جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب : 687
يك مركز مطالعات راهبردي در آنكارا، پايتخت تركيه، با انتشار گزارشي از وضعيت سوريه، در آن درباره درگيري مذهبي هشدار داد و اعلام كرد دامنه اين درگيري به سوريه محدود نخواهد شد.
اين مركز در پژوهش خود به دولت تركيه توصيه كرده است كه سياست ويژه‌اي را در خصوص سوريه در پيش بگيرد و مانع دخالت‌هاي خارجي در اين كشور شود. با توجه به تغيير سياست تركيه در قبال سوريه كه پس از تماس‌هاي فشرده و اخير آمريكا با تركيه، از حالت دوستانه به خصمانه تغيير كرد، اين مركز مطالعاتي بدون اشاره به فعاليت شديد گروه‌هاي ناشناس مسلح در سوريه مشكل اساسي در سوريه را «حقوق بشر» ذكر كرد.
بن جدو مدير مستعفي الجزيره در بيروت، اخيرا به نقل از مقامات بلندپايه عراق اعلام كرد كه اين مقامات چندي پيش به مقامات سوريه خبر دادند كه آمريكا با آزاد كردن چند صد زنداني، آنان را مسلح و روانه سوريه كرده است.

* اهميت اصلاحات در سوريه
به گزارش روزنامه السفير لبنان، اين پژوهش كه نام «قدم زدن در زمين مين؛ فشار براي آغاز اصلاح در سوريه» را بر خود دارد، علت به مشكل خوردن اصلاحات در سوريه را وجود مرداني مي‌داند كه بشار اسد از زمان پدر خود حافط اسد، به ارث برده است در حالي كه بشار اسد تاكنون چند بار وعده اصلاح داده است.
در اين گزارش آمده است كه ملت سوريه از وعده‌هايي كه براي اصلاحات داده شده، نااميد شده‌ است. اگر بشار اسد قصد دارد به مرحله انتقالي مسالمت‌آميز منتقل شود، بايد از برخي اختيارات خود چشم بپوشد و كار را با پارلماني با احزاب متعدد آغاز كند.
اين مركز مطالعاتي روزهايي دشواري براي دولت بشار اسد پيش‌بيني كرد و نوشت كه: «برخي دلايل كافي است تا مردم احساس سرخوردگي كنند و دامنه اعتراضات افزايش يابد».
در گزارش اين مركز، درباره عواقب درگيري مذهبي در سوريه هشدار داده شده و تاكيد شده است كه اين امر با منافع تركيه در تضاد است. در اين گزارش تصريح شده است كه حفظ منافع تركيه در اين خصوص، در حفظ حاكميت و وحدت ملي سوريه است و تركيه نبايد اجازه دخالت خارجي در سوريه را بدهد زيرا در چنين صورتي فاجعه‌اي عليه تركيه و منطقه شكل خواهد گرفت.
* سه سناريوي احتمالي براي سوريه؛
در اين پژوهش به سه سناريوي احتمالي زير اشاره شده است:
۱- ادامه سركوب‌ها و در نتيجه تشديد مخالفت‌ها با نظام سوريه در سال‌هاي آينده و احتمال بروز درگيري داخلي.
۲- رسيدن به آشتي و مصالحه، تشكيل مكانيزمي براي نظارت بر مرحله انتقالي.
۳- سناريوي سوم از تركيه و ديگر بازيگران بين‌المللي مي‌خواهد تا به دنبال جايگزيني خارج از نظام [كنوني سوريه] باشد.
در ادامه اين پژوهش آمده است كه ادامه سركوب‌ها در نهايت حمايت تركيه از سوريه را پايان مي‌دهد و در آن صورت تركيه كنار مردم سوريه قرار خواهد گرفت.
در اين پژوهش توصيه شده است كه دولت تركيه ارتباط خود با اقشار مختلف مردم سوريه را ادامه بدهد و در صورت تغيير نظام در سوريه، بايد نظامي بنا شود كه آزادي را تقويت و حق حيات را براي همه فراهم كند.
در اين پژوهش تصريح شده است كه هر اقدام يك‎جانبه تركيه بي‌ثمر مي‌ماند و تركيه بايد با قدرت‌هاي بين‌المللي و عناصر داخلي هماهنگي ” حفظ منافع تركيه در اين خصوص، در حفظ حاكميت و وحدت ملي سوريه است و تركيه نبايد اجازه دخالت خارجي در سوريه را بدهد زيرا در چنين صورتي فاجعه‌اي عليه تركيه و منطقه شكل خواهد گرفت. “
به عمل آورد و ايران نيز بايد در اين امر شركت داده شود.
بنا بر اين گزارش، پژوهش اين مركز مطالعاتي توصيه مي‌كند كه تركيه در گفت‌وگوي دائم با اتحاديه اروپا درباره تحولات اخير خاورميانه باشد.
* تماس‌هاي فشرده آمريكا با تركيه عليه سوريه
روز جمعه (۲۷ مي) اردوغان در تماسي تلفني با بشار اسد گفت‌وگو كرد.
نكته مهم در اين گفت‌وگوي تلفني اين است كه اين تماس دقيقاً پس از تماس‌هاي فشرده آمريكا با تركيه در روزهاي اخير انجام شد. به نظر مي‌رسد اردوغان در اين تماس تلفني غيرمستقيم هشدار آمريكا به سوريه را به دمشق منتقل كرده است.
اين در حالي است كه مطبوعات تركيه روز هجدهم مي در آستانه سخنراني باراك اوباما درباره خاورميانه با انتشار خبر ديدار سفير آمريكا در اين كشور با اردوغان اعلام كردند سفير آمريكا حامل پيامي از اوباما براي وي بوده است مبني بر اينكه «از برنامه آمريكا عليه سوريه حمايت كند».
در روزهاي اخير فعاليت آمريكا براي جلب حمايت تركيه در دو بخش سياسي و نظامي به صورت فعال صورت گرفت.
دوشنبه (۱۶ مي) ژنرال جيمز كارترايت، جانشين رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا به آنكارا رفت و با اولكر باشبوغ رئيس ستاد مشترك تركيه ديدار كرد.
در سطح ديپلماتيك نيز چهارشنبه ۱۸ مي «فرانسيس جي. ريكاردونه» سفير آمريكا در آنكارا به درخواست اوباما خواستار ملاقات فوري با رجب طيب اردوغان شد.
اين ملاقات در نقطه‌اي در محل فرود بالگردها در نزديكي و خارج از آنكارا برگزار شد در حالي كه اردوغان از سفر انتخاباتي خود بازمي‌گشت و لباس‌هاي انتخاباتي خود را هنوز بر تن داشت نه لباس رسمي.
علاوه بر اين اردوغان دو جلسه انتخاباتي خود را براي ديدار فوري سفير آمريكا به تاخير انداخت.
روزنامه «راديكال» تركيه با افشاي بخش‌هايي از محتواي اين ملاقات فوري اعلام كرد كه اين ملاقات براي انتقال درخواست اوباما از اردوغان جهت جلب حمايت او از آمريكا در مقابله با سوريه بود.
https://ccsi.ir//vdcebf8pijh8v.9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه