پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ , 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۳۴
کد مطلب : 21390
آیا چین «ناتوی آسیا» تشکیل می‌دهد؟
اواسط ژوئن گذشته رئیس‌جمهوری چین شرکت کنندگان در نشست سران "همکاری و اعتمادسازی در آسیا" را به فکر کردن درباره "ساختار امنیت" منطقه فراخواند.
با اینکه برخی کارشناسان و اصحاب رسانه این اظهارات را به منزله تلاش پکن برای تشکیل پیمان نظامی منطقه‌ای دانستند اما تحلیلگران به خبرگزاری نووستی اعلام کردند که ایجاد"ناتوی آسیایی" دستکم در آینده نزدیک دشوار است.
سرگئی ساناکویف، رئیس مرکز تحلیل روسیه و چین به نووستی گفت: چالش‌های واقعی در منطقه وجود دارند. آنچه شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین می‌گوید، طرح‌های خصمانه شخصی‌اش را بیان نمی‌کند بلکه پاسخی گریزناپذیر است. چین دیگر تنها به دفاع از منافع ملی خود اکتفا نمی‌کند بلکه ترجیح می‌دهد در چارچوب ساختارهای منطقه‌ای از جمله همایش همکاری و اعتمادسازی در آسیا و سازمان همکاری شانگهای و مجموعه بریکس فعالیت کند.
ساناکویف می‌گوید که رئیس‌جمهوری چین هیچ مساله جدیدی در دوشنبه بیان نکرد. ساختارهایی در آسیا مرتبط با مسائل امنیت جمعی وجود دارند که پایه و اساس چیزهایی هستند که شی جینپینگ درباره آن صحبت می‌کند.
از سوی دیگر، واسلی کاشین از مرکز پژوهش‌های اروپایی و بین‌المللی گفت، چین هیچ فایده‌ای در این نمی‌بیند که به دشمن آمریکا تبدیل شود و پیمان نظامی علیه آن تشکیل دهد اما توافقنامه‌هایی که پکن با کشورهای دیگر امضا می‌کند هیچ ارتباطی با ائتلاف‌های نظامی ندارد.
کاشین گفت: صحبت درباره طرح‌های چین برای تشکیل جایگزین ناتو در راستای عدم فهم چگونگی عملکرد سیاست در آسیا است. مردم از تصاویر کلیشه‌ای آماده استفاده می‌کنند و مقایسه‌هایی با دوره جنگ سرد که هیچ فایده‌ای برای منطقه آسیا ندارد، انجام می‌دهند. نظام آسیا بسیار پیچیده است و نمی‌توان معیارهای اروپایی را روی آن پیاده کرد.
وی گفت: نبود هرگونه همبستگی و همزیستی میان کشورهای آسیایی امکانات آمریکا در ایجاد ائتلاف‌های گسترده را محدود می‌کند و واشنگتن می‌تواند از این موضوع به عنوان عامل بازدارنده‌ای علیه چین استفاده کند. علاوه بر این کشورهای جنوب شرق آسیا در صورتی که جنگی بین این دو رخ دهد نمی‌دانند کدام را انتخاب کنند.
انعکاس این واقعیت در اظهارات نخست‌وزیر سنگاپور تحقق می‌یابد. وی در پاسخ به درخواست مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا برای حمایت در برابر "تجاوز" گفت: اگر دوست دو کشور مخالف باشی می‌توانی روابط خوبی با هر دو داشته باشی اما این مساله در برخی مواقع احتمالاً دشوار باشد. من معتقدم که بهتر است در کنار هیچ طرفی نباشیم با اینکه شرایط احتمالاً ما را مجبور به انتخاب می‌کند. امیدوارم این اتفاق به زودی نیفتد.

منبع: ایسنا
https://ccsi.ir//vdce7x8w.jh8zoi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه