شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 4 May 2024
تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۰۰:۵۷
کد مطلب : 3036
چرایی موفقیت حزب کمونیست روسیه در انتخابات دومای روسیه

سرانجام نتایج نهایی انتخابات روسیه اعلام شد و اگرچه مخالفت برخی از جناح های سیاسی و همچنین مخالفین پوتین فریاد هنوز کم و بیش ادامه دارد و قرار است معترضین طی هفته جاری باز به تظاهرات بپردارند لیکن با توجه به انگشت اتهام پوتین نخست وزیر روسیه بر علیه امریکا و وزیر خارجه امریکا وهمچنین تکرار آن توسط اقای لاورف وزیر خارجه روسیه در طی اجلاس مشترک ناتو و روسیه بنظر می رسد که راه هرگونه تجدید نظر احتمالی کاملا بسته خواهد بود.
در نگاه ولادیمیر ریژکف ازجریان راست روسیه این انتخابات از بدترین نوع انتخابات بعد از فروپاشی اتحاد شوروی بود و کماکان براین موضع خود اصرار می ورزد واین طبیعی است که امریکا با توجه به وضعیت رقابت خود با روسیه تلاش جدیدی را برای به انزوا ودرون گرا کردن روسیه را در دستور کار خود داشته باشد و پوتین نیز انقدر احساسی نیست که بدو ن دلیل از دخالت امریکا سخن بگوید زیرا به هرحال کرملین وزن و ارزش تمام کلمات را اندازه گیری می کند.
بر طبق آخرین اطلاعیه کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه ۶۰,۲۱ افراد واجد شرایط در انتخابات دومای روسیه در این دوره شرکت کرده اند که نسبت به برگزاری انتخابات دوره پنجم دوما در سال ۲۰۰۷ میلادی، ۶۰/۳ درصد کاهش یافته است. البته برطبق برخی از نظر سنجی ها در قبل از برگزاری انتخابات احتما ل شرکت افراد واجد شرایط در حدود ۵۰ الی ۵۵ درصد تخمین زده می شد و بدرستی معلوم نبود که بالاخره از قشر ۵۰ درصدی خاموش در روسیه چند در صد در آخرین لحظات تصمیم خود را تغییر خواهند داد.
در ششمین انتخابات پارلمانی روسیه حزب روسیه واحد در حدود ۴۹ درصد یعنی برابر با ۲۳۸ کرسی را از ان خود کرد که بیانگر ریزش جدی هواداران اجتماعی این حزب میباشد و از طرف دیگر کمونیست های روسیه موفق شدند تا شرایط خود را بهتر از گذشته و با ۱۹ در صد آرا عملا ۹۲ کرسی را بدست آورند. این رویکرد اجتماعی به جریان چپ روسیه قابل توجه است زیرا با توجه به آرا حزب روسیه عادل که ۱۳ در صد آرا یعنی ۶۴ کرسی قابل توجه است و عملا با در نظر گرفتن مواضع شیه سوسیالیست حزب روسیه عادل بیانگر رشد ایده چپ و تا حدودی ناسیونالست در روسیه و کاهش موقعیت جریان مرکز گرا و همچنین جریان راست سیاسی است.
بطور کلی شرق روسیه در برابر غرب روسیه در حوزه طرفداران جریان چپ قرار دارد. کمونیست ها که در گذشته ۵۶ کرسی داشتند اکنون نزدیک به ۷۵ درصد وضعیت خود را نسبت به قبل بهبود بخشیده اند و اغراق نیست که حزب کمونیست روسیه را فاتح بی چون وچرای انتخابات ۲۰۱۱ دوما نامید اگرچه که این حزب نیز نسبت به برگزاری انتخابات از دولت انتقاد نمود.

حوزه اسیایی روسیه احساس بی مهری از مرکز دارد ولی تظاهرات موجود برعلیه دولت روسیه متمرکز بر مسکو و سن پترزبورگ است همان نقطه سیاسی که بصورت سنتی در اختیار "تیم سیاسی سن پترز بورگ و اقای پوتین" بحساب میآید. به عقیده دیمیتری بابیچ مفسر ریا نووستی بخشی از جامعه روسیه که در انتخابات شرکت نکرده است احساس می کند که توسط دولت نادیده گرفته شده است وبرخی از جامعه شناسان روسی به این سوال رسیده اند که چگونه است که سیستم سیاسی موجود بعد از فروپاشی شوروی نمی تواند مشارکت تکثرگرا تولید کند و ضروری است تا رهبران سیاسی روسیه به این گسل خاموش توجه جدی داشته باشند.

اکنون بایستی دید که آن بخشی که بسمت جریان چپ سوق پیدا کرده اند از حوزه و سبد حزب روسیه واحد کنده شده اند ویا اینکه بخش عمده ای از طرفداران حزب روسیه واحد به جریان خاموش روسیه پیوسته اند و افزایش محبوبیت جریان چپ روسیه ناشی از فعال کردن بخشی از جریان ۴۰ درصدی خاموش روسیه است.

در طی سالیان اخیر با توجه به شرایط و نوع سیستم اقتصادی روسیه عملا حرب بی نام فقیران و درماندگان اجتماعی در روسیه شکل گرفته است و اگرچه قدرت سازماندهی فعال ندارد لیکن از شرایط انتخاباتی روسیه سود جسته و قصد دارد که حقوق وجایگاه خود را معرفی و آشکار سازد.

حزب کمونیست روسیه با شعار های سنتی عملا خود را بعنوان بدیل سیاسی معرفی کرده است و توانسته است تا حدودی بارقه امید برای تغییر شرایط را برای این قشر از جامعه روسیه پدید اورد در این خصوص جالب است که به نظرات الکسی چادائف رئیس سابق بخش سیاسی کمیته مرکزی روسیه واحد توجه کرد که با صراحت اعلام می کند در گذشته این اخطار را به رهبران حزب روسیه واحد اعلام کرده بود که مردم در حال جدایی و فاصله گرفتن از حزب روسیه واحد هستند.

ولی حساب حزب روسیه واحد با شخص پوتین متفاوت است و مردم روسیه و حتی احزاب سیاسی روسیه نیز این تفاوت را درک می کنند. اکنون بایستی دید که حزب روسیه واحد چگونه ائتلاف سیاسی را معنا می کند. چپ روسیه که پشت درب های کرملین خیمه زده است کماکان در اپوزیسیون باقی می ماند یا شریک شرایط جدید با حزب روسیه واحد می شود. ایا پوتین که شاهد بازی آشکار غرب با تحولات روسیه است با ائتلاف جدید با کمونیست های روسیه به غرب پاسخ خواهد داد و نگرانی انها را از سخت شدن مواضع روسیه بیمناک خواهد کرد ویا اینکه کماکان غرب را تسلیم ابهام و امتیازگیری و کشیدن مواضع غرب به ناچاری و درک اجباری دعوت خواهد کرد.

https://ccsi.ir//vdcd.s0s2yt0z9a26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه