جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : 1592
نگاهی به برنامه های مختلف مسلمانان روسیه در ماه مبارک رمضان

رمضان در روسیه

سید حسین طباطبایی وابسته فرهنگی و معاون رایزنی در مسکو
رمضان در روسیه

شاعر و عارف بلندآوازه عالم اسلام ، مولانا جلال الدین بلخی ، با آن ذهن وقاد و نگاه عمیق و دور اندیش خود چند صد سال پیش سرود که :
جان نباشد بی خبر در آزمون
هرکه را افزون خبر جانش فزون
شاید زیباترین ، کوتاهترین و جامع ترین توصیف نقش خبر در افزایش آگاهی آدمی ، همین بیت سحرآمیز مولوی باشد . تمام تحلیل ها که در نظامی منسجم و مبتنی بر دانش سالاری می باید به تصمیم بیانجامد ، از درک و فهم درست اخبار و آگاهی ها و در کنار هم قرار دادن آن ها منتج می شود .
مسلمانان در فدراسیون روسیه ، با جمعیتی قابل توجه (حداقل بیست میلیون نفر در حال حاضر ) ، رشد جمعیت قابل ملاحظه ، گستره سکونت و حضور وسیع در تمامی مناطق روسیه و ... به خودی خود موضوعی جذاب ، پردامنه و شایان مطالعه و تامل است .این موضوع به ویژه زمانی بیش از گذشته اهمیت می یابد و توجه اذهان علاقمند و پژوهشگر را به خود جلب می کند که مقتضیات ویژه فدراسیون روسیه ، نقش نهادهای خاص موثر در شکل دهی سیاست های کلی کشور ، جایگاه موسسات و نهادهایی چون کلیسای ارتدکس که خود را حامل مهم ترین عوامل و پارامترهای هویتی روسیه می داند و پاره ای دیگر از ویژگی های منحصر به فرد روسیه مورد توجه قرار گیرد و در پازلی متشکل از این قطعات به هم پیوسته و منسجم ، بروز و ظهور روزافزون پدیده ای به نام اسلام و مسلمانان در روسیه در نظر گرفته شود .
تحلیل و بررسی دقیق پدیده اسلام و مسلمانان در روسیه به عنوان واقعیتی عینی ، غیر قابل اغماض و موثر در عرصه های مختلف حیات اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی روسیه ، از ملزومات هرگونه مطالعه محیط شناختی و رصد و پایش شایسته زمینه های فرهنگی ، دینی و اجتماعی روسیه است و البته به باور نگارنده ، از کنار هم نهادن و تکمیل قطعات به ظاهر از هم جدایی به دست می آید که در یک منظومه کلی ، به ترسیم فضای غالب بر این مقوله منجر خواهد شد .
ایام خاص اسلامی و مناسبت های دینی ، به ویژه در آئینی مناسبت مدار چون اسلام ، فرصت فرخنده ای برای درک میدانی و عملی نقش و تاثیر اسلام در زندگی روزانه جامعه روسیه است . با این زاویه دید و از این منظر ، مجموعه ذیل گردآوری شده است تا نگاهی باشد از درون به مناسبات درونی و بیرونی جامعه مسلمانان فدراسیون روسیه با موضوع خاص ماه مبارک رمضان .
بدیهی است آنچه در پی می آید انعکاس بخشی از رویدادهای مرتبط با ماه مبارک رمضان در فدراسیون روسیه است و به عنوان مشتی از خروار یا نمونه ای مختصر ، می تواند علاقمندان به موضوع اسلام و مسلمانان در روسیه را با فضای کلی حاکم بر جامعه مسلمان ای کشور پهناور آشنا سازد .

ماه رمضان در روسیه " گزارشی اجمالی "
بلافاصله پس از حلول ماه مبارک رمضان ، ماه خدا و عبودیت و تقوی ، شهرهای مناطق مسلمان نشین فدراسیون روسیه رنگ و بویی دیگر گرفت و عطر رمضان در فضا ، معنویت و پاکی و عبودیت را پراکند .
فقط در مسکو روزانه بیش از پانصد نفر در افطاری خیمه رمضان شرکت می جستند و در فضایی صمیمی ، روزه خود را می گشودند . علاوه بر ان در مسجد مرکزی (پراسپکت میر) و مسجد آترادنی شهر مسکو نیز سفره های افطاری برای روزه داران پهن بود .
خیمه رمضان که از سال ۲۰۰۶ در پارک پیروزی مسکو برپا می شود ، امسال علاوه بر مسکو در شهرهای دیگر از قبیل ساراتوف ، قازان و یکاترینبورگ نیز برپا گردید و می رود تا به سنتی حسنه در بین مسلمانان روسیه تبدیل گردد . در خیمه رمضان مسکو ، روزهای جمهوری اسلامی ایران و جمهری ترکیه با شکوه خاصی برگزار گردید .
در چچن اطعام مساکین و خانوارهای کم بضاعت مورد توجه جدی نهادهای دینی و دولتی این کشور قرار گرفت و ماه رمضان ، به ماه دستگیری و کمک به فقرا مبدل گشت .
در اینگوش به ابتکار بنیاد خیریه همبستگی ، بسته های افطاری در بین خانواده های کم بضاعت توزیع شد .
در اوفا مرکز باشقیرستان به ابتکار بنیاد خیریه بیت المال و به مناسبت نزدیکی فصل مدارس ، در ماه مبارک رمضان ، بسته های لوازم التحریر و اقلام کمک آموزشی برای کودکان و دانش آموزان کم بضاعت تهیه و توزیع گردید .
در تومسک برنامه افطار روزانه برای مسلمانان روزه دار برقرار و مسجد این شهر پذیرای همه خانواده های مسلمان در هنگام افطار بود .
در چلیابینسک ، همزمان با ماه مبارک رمضان ، مقدمات احداث سومین مسجد شهر فراهم گردید و امید می رود در آینده نه چندان دور ، مسلمانان این شهر از این مکان مقدس بهره مند گردند .
در جمهوری مورداوی ضیافت افطاری برای ۷۰۰ تا ۸۰۰ مسلمان روزه دار در مسجد مرکز این جمهوری فراهم بود .
در مسجد قازان امکانات اطعام هزاران تن در هنگام افطار فراهم بود و کلینیک یاسین در این شهر ، در طول ماه مبارک رمضان ، کلیه مراجعین مسلمان را به صورت رایگان درمان و مداوا می نمود .
برنامه های آموزشی / تبلیغی
علاوه بر برنامه های افطاری و اطعام مساکین ، ماه رمضان برای مسلمانان روسیه فرصتی خجسته برای آموزش علوم و معارف دینی و بهره بردن از سخنان روحانیون و کارشناسان مذهبی و تلاوت ایات کلام الله مجید توسط قاریان و حافظان قرآن کریم بود .
امامان محلی عنوانی بود که در اومسک به روحانیون شاغل به تبلیغ مسائل دینی در مناطق مختلف اطلاق می شد . این روحانیون در شمایلی غیر رسمی در خانواده ها و نیز بین جوامع محلی مسلمان این منطقه حضور یافته و به ترویج و تبلیغ آموزه های دینی و اسلامی در بین آن ها می پرداختند .
به ابتکار اداره مفتیات بایکال دوره دو هفته ای آموزش اصول و مبانی اسلام در این منطقه برگزار گردید و در کالینگراد ، دوره های آموزشی برای افرادی که اولین بار روزه می گرفتند برپا شد . در چلیابینسک پس از مراسم افطار ، سخنرانی های مذهبی با استقبال وسیع مردم روزه دار مواجه گردید .
ایجاد امکانات و تسهیلات و سرکشی به زندانیان مسلمان در ماه مبارک رمضان از دیگر ابتکارات شورای مفتیان روسیه بود که در مناطق مختلف مسلمان نشین روسیه و برای زنان و مردان زندانی مسلمان به اجرا در آمد .
انعکاس رسانه ای رویدادهای مربوط به ماه رمضان در جمهوری های مسلمان نشین روسیه از جمله دیگر برنامه هایی بود که در این ماه اجرا شد . در این بین پخش مستقیم نماز تراویح در مسجد جمعه ماخاچ قلعه و پخش صبحگاهی برنامه های احکام و دینی از رادیو و تلوزیون های تاتارستان ، داغستان ، چچن و اینگوس از برنامه های قابل ذکر محسوب می شود .
در مسجد اخلاص شهر اوفا هر شب یکی از فیلم های برگزیده هفتمین جشنواره منبر طلایی قازان به نمایش گذارده شد .
مراسم باشکوه لیله القدر و نماز عید فطر در روزهای پیاینی ماه مبارک رمضان ، حسن ختامی بود بر مجموعه فعالیت ها و اقداماتی که توسط نهادهای دینی فدراسیون روسیه در بخش ها و مناطق مختلف این کشور برگزار گردید .
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شورای مفتیان روسیه

از میان اخبار ....

پخش سریال "محمد (ص) ماه بنی هاشم" در روسیه
به گزارش رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در مسکو به نقل از خبرگزاری رگنوم، سریال تاریخی سی قسمتی «ماه بنی هاشم» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) از کانال تلویزیونی «دنیای اسلام» در روسیه پخش می شود. نمایش این فیلم از اول ماه رمضان (اول اگوست) آغاز شده و در طول ماه مبارک ادامه خواهد داشت. هر قسمت از سریال در طول روز دو مرتبه پخش می شود: ساعت ۲۰ و تکرار در ساعت ۱۱ صبح روز بعد. حقوق پخش این فیلم از شرکت تلویزیونی لبنانی «مدیا لینک اینترنشنال» خریداری شده و توسط شرکت روسی «دنیای اسلام» ترجمه و پخش می شود.
به گفته زائودی مامیرگوف رییس این شرکت روسی، هزینه صورت گرفته برای پخش فیلم ۳ میلیون دلار بوده است. این هزینه کم باعث شد که فیلم با کیفیت مناسب ارایه شود. وی همچنین می گوید: «کارگردانی فیلم بسیار خوب بوده است. در سنت اسلامی نشان دادن چهره پیامبر و یاران و خویشان وی ممنوع است. به همین خاطر معمولا کارگردانان برای ساخت فیلم در این قسمت ها دچار مشکل می شوند. اما در فیلم «ماه بنی هاشم» کارگردان سعی کرده که پیامبر و صحابه ایشان را از روبرو نشان ندهد. بدین ترتیب بیننده تصوری از چهره آنان نخوهد داشت».
وی همچنین اظهار داشت: «یکی دیگر از ویژگی های فیلم انتقال واقع بینانه حوادث و تاریخ یک هزار و پانصد سال پیش است. بازیگران به خوبی از عهده اجرای نقش و به تصویر کشیدن حوادث برآمده اند. بسیاری از صحنه های فیلم که در آن صدها نفر با هم ایفای نقش می کنند، حس و فضای آن زمان را به خوبی ترسیم می کند». وی همچنین معتقد است که بیش از همه دوران زندگی پیامبر در مکه بیش از سایر قسمت ها جلوه می کند؛ یعنی زمان قبل از تولد پیامبر. حمله دولت اتیوپی با رهبری نجاشی به مکه، سال تولد پیامبر و حوادث تاریخی آن دوره طبق روایات به خوبی نمایش داده می شوند.
رییس «دنیای اسلام» در گفتگو با روزنامه نگاران اظهار داشت: «سناریو کاملا بر مبنای احادیث نبوی ساخته شده است. فیلم از طرف شورای علمای «الازهر» تایید شده است و اداره روحانیت مسلمانان داغستان و همچنین شورای مفتیان روسیه نیز آن را تایید کرده اند.
به گفته وی، فیلم مورد توجه عده زیادی قرار گرفته است. این سریال به طور همزمان در کانال تلویزیونی گروزنی در چچن نیز نمایش داده می شود. در فصل پاییز اهالی مناطق کاباردینو- بالکاری، داغستان و آگیدی از کانال های خود این فیلم را تماشا کردند.
کسانی که نتوانسته اند سریال تلویزیونی «ماه بنی هاشم» را از تلویزیون تماشا کنند، می توانند در آینده با مراجعه به بخش «سینما تئاتر» در سایت شرکت تلویزیونی «دنیای اسلام» به آن دسترسی پیدا کنند. در حال حاضر، سایت در حال بارگذاری می باشد. هزینه عضویت در سایت و استفاده از خدمات تنها ۹۰ روبل در ماه می باشد. و اعضا می توانند بدون محدودیت تمام فیلم های ارایه شده در سایت را تماشا کنند.

در جمهوری ماردویا صورت می پذیرد
برگزاری مراسم افطار بین المللی
اداره دینی مسلمانان برنامه های ویژه این ماه مبارک را اعلام کرد. به گفته رشید حضرت خالیکوف، مفتی جمهوری ماردویا، در این ماه مؤمنان بیشتر به انجام فعالیتهای مذهبی توجه می کنند، به همین دلیل در طول این مدت برنامه های بسیاری اجرا می شود.
طی ماه مبارک رمضان در مسجد مرکزی شهر سارانسک مسابقه قرآن و مسابقه انتخاب بهترین مؤذن برگزار خواهد شد و نیز جوایزی شامل کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان نمونه و دانش آموزانی که موفق به حفظ چند جزء قرآن کریم گردیده اند توسط مفتیان اعطا خواهد گردید. همچنین برنامه های دیگری نیز برای این ماه در نظر گرفته شده اند که از آن میان می توان به انجام مراسم «افطار بین المللی» برای دانشجویان خارجی مسلمانی که در ماردویا به تحصیل مشغولند، برنامه های خیریه «رمضان شیرین» برای کودکان بی سرپرست ساکن در پرورشگاهها و نمازهای جماعت شبانگاهی و برگزاری مراسم افطاری در مساجد این جمهوری اشاره کرد.
شایان ذکر است اولین مراسم افطار جمعی با حضور ۷۰۰ تن و مراسم افطاری دیگری با حضور ۳۰۰ تن از روزه داران در مسجد جامع شهر سارانسک ودر مسجد تازه تأسیس «اوسکودار» برگزار گردید. به گفته خالیکوف، هدف اصلی از انجام تمامی این مراسم وحدت و یکپارچگی مسلمانان از طریق اجرای طرحهای اجتماعی است که برای همگان دارای اهمیت ویژه ای می باشد.
از ۳۱ جولای، نماز شب «تراویح» هر شب در تمام مساجد جمهوری ماردویا اقامه خواهد شد. ضمن اینکه در طول این ماه مبارک بسیاری از مساجد به ختم قرآن کریم می پردازند.

کاهش ساعات کاری و ممنوعیت خرید و فروش مشروبات الکلی در طول ماه مبارک رمضان در اینگوش
یونس بیگ یوکوراف، رئیس جمهور اینگوش روز دوشنبه با توجه به ماه مبارک رمضان ساعات کاری را کاهش داد. به گزارش دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور اینگوش به ایتارتاس، در طول ماه مبارک رمضان کارمندان اداراتی که کاهش ساعات کار در آنها امکانپذیر است، در ازای زمان ناهار، یک ساعت زودتر تعطیل می شوند.
به گفته مدیر دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور، "این کار مغایرتی با قوانین ندارد. بسیاری از مردم اینگوش در این ماه روزه دار هستند و در طول زمان درنظر گرفته شده برای ناهار نیز کار می کنند".
یوکوراف همچنین پیشنهاد کرد صاحبان مؤسسات و مراکز تفریحی که در ماه رمضان اقدام به فروش مشروبات الکلی می کنند، مجازات شوند.
او اعلام کرد: "منظور کافه ها، سالنهای سونا و دیگر مراکز مشابهی است که فاقد پروانه کسب بوده و قوانین اساسی تجارت را رعایت نمی کنند و احتمالاً مالیات هم نمی پردازند".
رئیس جمهور اینگوش به احمد کوتیف، دبیر شورای امنیت اینگوش، دستور داد طرحهای پیشنهادی خود را در خصوص تشکیل گروه کاری جهت رسیدگی به مسائل اخلاقی، ارائه کرده و در روزهای آینده بازرسی از مؤسسات فوق الذکر را آغاز کند.
او تأکید کرد: "گروه کاری مذکور تنها در طول ماه مبارک رمضان فعالیت نخواهد کرد؛ بلکه ممکن است بطور دائم به بازرسی از مؤسسات و رسیدگی به تخلفات بپردازد. بایستی همواره بر رعایت مسائل
اخلاقی از سوی مراکز مختلف نظارت شود".

برنامه ابتکاری «رمضان برای کودکان» در ساراتوف

سازمان مسلمانان ساراتف «رادنیک (چشمه)» و مدرسه دینی «شیخ سعید» اقدام به برگزاری مسابقه نقاشی و کاردستی کودکانه «رمضان از نگاه کودکان» و نیز مسابقه «بهترین شعر درباره ماه مبارک رمضان» نموده اند. نتایج این مسابقات در آخر ماه آگوست اعلام خواهد شد.
به گزارش دفتر مطبوعاتی اداره دینی مسلمانان منطقه ساراتف، درچارچوب مسابقه «رمضان برای مسلمانان کوچک» طی این ماه هر یکشنبه رأس ساعت ۱۴:۰۰ در سالن بانوان مجموعه اسلامی ساراتف برنامه بازدید برای کودکان این منطقه درنظر گرفته شده است. شایان ذکر است که اولین برنامه بازدید برای کودکان روز هفتم آگوست برگزار گردید.
همچنین، در چارچوب برنامه «رمضان برای مسلمانان کوچک» برنامه خیریه ای تحت عنوان «ارتباط قلبها» برگزار می شود که در طول این ماه مبارک هر یک از کودکان می توانند هدیه کوچک خود (شامل لوازم التحریر، اسباب و لوازم و ...) را که با پس اندازهای شخصی خریداری کرده اند، برای کمک به پرورشگاهها و مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست ارسال کنند.
دفتر سازمان «رادنیک» طی این ماه مبارک هر روز بعد از نماز ظهر پذیرای اشعار، کاردستیها، نقاشیها و هدایای محبت آمیز مسلمانان کوچک خواهد بود.

تسهیلات زندانیان تاتارستان در ماه رمضان
با شروع ماه رمضان رییس اداره اجرای احکام روسیه در جمهوری تاتارستان به ملاقات مسلمانان محکوم به حبس رفته و به آنان اجازه داد که با توجه به ماه رمضان تسهیلات جدیدی در اختیار آنها قرار گیرد.
قابل ذکر است که این برنامه فقط شامل حال افرادی می شوند که رفتار درستی دارند. افراد روزه داری که در حبس هستند مستقلا غذا درست کرده و پس از غروب افتاب با هم به افطار می پردازند. اداره اجرای احکام تمام برنامه های دعا و نیایش و تهیه افطاری را تحت کنترل دارد.
گفتنی است که امروزه در تاتارستان بجای آوردن مراسم دینی با شدت و حدت قبل انجام نمی گیرد. در زندان های جمهوری تاتارستان به طور کل هفت مسجد و هفت کلیسا وجود دارد.
در ماه رمضان امامان از نزدیک ترین روستاها به این مساجد می آیند و پس از نماز، مراسم دعا و نیایش برگزار می شود.

رمضان در جمهوری ماردویا
از ۳۱ جولای، نماز شب «تراویح» هر شب در تمام مساجد جمهوری ماردویا اقامه خواهد شد. ضمن اینکه در طول این ماه مبارک بسیاری از مساجد به ختم قرآن کریم می پردازند.
اداره دینی مسلمانان برنامه های ویژه این ماه مبارک را اعلام کرد. به گفته رشید حضرت خالیکوف، مفتی جمهوری ماردویا، در این ماه مؤمنان بیشتر به انجام فعالیتهای مذهبی توجه می کنند، به همین دلیل در طول این مدت برنامه های بسیاری اجرا می شود.
طی ماه مبارک رمضان در مسجد مرکزی شهر سارانسک مسابقه قرآن و مسابقه انتخاب بهترین مؤذن برگزار خواهد شد و نیز جوایزی شامل کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان نمونه و دانش آموزانی که موفق به حفظ چند جزء قرآن کریم گردیده اند توسط مفتیان اعطا خواهد گردید. همچنین برنامه های دیگری نیز برای این ماه در نظر گرفته شده اند که از آن میان می توان به انجام مراسم «افطار بین المللی» برای دانشجویان خارجی مسلمانی که در ماردویا به تحصیل مشغولند، برنامه های خیریه «رمضان شیرین» برای کودکان بی سرپرست ساکن در پرورشگاهها و نمازهای جماعت شبانگاهی و برگزاری مراسم افطاری در مساجد این جمهوری اشاره کرد.
شایان ذکر است اولین مراسم افطار جمعی با حضور ۷۰۰ تن و مراسم افطاری دیگری با حضور ۳۰۰ تن از روزه داران در مسجد جامع شهر سارانسک ودر مسجد تازه تأسیس «اوسکودار» برگزار گردید. به گفته خالیکوف، هدف اصلی از انجام تمامی این مراسم وحدت و یکپارچگی مسلمانان از طریق اجرای طرحهای اجتماعی است که برای همگان دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

کارناوال رمضان در جمهوری چچن
به گزارش خبرگزاری «انصار»، کلوپ میهن پرستان تحت عنوان «رمضان» و دانشگاه «مرکز آموزش دینی – اخلاقی» جمهوری چچن به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان، کارناوال اتومبیل سواران برگزار کردند. شرکت کنندگان در این برنامه فرصت یافتند تا با اهالی سه منطقه جمهوری چچن یعنی نااورسک، نادتریچنی و شلکوفسک، آشنا شوند.
به گفته ایوب عصایف رییس بخش آموزش دینی – اخلاقی این دانشگاه دولتی، مسیر حرکت ماشین ها با دقت و با درنظر گرفتن مسایل خاص انتخاب شده و هدف این بود که اتومبیل سواران با اهالی سه منطقه مذکور دیدار کرده و آشنا شوند.
وی همچنین خاطر نشان ساخت که در این برنامه، ماشین ها در قسمت هایی که محل تردد مردم محلی است توقف می کنند و به موعظه های روحانیون در خصوص اهمیت ماه رمضان برای آلایش روح مسلمانان گوش می دهند

در قاراچای - چرکس وضع شد
ممنوعیت فروش مشروبات الکلی در ماه رمضان
در ماه مبارک رمضان در جمهوری مسلمان نشین قره چای چرکس ، فروش نوشیدنی های الکلی ممنوع شده است . این اقدام در راستای حفظ حرمت ماه رمضان و احترام به باورها و اعتقادات مسلمانان در این ماه مبارک عنوان شده است . هیئتی از شورای مسلمانان این جمهوری در بازدید از مراکز عمومی ، هتل ها و مراکز خرید ، از نحوه اجرای این ممنوعیت ابراز خشنودی نمود . این مطلب را ابراهیم کوچ معاون کمسته دینی مسلمانان قره چای چرکس در گفتگو با خبرگزاری اسلام نیوز روسیه عنوان نمود .

مراسم شب های قدر در داغستان
مراسم لیالی قدر و شهادت امیر مومنان علی (ع) به مدت سه شب در مسجد شیعیان شهر ماخاچقلعه با حضور پر شور شیعیان و علاقه مندان عترت نبوت برگزار گردید.
در این مراسمها پس از صرف افطار، اقامه نماز جماعت و قرائت قرآن مجید و دعای پر فیض جوشن کبیر حجت الاسلام و المسلمین مظاهر محمدوف به مناسبت این لیالی در خصوص گناه و آثار آن در زندگی انسان به ایراد سخن می پرداخت.
در ادامه برنامه های شبهای احیا دکتر نوری محمدزاده مدیر مرکز پژوهشی اهل بیت (ع) داغستان در موضوع شب قدر و مساله امامت سخنرانی می کرد.
در ادامه با حضور مداح اهل بیت آقای جیهون از جمهوری آذربایجان روزه داران در سوگ امام اول شیعیان به عزاداری می پرداختند.
این مراسمها با خواندن دعای مخصوص، قرآن سر گذاستن و اقامه نماز صبح تمام می شد.
حضور جوانان و خانمها در این مجالس چشمگیر بود.

بزرگترین سفره افطار درمنطقه پنزا
به گزارش انصار رو به ابتکار مفتیات منطقه پنزا ، بیش از دویست تن از مسلمانان این منطقه بر سر میز افطار روزه خود را گشودند و رکورد بزرگترین سفره افطار این منطقه را رقم زدند .
گفتنی است در فدراسیون روسیه با جمعیت حدود بیست میلیون مسلمان ، برنامه های متنوعی در ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده است که یکی از جذاب ترین آن ها خیمه های رمضان و افطاری های عمومی است که مورد استقبال مسلمانان قرار می گیرد .

به مناسبت عید سعید فطر
سی ام آگوست در باشقیرستان و تاتارستان تعطیل اعلام شد .
به گزارش اسلام رو دولت های تاتارستان و باشقیرستان روز سی ام آگوست را که مصادف با عید فطر و پایان ماه مبارک رمضان است تعطیل عمومی اعلام کردند . ضمنا بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت کار و امور اجتماعی جمهوری باشقیرستان ساعات کار اداری در روز ۲۹ آگوست نیز یک ساعت کاهش یافته است .
گفتنی است چندین سال است که اعیاد فطر و قربان که دو عید مهم مسلمانان جهان است در این دو جمهوری تعطیل عمومی اعلام می شود .

برای اولین بار برپا می شود .
" خیمه رمضان " در یکاترینبورگ
از روز ۲۲ آگوست برابر با بیست و دوم ماه مبارک رمضان در روسیه ، مسلمانان شهر یکاترینبورگ ، شاهد برپایی خیمه رمضان خواهند بود . این خیمه در مسجد موسوم به رمضان برپا می شود و تا پایان ماه مبارک رمضان ، میزبان مومنان روزه دار در زمان افطار خواهد بود .
علاوه بر افطار ، مراسم و برنامه های فرهنگی نیز در این مکان پیش بینی شده است که از جمله آن ها می توان به برگزاری برنامه برای کودکان و اجرای روزهای فرهنگی تاتارستان ، باشقیرستان ، ازبکستان و داغستان اشاره نمود .
سنت برپایی خیمه رمضان از برنامه های جالب مسلمانان روسیه است که مهم ترین آن در شهر مسکو و از نمیه ماه مبارک رمضان هر سال برگزار می گردد و در آن برنامه های ویژه کشورهای اسلامی برگزار می گردد .

"بسته رمضان" برای فقرا در چلیابینسک
به گزارش پایگاه خبری اسلام نیوز روسیه عزت الیاسوف امام مسجد اسماعیلیه چلیابینسک از اجرای برنامه بسته رمضان در طول ماه مبارک رمضان از سوی این مسجد خبر داد . در این برنامه مجموعه متشکل از مواد غذایی و هدایا جمعا به ارزش ۳۵۰ روبل ( حدود ۱۲ دلار ) در بین مسلمانان مستمند منطقه توزیع می شود .
مواد غذایی این بسته شامل روغن ، حبوبات و غله بوده و علاوه بر آن برای کودکان خانواده های مستمن نیز هدایایی از قبیل اسباب بازی ، بیسکوییت و ... در نظر گرفته شده است .
عزت الیاسوف هدف از اجرای این برنامه را عمل به یکی از فلسفه های روزه در اسلام که همانا یاد فقرا و کمک به مستمندان بوده است ذکر کرد و از استقبال مومنان متمول و کمک های آن ها به مسجد برای اجرای این برنامه خبر داد .

اجرای تواشیح و قرائت قرآن توسط جوانان ایرانی در نماز جمعه مسکو
همزمان با هیجدهم ماه مبارک رمضان قاری ممتاز و گروه تواشیح شمیم بهشت کشورمان که به دعوت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران ، و اجرای برنامه در میان مسلمانان روسیه و ایرانیان مقیم مسکو به فدراسیون روسیه سفر نموده اند ،در نماز جمعه مسلمانان مسکو در مسجد جامع حضور یافته و ضمن تلاوت آیاتی از کلام الله مجید به اجرای تواشیح و نغمه های دل انگیز آن پرداختند.
روز جمعه مورخ ۲۸ مرداد ماه ، نماز جمعه مسلمانان شهر مسکو با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری برجسته کشورمان آقای حسن حکیمی شروع گردید، و در ادامه مسجد جامع شهر مسکو و مسلمانان روزه دار ، شاهد نغمه های دلنواز گروه چهار نفره تواشیح مرکب از آقایان احمدرحیمی فرد،محمد رضا روح اللهی،محمد متولی و طاها کبیری بود که پیش از خطبه های نماز توسط آقای شیخ راویل عین الدین ، رئیس شورای مفتیان فدراسیون روسیه ، با تشویق و تحسین های مرتب نمازگزاران با گفتن کلماتی همچون ، ماشاءالله، الله اکبر، احسن شور و شوق معنوی زاید الوصفی به نماز جمعه این هفته مسکو بخشیده بود.
لازم به ذکر است همزمان با ماه مبارک رمضان با هماهنگی های بعمل آمده از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه ، برنامه های متنوعی برای ایرانیان مقیم در مسجد خاتم الانبیاء(ص) تدارک دیده شده است.
همچنین بر اساس در خواست مسئولین و مسلمانان سایر مساجد مسکو ، مقرر گردیده قاری ، گروه تواشیح ، مداح و مبلغ اعزامی از جمهوری اسلامی با هماهنگی رایزنی در سایر مساجد و مراکز اسلامی، در جمع روزه داران حضور پیدا نمایند.
برای اولین بار

مسلمانان روسیه در ماه مبارک رمضان بیش از نیم میلیون دلار زکات و صدقه دادند .
به گزارش اسلام رو ، برای اولین بار و در رکوردی تازه ، حجم کمک های اهدایی مسلمانان روزه دار روسیه در ماه مبارک رمضان امسال از ۱۷ میلیون روبل (نزدیک به ۶۰۰ هزار دلار) گذشت که ۱۳ میلیون روبل آن زکات مسلمانان در این ماه مبارک بوده است . در نتیجه این کمک ها ، بیش از هزار خانوار در نقاط مختلف روسیه از قبیل داغستان ، تاتارستان ، چچن ، اینگوش و کاباردینا بالکار تحت پوشش قرار گرفتند و بخشی از این کمک ها ( چهار میلیون و پانصد هزار روبل ) برای مردم مظلوم فلسطین در غزه ارسال گردید .
مسلمانان مسکو ، تاتارستان و داغستان فعال ترین کمک کنندگان در این برنامه خیریه بودند و بیشترین رقم جمع آوری شده از این سه منطقه در فدراسیون روسیه بوده است .

شرکت صد هزار نفر در نماز عید فطر مسکو
به گزارش منابع خبری روسیه ، در ۴ مسجد شهر مسکو بیش از صدهزار مسلمان برای اقامه نماز عید فطر گردهم آمدند که در این میان مسجد پراسپکت میر با حضور بیش از پنجاه هزار نفر ، بیشترین تعداد نمازگزار را در خود و خیابان های اطراف جا داده بود . در سنت پطرزبورگ هم بیش از ۷۰ هزار نفر در مسجد این شهر در نزدیکی ایستگاه مترو گورکی گردآمده بودند .
کثرت حضور نمازگزاران در مساجد مسکو به ویژه در مسجد پراسپکت میر به حدی بود که تردد خودروها در مناطق اطراف این مسجد با مشکل مواجه شده و ساعات نیمه روز سه شنبه این منطقه را با ترافیک شدیدی دچار کرده بود .سرگی سوبیانین شهردار مسکو با اشاره به این مشکلات ، قلت مساجد در مسکو را از عوامل این امر دانسته و اظهار امیدواری نمود تصمیمات جدیدی در حوزه شهری مسکو برای حل این مساله اتخاذ گردد .

برای اولین بار در تاریخ روسیه
جشن و نماز عید فطر در " پارک سوکولنیکی " مسکو برگزار می شود .
برای اولین بار در تاریخ روسیه ، مراسم جشن عید سعید فطر و نماز عید در پارک سوکولنیکی مسکو برگزار می شود . این برنامه ساعت ۷ صبح روز سه شنبه سی ام آگوست آغاز می شود و فضایی به وسعت ۵۰۰۰ متر مربع با سالنی به گنجایش ۸۰۰۰ نفر در اختیار جامعه مسلمانان مسک برای گرامی داشت عید سعید فطر قرار می گیرد . این مطلب را البیر کرگانوف معاون اداره مرکزی مسلمانان روسیه اعلام و اظهار داشت هماهنگی های لازم در این باره با مقامات شهرداری مسکو به عمل آمده و برای اولین بار مراسم عید فطر در روسیه با این شکل و شمایل برگزار می شود . گفتنی است بر اساس دستور شهردار مسکو ، تسهیلات لازم برای برگزاری دو عید قربان و فطر در اختیار مسلمانان مسکو قرار می گیرد .

https://ccsi.ir//vdci.3azct1awrbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه