شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 4 May 2024
تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : 3530
رزمایش قفقاز ۲۰۱۲ روسیه

تدارکات مانور نظامی قفقاز ۲۰۱۲ از مدت ها قبل آغاز شده است، چرا که تنش های نظامی در خلیج فارس تشدید شده است. برخی کشورهای شوروی سابق در منطقه جنوب قفقاز نیز ممکن است به جنگ علیه ایران ترغیب شوند. از این رو، ستاد کل فرماندهی ارتش روسیه برنامه ای جهت عملیات های انحصاری خواهد داشت که از جمله آن، تعلیم چگونگی سازماندهی پشتیبانی لجستیکی ارتش در شرایط بحرانی خواهد بود.

وزارت دفاع روسیه، تدارکات خود جهت رزمایش نظامی قفقاز ۲۰۱۲ که از سوی فرماندهی ستاد کل ارتش های روسیه (SCSE) برنامه ریزی شده است را از هم اکنون آغاز کرده است. طبق اطلاعیه رسمی این وزارتخانه، رزمایش نظامی امسال با توجه به موقعیت سیاسی و نظامی حال حاضر، در سطح بسیار وسیع تری نسبت به رزمایش سال گذشته برگزار خواهد شد.محل اجرای مانور امسال نیز نه تنها در جنوب کشور روسیه بلکه در آبخازیا، اوسیتای جنوبی و ارمنستان نیز خواهد بود.

طبق پیش بینی های صورت گرفته، مانور نظامی قفقاز ۲۰۱۲ که زمان برگزاری آن ماه سپتامبر (شهریور۹۱)، بزرگترین رخداد نظامی امسال خواهد بود.

به گزارش Russia Beyond The Headlines، طرح های این مانور همچنان در حال گسترش است و کارشناسان نظامی معتقدند، در حقیقت طی این رزمایش، قرار است آموزش های نظامی و رزمی به سربازان داده شود و علت اصلی آن نیز تهدیدات موجود از سمت ایالات متحده امریکا و برخی کشورهای دیگر علیه ایران است. البته از علت های دیگر آن نیز وجود درگیری هایی در ناحیه دریای خزر و جنوب قفقاز یاد شده است.

چندین سال است که این رزمایش از سوی روسیه اجرا می شود، اما رزمایش امسال تفاوت چشمگیری نسبت به سال های گذشته دارد. نخست اینکه این مانور بیش از این که تاکتیکی-عملیاتی باشد، یک مانور کاملاً نظامی است. بدین معنا که مأموریت های منطقه دفاعی ناحیه نظامی جنوبی، توسط تمامی نیروها و سرویس های نظامی شامل نیروهای هوایی، دریایی، موشکی، تخصصی دفاعی و هوابرد صورت می گیرد. علاوه بر اینها نیروهای امنیتی وزارت کشور، سرویس امنیتی و حفاظتی فدرال و وزارت موقعیت های اضطراری نیز حضور دارند. از طرفی ساختار نظامی یکپارچه این کشور کمک شایانی به مأموریت های ستاد فرماندهی کل ارتش در این مانور نظامی خواهد کرد.

دومین مسئله اینکه، یکی از اهداف اصلی این رزمایش، تعلیم عملیات هایی نوین موسوم به «شبکه ای-مرکزی نظامی» با ورود سامانه های کنترل خودکار خواهد بود.

یک مقام عالیرتبه نظامی روسیه در این زمینه اظهار کرد: این برنامه ها توسط رییس ستاد کل فرماندهی ارتش روسیه، نیکولای ماکاروف، در پی دیداری با واستگان نظامی خارجی ما، در دسامبر گذشته طرح ریزی شد. اکنون اظهارات ماکاروف، در حال عملی شدن است.

منابع رسمی در منطقه نظامی جنوب اعلام کرده اند، هر یک از واحدهای نظامی مستقر در شمال قفقاز مجهز به قریب بر ۲۴ خودروی نظامی پیشرفته دارای سامانه ماهواره ای جهانی ناوبری هستند که در نقشه نگاری موقعیت ها و دیده بانی کاربرد دارد. اینها بخشی از تجهیزات قرارگاه فرماندهی روسیه برای سربازان و نیروهای نظامی ارتش مستقر در مجل خواهد بود.

در حال حاضر سامانه ماهواره ای جهانی ناوبری، در تمامی هلی کوپترها و هواپیماهای جنگی که کار نقشه برداری از مناطق نظامی را علاوه بر واحد توپخانه و پدافند هوایی برعهده دارند، استفاده شده است.

این ارتش همچنین مجهز به «بارنائول-تی»، نسل جدید سامانه کنترل اتوماتیک نیروهای پدافند هوایی است که نه تنها منطقه هوایی روسیه، بلکه منطقه هوایی جنوب قفقاز را نیز تحت کنترل دارد. این یک امر حیاتی برای صد و دومین پایگاه نظامی روسیه در ارمنستان محسوب می شود که از نیروهای اصلی منطقه نظامی ارتش جنوبی کاملا جداست.

سرهنگ آناتولی تسیگانوک، رییس مرکز پیش بینی های سیاسی-نظامی روسیه گفت: تدارکات مانور نظامی قفقاز ۲۰۱۲ از مدت ها قبل آغاز شده است، چرا که تنش های نظامی در خلیج فارس تشدید شده است.

وی افزود: برخی کشورهای شوروی سابق در منطقه جنوب قفقاز نیز ممکن است به جنگ علیه ایران ترغیب شوند. با این تفاسیر، چگونه می توان از ظرفیت های نظامی ارتش روسیه در خارج از کشور(برای مثال در ارمنستان) اطمینان خاطر یافت؟ از این رو، ستاد کل فرماندهی ارتش روسیه برنامه ای جهت عملیات های انحصاری خواهد داشت که از جمله آن، تعلیم چگونگی سازماندهی پشتیبانی لجستیکی ارتش در شرایط بحرانی خواهد بود.

تسیگانوک همچنین با اشاره به اظهارات ایگور گوبول، سخنگوی منطقه نظامی جنوب درباره لوله کشی ها گفت: برای آماده سازی نیروهای رزمایشی قفقاز ۲۰۱۲، آموزش مهارت لوله کشی به عنوانی بخشی از آموزش های نیروها جهت گسترش خطوط تلفنی و خطوط انتقال سوخت در نظر گرفته شده است. نیروهای مسئول خطوط لوله کشی به عنوان شاخه ای جدا از ارتش روسیه حضور خواهند داشت.

از آنجایی که تدارکات رزمایش قفقاز ۲۰۱۲ پیش از این انجام شده است، می توان ارتباط کنونی این رزمایش را با برخی از امورات خارجی مشاهده کرد.

ژنرال لئونید ایواشف، رییس آکادمی مسائل ژئوپلتیک نیز در این باره گفت: این موضوع بیانگر این است که این رزمایش با موقعیت خاص سیاسی-نظامی منطقه قفقاز در ارتباط است. یعنی جایی که علائق ویژه ژئوپلتیکی روسیه در آنجا متمرکز است و این رزمایش هم به خاطر حفظ همین علائق ژئوپلتیکی برگزار می شود./ع

https://ccsi.ir//vdcc.1q1a2bqpxla82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه