يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 19 May 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : 25305
تعاملات رو به گسترش ترکمنستان و طالبان
به گزارش بنیاد مطالعات قفقاز و آسیای مرکزی، سفارت ترکمنستان در افغانستان در 15 اردیبهشت ماه 1403 اعلام داشت که هیئتی از بخش خصوصی ترکمنستان به رهبری نوکرقلی آتاقلی یف رئیس اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان برای گفتگو در مورد گسترش روابط تجاری بین دو کشور از ولایت هرات بازدید کردند. در این سفر هیئت ترکمنستانی با نوراحمد اسلام جار والی هرات دیدار و از کارخانه های فرآوری سنگ مرمر در شهرک صنعتی ولایت هرات بازدید کردند. این سفر پس از سفر ماه مارس هیئتی از تجار افغان به ریاست نورالدین عزیزی وزیر صنعت و تجارت صورت می گیرد که در نمایشگاه کالاهای افغانستانی و همایش تجاری ترکمنستان-افغانستان در عشق آباد شرکت کردند.
این رفت وآمدها و افزایش روابط بین ترکمنستان و طالبان در چند ماه اخیر به طرز چشم گیری در حال افزایش است. طی سه ماه گذشته وزیر خارجه دولت طالبان دو بار در 14 ژانویه (24/10/1402) و 26 فوریه (7/12/1402) به ترکمنستان سفر کرده است و در اوایل ماه مارس (11/12/1402) یک نشست تجاری مشترک در ترکمنستان بین دو کشور برگزار شد. در 15 مارس (25/12/1402) گروهی از متخصصان ترکمنستان برای اجرای خط لوله تاپی وارد افغانستان شدند. قرار است هزاران کارگر از جمله متخصصان نفت و گاز، نصاب ها و کارگران به مدت سه ماه برای کار روی خطوط لوله اعزام شوند. محمدمیرات آمانوف، رئیس هیئت مدیره شرکت خط لوله تاپی در جریان مجمع بین المللی جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی ترکمنستان که در پاریس در 10 اردیبشت ماه 1403 اظهار داشت که « ترکمنستان ساخت بخشی از خط لوله گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند (TAPI) را که در داخل خاک این کشور قرار دارد، به طور کامل تکمیل کرده است و توافقات مهمی با افغانستان در مورد مسایل امنیتی و تملک قطعات زمین برای لوله گذاری صورت گرفته است. علاوه بر این پاکستان قصد دارد تاپی را در قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی برای جذب سرمایه بین المللی قرار دهد.»
اکثر دیدارها بین ترکمنستان و افغانستان در مورد اجرای خط لوله ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند (TAPI) و ارتقای کریدورهای حمل و نقل از جمله کریدور لاجورد که افغانستان را از طریق بنادر ترکمنستان به آذربایجان، اروپا و روسیه متصل می کند، برگزار شده است. درک اهداف استراتژیک ترکمنستان در روابطش با طالبان به منظور پیش بینی تحولات آینده بسیار مهم است. این اهداف شامل علاقه شدید به تضمین اجرای موفقیت آمیز و امنیت پروژه تاپی است که برای آینده اقتصادی ترکمنستان حیاتی است. تضمین یک محیط باثبات و امن در امتداد مرزهای ترکمنستان برای کاهش خطراتی مانند تروریسم و قاچاق مواد مخدر و در نهایت تقویت ارتباطات منطقه ای از طریق طرح های ترانزیت و حمل و نقل است. به همین دلیل برای ترکمنستان مهم است که استراتژی تعامل با مقامات طالبان در افغانستان را به طور فعال دنبال کند. از یک سو، ترکمنستان از تهدیدات این کشور از خاک افغانستان آگاه است و از سوی دیگر، فرصت های جدیدی برای راه اندازی خطوط لوله و کریدورهای حمل و نقل وجود دارد. به همین دلایل، ترکمنستان تصمیم گرفته است تا برای توسعه روابط خوب با دولت طالبان سرمایه گذاری کند و در نتیجه ارتباطاتی را برای گفتگو در مورد موضوعات مورد علاقه ترکمنستان یعنی امنیت مرزها و استفاده مشترک از منابع آبی برقرار کند.
 
https://ccsi.ir//vdcenx8w.jh8n7i9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه