جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب : 4735
آمریکا، ترکیه و تاسیس دولت کرد
سالها قبل یک سرهنگ آمریکایی که در مقر آمریکا jussmat درترکیه خدمت کرده و مسلط بزبان ترکی بود ، نقشه ای را به گونری جیوا اوغلو روزنامه نگار ترک نشان داد و گفت : ما برای تاسیس دولت کردستان به منطقه لشکر کشی کرده ایم . جیوا اوغلو به او پاسخ داده بود ترکیه اجازه نخواهد داد این طرح اجرا شود . سرهنگ آمریکایی گفته بود در آن صورت ترکیه ناچار خواهد شد با اکراد عراق وارد جنگ شود . بعد از مدتی یک سرگرد ارتش آمریکا نیز همان سخنان را تکرار کرد .

گونری جیوااوغلو در تاریخ ۱۳ژانویه ۲۰۰۷ درروزنامه ملیت نوشته بود : " مرکز ثقل خاورمیانه از فلسطین به بغداد منتقل می شود . نقشه خاورمیانه جدید با مرکزیت بغداد شکل خواهد گرفت . نوک شاخه ثابت پرگار در مرکز بغداد قرار دارد و نوک شاخه متحرک آن نیز بر روی شمال عراق ، بصره ، ایران و سوریه و ترکیه گردش کرده و نقشه جدید ترسیم خواهد شد .

هر دو افسر آمریکایی در مقر آمریکا در آنکارا در دو مقطع زمانی مختلف از نقشه جدید خاورمیانه و تاسیس کردستان سخن گفته بودند. افسران آمریکایی نقشه نصب شده بر روی دیوار را نشان داده گفته بودند با مرکز شمال عراق دولت مستقل کردستان تاسیس خواهد شد . آنها همچنین گفته بودند که سلاحهای صدام را کردها در اختیار خواهند گرفت و دولت کردستان راتشکیل داده و از ترکیه نیز در خواست خواهند کرد که بخشی از خاک خود را به دولت مستقل کردستان واگذار کند و در غیر این صورت با ترکیه وارد جنگ خواهند شد .آمریکا طرح اجرایی تاسیس کردستان را سالها قبل آماده کرده بود . چنانکه دیوید ال فیلیپس برای Atlantic council در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ درباره مسئله کردی و پ. ک . ک دو گزارش تحقیقاتی و تحلیلی تهیه کرده بود .

در گزارشهای مزبور تاکید شده بود تاسیس دولت کردستان در شمال عراق نه تنها مورد اعتراض واقع نخواهد شد بلکه به صورت" de facto - دو فاکتو " مورد حمایت قرار خواهد گرفت . زیرا آمریکا برای حفظ منافع خود در منطقه طرحهای مختلفی تهیه کرده است " دول غربی بدون اعلان رسمی خواهان تاسیس دولت کردستان مستقل در منطقه هستند. چنانکه آنها از بارزانی و طالبانی حمایت می کنند.

Oded Yinon از مقامات وزارت امور خارجه اسرائیل نیز گزارشی تحت عنوان " استراتژی دهه ۱۹۸۰ برای اسرائیل " تهیه و ارائه داد. در این گزارش آمده است که عراق به سه بخش تقسیم خواهد شد . تاسیس دولت کردستان از لحاظ اسرائیل و غرب از اهمیت زیادی برخوردار است . این گزارشات را نمی توان توهم توطئه دانست . در شرایط امروز شاهد اجرای گام به گام طرح تاسیس دولت کردستان ( بزرگ ) هستیم . البته طرح مزبور دراز مدت می باشد. در برخی از پایتختهای اروپایی نیز نقشه کردستان دست به دست می گردد.
حتی در نشست های مختلف که مقامات ترک حضور دارند ، این نقشه ها مشاهده و مورد بحث قرار می گیرد . در کشورهای عضو ناتو نیز نقشه دولت کردستان نشان داده می شود . برخی از آنها از تقسیم و تجزیه ترکیه به سه الی چهار دولت سخن می گویند . مسئله سوریه نیز نقطه عطف این روند می باشد .

مسعود بارزانی یعنی کردهای عراق در حال سازماندهی کردهای سوری هستند . در پی این امر احمد داود اوغلو هشدار داد که تمامیت ارضی سوریه بایدحفظ شود . ولی تحولات امیدوار کننده نیست . چنانکه زینب گر جانلی ۲۴/۷ در روزنامه حریت نوشت : دلیل ناراحتی آنکارا ، آموزش نیروی نظامی کرد در شمال عراق و اعزام آنها به سوریه است . نظامیان اعزامی از شمال عراق پرچم کردستان عراق را حمل می کنند.

اکراد عراق هم با اکراد ترکیه و هم اکراد سوری روابط نزدیکی دارند . آنکارا در این چارچوب دو تهدید بزرگ را به خوبی احساس می کند :

۱- بهره برداری پ . ک . ک از عدم ثبات در سوریه و استقرار نیروهای خود در مناطق مرزی ترکیه و افزایش حملات تروریستی از طریق سوریه بجای عراق .

۲- افزایش سطح همکاری نزدیک بین مناطق کردنشین عراق با مناطق کردنشین سوریه در جهت تحقق خیالات " کردستان بزرگ "؛ در این صورت روابط ترکیه با حکومت کردستان شمال عراق ضربه خواهد دید .

کشمکش ها در خاورمیانه از نظر کردها راه را برای تاسیس دولت کردستان بزرگ می گشاید . کردها از حمایت جدی آمریکا و غرب برخوردار هستند. شرایط امروز خاورمیانه مشابه شرایط دهه ۹۰ میلادی است . در آن زمان مدار ۳۶ درجه منطقه امن اعلام شد و شمال عراق از مصونیت امنیتی برخوردار گردید. اکنون سوریه در حال تجزیه است . اکراد جدایی خود را اعلام کرده اند. پ . ک . ک از کشمکشهای درون سوریه بهره برداری می کند و تحولات به ضرر ترکیه ادامه دارد. یوسی ملمان و دان یاویو کتابی تحت عنوان: `Armageddon Against spies inside Israels secret wars" منتشر کردند که خواندنی است . براساس مطالب کتاب، موساد به عملیات پنهان خود در ایران ادامه می دهد. این عملیات از لحاظ معادله قوا در منطقه بسیار مهم است . خاورمیانه در حال شکل دهی جدید جهان است.حملات استراتژیک آمریکا در راستای تاسیس اداره محلی کردستان عراق ادامه دارد . تاسیس هر دولت جدید به معنی فروش سلاح بیشتر و رشد اقتصادی دولت های غربی است .

هیچکس عاشق چشم و ابروی ترکیه نیست . تجزیه سوریه ، ترکیه را نیز تحت تاثیر منفی خود قرار خواهد داد. ممکن است فردا که از خواب بیدار شدیم دولت نوظهور کردستان را در آغوش خود بیابیم. هیچکس برای ما طلب آرامش نخواهد کرد.

منبع : ینی شفق

برگردان : سید علی قائم مقامی – ایران بالکان (ایربا)

https://ccsi.ir//vdca.enyk49n0m5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه