی طلب است و برای استقلال با جمهوری روسیه دائما درحال نبرد است، معنا و مفهوم زیادی دارد. البته «آنژی»،همین تیم کوچک و بی نام و نشان که در سال ۱۹۹۱ پایه گذاری شد، برای مردم این منطقه نمادی برای اتحاد و یکرنگی است. تیمی که دوسه سالی است که به دسته اول رقابتهای لیگ روسیه راه یافته
تا اینجا همه چیز خوب بود ولی از ژانویه (دی ماه گذشته) همه چیز دراین باشگاه تغییرکرد. باروی کار آمدن سلیمان کریموف،به عنوان رئیس این باشگاه، آنژی دیگری معرفی شد.کریموف که خود متولد ماخاچ قلعه است ،دائمابین لندن و مسکو درحال سفر است و نفر صدو هجدهم در لیست ثروتمندترینهای دنیا طبق اعلام فوربس است. روی کار آمدن او باعث شدتا آنژی گمنام وبی نام و نشان، مبدل به یکی از بمبهای خبری فوتبال دنیاشود وداستان دیگری آغاز شود.
آمدن روبرتو کارلوس و ساموئل اتوئو گامهای اول بود. دستمزد سالانه ۲۰ میلیون یورو برای ستاره کامرونی، بازار نقل و انتقالات را متحول کرد و طبق صحبتهای مدیران این باشگاه،دستمزدبازیکنان سابق این تیم هم تغییر کرده و آنژی تا دوسال دیگر در لیگ قهرمانان اروپا خواهد بود؛ چالشی سخت و دشوار البته برای رسیدن به این هدف، سازماندهی و تشکیلات خاصی نیاز است تا بازیکنان بزرگ و ستاره های متعددی به آنژی بیایند.نکته ای که بیش از هر چیز دیگری جلب توجه می کند این است که ستاره های آنژی تمام امکانات ممکن را دراختیار دارند. بازیکنان این تیم در مسکو زندگی می کنندو جلسات تمرینی شان را هم در پایتخت روسیه برگزار می کنند ولی برای برگزاری مسابقاتشان به ماخاچ قلعه ، درفاصله ۱۸۰۰ کیلومتری مسکو سفر می کنند.
یعنی هروقت آنژی دیداری خانگی داشته باشد، بازیکنان این تیم، پروازی ۱۸۰۰ کیلومتری را انجام می دهند تا در ورزشگاه خانگی شان به بازی بپردازند.
این یعنی هر ۱۵ روز یکبار، بازیکنان این تیم پروازی ۲ ساعته دارند تا به ورزشگاه خانگی شان بیایند.
روبرتو کارلوس در صحبتهایی دراین باره گفت:« من به کریموف گفتم که زندگی در مسکو، تنها شرط من برای پیوستن به آنژی است و او هم این را پذیرفت. تنها بدین ترتیب می توانیم ساختاری راشکل دهیم که به ما اجازه می دهد تا بهترین بازیکنان دنیا را به اینجا بیاوریم و از آنها بخواهیم تا فقط و فقط روی فوتبال تمرکز کنند.»
این درحالی است که باید شرایط سیاسی بی ثبات داغستان را دریاد داشته باشیم. سران باشگاه آنژی هم با اطلاع از این شرایط در جنوب مسکو، مجموعه ورزشی بزرگی را اجاره کرده و جلسات تمرینی تیم دراینجا برگزار می شود و بازیکنان تیم هم درنزدیکی این مجموعه ورزشی زندگی می کنند.در روزهای برگزاری بازی هم بازیکنان تیم، با یک هواپیمای جت اختصاصی به ماخاچ قلعه
سفر می کنند و از حرارت بازی درمیان هواداران پرشور این منطقه لذت می برند. کهکشانی های داغستان، هر دو هفته یک بار این گرما را لمس می کنند و هر دو هفته یکبار درمیان هوادارانشان ظهور می کنند. رویای کریموف برای او هزینه زیادی را دربردارد ولی گویا او از این شرایط راضی است.
قیمت هریک از پیراهنهای آنژی حدود ۷۰ یورو است که این قیمت بسیار گران است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که دستمزد ماهانه یک استاد دانشگاه ماهانه ۲۷۷ یورو است.
در لابی هتل ابوداگی، به بازدید کنندگان توصیح می شود:« بدون آنکه کسی شما را همراهی کند، نباید از مخاچ قلعه بازدید کنید.» و هیچ دلیلی هم در این باره ارائه نمی شود.رستم،یکی از معدود ساکنان شهرماخاچ قلعه با جمعیت ۵۷۷.۹۹۰ نفری که انگلیسی بلد است، این را به ما می گوید. با او به بازدید مناطق مهم منطقه قفقاز در جنوب روسیه می رویم. منطقه ای که در طول ماه
های اخیر و به لطف آنژی ستاره های صاحب نامی را به خود دیده و منطقه ای که از سوی دیگر بحران سیاسی شدیدی در آنجا بیداد می کند.
ماخاچ قلعه که در جمهوری داغستان قرار دارد،چچن و دریای خزر را به هم مرتبط می کند و چند کیلومتر با گرجستان و آذربایجان فاصله دارد. این شهر از سال ۲۰۰۰ و از زمان آغاز جنگهای داخلی روزهای بحرانی و سختی را به خود می بیند. ۶/۹۰% جمعیت ماخاچ قلعه مسلمان هستند و درگیری بین دونژاد این منطقه، ماخاچ قلعه را مبدل به منطقه ای ناامن کرده است.دراین میان برخی ها هم به دنبال تشکیل جمهوری مستقل داغستان با حکومت قوانین اسلامی هستند.
همین مسائل باعث شده تا ماخاچ قلعه روزهای سختی داشته باشد.منطقه ای ناامن با حملات مسلحانه و سوء قصدهای متعدد . به همین خاطر قدم زدن دراین شهر به کسی توصیه نمی شود. پیاده روی در شهری که آنژی روبرتو کارلوس وساموئل اتوئو را در خود می بیند،ممکن است برای شما گران تمام شود ولی ما این کار را می کنیم. به مغازه رسمی باشگاه آنژی می رسیم . تعدادی از هواداران درحال خرید پیراهنهایی با نامهای ستاره های جدید تیمشان هستند.
زنان این شهر محجبه هستند و با مردان صحبت نمی کنند. یکی از فروشندگان فروشگاه رسمی آنژی برایمان می گوید:« اینجا همه عاشق آنژی هستند. هر روز بین ۳۰ تا ۵۰ پیراهن تیم را و به ویژه پیراهن بازیکنانی که تازه به تیم آمده اند را می فروشیم.زمانی که پیراهن اتوئو را به فروش گذاشتیم، در طول یک هفته حدود ۲۰۰۰ پیراهن به فروش رفت. می خواهیم مغازه دیگری در شهر باز کنیم و یک فروشگاه رسمی باشگاه را هم در مسکو افتتاح کنیم.الان حدود یک ماه است که این مغازه را افتتاح کرده ایم و کارمان کاملا موفقیت آمیز است. هواداران برای خرید کردن از مغازه صف می کشند.»
قیمت هریک از پیراهنهای آنژی حدود ۷۰ یورو است که این قیمت بسیار گران است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که دستمزد ماهانه یک استاد دانشگاه ماهانه ۲۷۷ یورو است. این شرایط اقتصادی نابه سامان در داخل شهر هم کاملا مشهود است. برخی از خیابانهای شهر حتی آسفالت نشده است و دربرخی از خیابانها پیاده رویی دیده نمی شود. به ندرت فروشگاه های بین المللی در شهر دیده می شود و شاید بنتون و ویچی تنها مارکهای بین المللی باشد که دراین شهر شعبه دارند
دراین میان شرکت های خصوصی نفتی فراوانی هستند که با فروش نفت منطقه پول زیادی به جیب می زنند و بخش عمده ای از ثروت سلیمان کریموف، مالک باشگاه آنژی هم از همین طریق به دست آمده. فقر بیداد می کند و شاید به همین دلیل است که آنژی اکنون مبدل به رویایی برای مردم این منطقه شده تا مشکلات روزمره شان را به دست فراموشی بسپارند؛ دست کم در روزهای یکشنبه که بازیهای آنژی را تماشا می کنند.
آنژی هدیه ای از سوی خدا
برای تماشای یکی از بازیهای آنژی به ورزشگاه دینامو رفتم، ورزشگاهی که به این تیم تعلق دارد.
هواداران برای تماشای این بازی ساعتها قبل به ورزشگاه آمده بودند تا ستاره های جدید تیمشان را از نزدیک ببینند و اکثرشان پیراهنها و پرچم ها و شالهای زردی را به همراه داشتند که در طول تمام بازی آنها را به حرکت در می آوردند:« اتوئو! روبرتو کارلوس! اتوئو! روبرتو کارلوس!» آنها یکی بعد از دیگری نام ستاره های تیمشان را صدا می کردند و در پاسخ به این سوال که نام بازیکن مورد علاقه تان چیست، این دو نام را مطرح می کردند.
مترجم من ، بعد از آن صحبتهای یکی ازهواداران را برای من ترجمه کرد:« این تیم مثل هدیه ای از سوی خداست. با حضور اتوئو، روبرتو کارلوس و ستاره های دیگر، آینده این تیم فوق العاده خواهد بود.»
این آنژی در منطقه ای به این درصد از محبوبیت رسیده که بوکس و کشتی ورزشهای محبوب مردمان داغستان است

https://ccsi.ir//vdcc.eqia2bqsila82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه