جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ , 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : 24754
با افزایش مجدد تعداد مبتلایان به کرونا، دولت ارمنستان محدودیتهای جدیدی وضع کرد
به گزارش بنیاد مطالعات قفقاز به نقل از اوراسیانت، با شروع دوباره افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان به سویه جدید کرونا، دولت ارمنستان محدودیت های بیشتری را با هدف محدود کردن گسترش این بیماری اعمال می کند.
در 27 ژانویه، این کشور بیش از 2500 مورد را در یک روز ثبت کرد که یک جهش شدید از حدود 300 مورد جدید در روز در هفته قبل است. شمارش روزانه موارد جدید دو رقمی در دسامبر و بیشتر ماه ژانویه بی سابقه نبود.
نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، که دفترش در 26 ژانویه اعلام کرد که به این بیماری مبتلا شده است. پاشینیان که واکسینه شده و واکسن یادآورری را هم دریافت کرده است، گزارش شده است که بدون علامت است و از راه دور کار خواهد کرد. او همچنین در ژوئن 2020 به کرونا مبتلا شده بود.
اولین بیمار مبتلا به سویه اومیکرون در ارمنستان در 8 ژانویه شناسایی شد و در 22 ژانویه محدودیت های جدید کرونایی توسط دولت اعلام شد. طبق این محدودیت ها ورود به رستوران‌ها، کافه‌ها و سایر مکان‌های تفریحی محدود به افرادی است که دارای کد QR هستند که نشان می‌دهد واکسینه شده‌اند یا اخیراً نتیجه آزمایش آنها منفی شده است.
سیستم «کیوآرکد» در ارمنستان نسبتاً دیر راه اندازی شده است. در جمهوری  آذربایجان در سپتامبر گذشته و گرجستان در ماه دسامبر گواهی های مشابهی برای واکسینه شده ها ارائه داده اند.
مانند همه کشورهای دیگر در ارمنستان هم اجرای قوانین مربوط به جلوگیری از شیوع کرونا در ابتدا کامل اجرا نمی شود. برخی از مکان‌ها با دقت تمام کدها را اسکن می‌کنند و اسناد هویتی بازدیدکنندگان را تأیید می‌کنند، اما برخی دیگر فقط یک نگاه سریع به گواهی می‌کنند یا اصلاً آن را درخواست نمی‌کنند.
سمول مارتیروسیان، کارشناس برجسته امنیت دیجیتال گفت که سیستم «کیوآرکد» از داده های کاربر محافظت نمی کند، زیرا اطلاعات از جمله شماره پاسپورت را به برنامه های شخص ثالث مورد استفاده برای اسکن کدهای QR منتقل می کند. باورنکردنی ترین چیز این است که اگر کد QR من در هر کافه ای اسکن شود، آنها می توانند نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد و شماره پاسپورت من را ببینند. خوب، چه کسی تصمیم گرفت که ما باید همه چیز را در مورد یکدیگر بدانیم؟ چه کسی تصمیم گرفت که شماره پاسپورت من اطلاعات عمومی باشد؟ و اگر اینطور است، چیز دیگری اضافه کنید - آدرس خانه، شماره تلفن، شماره تامین اجتماعی!.»
پس از مطرح شدن چنین نگرانی هایی، وزارت بهداشت در ابتدا با اشاره به اینکه مشارکت در این سامانه داوطلبانه است، نگرانی ها را کاهش داد. اما در 26 ژانویه، این وزارتخانه اعلام کرد که تمام داده‌های سیستم به غیر از نام و نام خانوادگی پنهان خواهند شد و فروشندگان نباید کد ها را اسکن کنند. بلکه فقط برنامه آنها باید تأیید کند که این شخص واکسینه شده و به کرونا مبتلا نیست.
در همین حال، مردم ارمنستان تا حد زیادی در برابر کووید واکسینه نشده است. بر اساس داده های رسمی، کمتر از 28 درصد جمعیت به طور کامل واکسینه شده اند. این آمار در بین افراد مسن وضعیت بدتری دارد. تنها 18 درصد از افراد بالای 60 سال، دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند. «بیشتر افراد واکسینه شده بین 35 تا 60 سال سن دارند. آناهیت آوانسیان وزیر بهداشت در جلسه هیئت دولت در 27 ژانویه گفت: آمار واکسیناسیون افراد بالای 60 سال خیلی پایین است و این نگران کننده است. ایشان تاکید کردند با این وجود واکسیناسیون به کاهش تعداد افراد مبتلا که نیاز به بستری شدن دارند کمک کرده است، زیرا تنها 5 یا 6 درصد از مبتلایان به این بیماری اکنون در بیمارستان هستند.
تفاوت در رنج سنی واکسینه شده ها احتمالاً به مقررات جدیدی که از اکتبر وضع شده است مرتبط است. زیرا مقررات جدید کارفرمایان را ملزم می کند تا مدرکی مبنی بر واکسیناسیون یا آزمایشات منفی اخیر PCR از کارگران خود درخواست کنند. از اکتبر، درست قبل از اجرایی شدن این قانون، حدود 7 درصد از ارامنه واکسینه شده بودند.
احساسات ضد واکسیناسیون در ارمنستان همچنان بالاست و بسیاری به سیستم جدید COVID pass تنها با تصمیم به خارج نشدن از خانه پاسخ داده اند.
یک زن جوان در جریان یک سخنرانی در مورد مقررات جدید به شبکه پنج تلویزیون گفت: "من جایی نمی روم زیرا نمی خواهم واکسن بزنم." ارمنستان در اوج بیماری کرونا، زمانی که همه چیز در اروپا سختگیرانه بود، هیچ کاری انجام نداد. اکنون، زمانی که اقتصاد رو به افول است و کسب‌وکارها باید رونق داشته باشند، با این محدودیت‌ها روبرو می‌شوند.» برخی از رستوران ها نیز در برابر محدودیت های جدید مقاومت می کنند. «آشوت بارسقیان» رئیس گروه صنفی رستوران‌ها به شبکه پنج گفت: «به طور خلاصه، سود بهداشت و درمان برای کسب و کارها صفر است، اما تأثیر منفی آن بر کسب‌وکار 100 درصد است.
 
https://ccsi.ir//vdcbazb5.rhbaspiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه