چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : 2259

بازگشت كوچاريان آره يا نه ؟

تورج خسروی، بنیاد مطالعات قفقاز
بازگشت كوچاريان آره يا نه ؟

روبرت کوچاریان، رئیس جمهور قبلي ارمنستان، بالاخره لب به سخن گشود و در مصاحبه با سايت خبري مدياماكس اعلام كرد، بازگشت خود را به سیاست بزرگ بعید نمي¬داند. وي سه مسأله را كه احتمالاً باعث انگيزه وي به عرصه سياست خواهد شد، چنين برشمرده است.
۱) عدم بهبود رفاه انساني و وضعيت اقتصادي پايدار و قابل توجه و همچنين احساسات منكوب شده در كشور و رشد ميزان مهاجرت به خارج از كشور.
۲) تقاضای قشرهای مختلف جامعه جهت بازگشت من به سیاست بزرگ.
۳) اعتقاد دروني من در اين خصوص اين است که می¬توانم به طور اساسي به وضعیت بهبود بخشم.
اگرچه كوچاريان در ابتداي امر با شك و ترديد براي بازگشت به سياست سخن به ميان مي¬آورد اما شروطي كه وي براي بازگشت خود به عرصه قدرت عنوان كرده بسيار جدي و قاطعانه است و چنين اظهاراتي بيشتر شبيه اظهارات افراد اپوزيسيون و مخالف دولت كنوني است تا يك نفر هم¬حزبي.
صحبت¬ها و موضع¬گيري كوچاريان براي كانديدا شدن رياست جمهوري نشان مي¬دهد كه وي مايل است خود را براي مبارزات انتخاباتي رياست جمهوري در سال۲۰۱۳ آماده¬ نمايد. اما مسأله اصلي اين است كه آيا حزبش يعني حزب جمهوريخواه از وي حمايت خواهد كرد يا نه؟ در جواب بايد گفت تاكنون اين حزب موضع رسمي و شفافي را در اين باره ارائه نكرده است كه البته اين امر از يك طرف به پيچيدگي¬هاي مسايل سياسي و مبارزات انتخاباتي و از طرفي ديگر به مايل نبودن حزب جمهوريخواه به بازگشت روبرت كوچاريان مربوط مي¬شود.
مي¬توان گفت كه در ميان صحبت¬ها و موضع¬گيري¬هاي بعضي از اعضاي حزب جمهوریخواه و حتي خود سرژ ساركسيان نوعي عدم علاقه به بازگشت كوچاريان به عرصه قدرت احساس مي¬شود و شايد بتوان گفت كه پذيرفتن پيشنهاد كنگره ملي از سوي ساركسيان جهت رسيدگي به پرونده كساني كه در قتل-هاي يكم مارس ۲۰۰۸ نقش داشته¬اند تا حدوي براي بدنام كردن كوچاريان بوده است زيرا بيشتر افكار عمومي و اسنادي كه از ويكي¬ليكس منتشر شده است، كوچاريان را مسئول آن حوادث مي¬داند.
برخي از افراد و احزاب اپوزيسيون بر اين باورند كه در صورت كانديدا شدن كوچاريان براي انتخابات رياست جمهوري احزابي همانند ارمنستان شكوفا و داشناكسوتيون از وي حمايت خواهند كرد. بعلاوه آنان معتقدند كه پيروزي ولاديمير پوتين در روسيه بر انتخاب و پيروز شدن كوچاريان در ارمنستان تأثير خواهد گذاشت.
لازم به ذكر است كه كوچاريان سايتي را راه¬اندازي كرده كه فعاليت¬ها و كارهاي ده¬ساله دوران رياست جمهوري وي را منعكس كرده است و از قشرهاي مختلفي از مردم مصاحبه بعمل آورده¬ كه از بازگشت كوچاريان به قدرت حمايت كرده¬اند.

https://ccsi.ir//vdcj.ie8fuqe8hsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه