دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :سه شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : 1797
نگاهی آماری به وضعیت آموزش عالی ترکیه

سال تحصیلی جدید در دانشگاههای ترکیه با حضور بیش از ۳ میلیون دانشجو و ۱۱۱ هزار کادر آموزشی این کشور آغاز شد.
به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا) به نقل از ایرنا در حال حاضر در دانشگاههای ترکیه ۲۹۰ هزار دانشجو در رشته های لیسانس و ۲۳۸ هزار دانشجو در رشته های فوق لیسانس به تحصیل اشتغال دارند.
در ترکیه مجموعا ۱۶۶ دانشگاه شامل ۱۰۴ دانشگاه دولتی و ۶۲ دانشگاه خصوصی فعالیت دارند و در قریب به تمامی استانهای این کشور دانشگاههای دولتی وجود دارد ولی دانشگاههای خصوصی این کشور به طور عمده در شهرهای بزرگ متمرکز شده اند.
طبق آمار سازمان آموزش عالی ترکیه که به تازگی منتشر شد، در سال تحصیلی ۲۰۱۱-۲۰۱۰ میلادی در دانشگاهای ترکیه شامل دانشگاههای دولتی، خصوصی و آموزش از راه دور این کشور در مجموع ۳ میلیون و ۷۸۰ هزار و ۹۱۶ دانشجو به تحصیل اشتغال داشتند.
این آمار درباره درصد تعداد پسران و دختران دانشجو افزوده است: از کل تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ترکیه، تعداد یک میلیون و ۷۱۸ هزار و ۵۹۸ نفر را دانشجویان دختر و ۲ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۳۱۸ نفر را نیز دانشجویان پسر تشکیل می دهد.
در دانشگاههای ترکیه شامل دانشگاههای آزاد، دولتی و آموزش از راه دور، ۲ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۵۳۰ دانشجو در مقطع لیسانس و ۸۸۳ هزار و ۷۶۵ نفر در مقطع فوق لیسانس به تحصیل اشتغال دارند.
پذیرش دانشجو در ترکیه نیز مانند بسیاری از نقاط جهان با برگزاری آزمون کنکور میسر است. هر چند برخی موارد دانشگاهها نیز از طریق بورسیه خود راسا اقدام به برگزاری آزمون برای پذیرش دانشجو می کنند.
بر اساس اعلام سازمان آموز شعالی ترکیه، در آزمون سراسری سالجاری در دانشگاههای دولتی این کشور، ۲۹۶ هزار و ۳۶۳ دانشجو و در دانشگاههای خصوصی ۴۲ هزار و ۷۳۰ دانشجو در مقطع لیسانس پذیرفته شده اند .
در دانشگاههای ترکیه در مجموع ۱۱۱ هزار و ۴۹۵ نفر کادر آموزشی و هیات علمی شامل ۴۵ هزار و ۵۹۹ زن و ۶۵ هزار و ۸۹۶ مرد وجود دارد.
از مجموع هیات علمی و کادر آموزشی فعال در دانشگهای ترکیه، ۱۵ هزار و ۵۹۲ نفر عنوان پروفسوری، ۸ هزار و ۴۸۶ نفر عنوان استادیاری دارند و مابقی نیز دارای عناوین دکتری و یا کارشناس متخصص هستند.
در دانشگاههای ترکیه ۳۶ هزار و ۶۹۹ نفر دستیار اساتید که از آنها به عنوان ' آسیستان ' نام برده می شود فعالیت دارند.
* امور رفاهی دانشجویان
در سالهای اخیر فعالیتهای دولت ترکیه برای ارتقای سطح رفاه دانشجویان این کشور نیز افزایش یافته به طوری که و در حال حاضر هر دانشجو که وارد دانشگاه می شود در صورت درخواست امکان دریافت وام دانشجویی را دارا می باشد.
میزان وام دریافتی دانشجویان در رشته های لیسانس، فوق لیسانس و دکتری متفاوت از یکدیگر می باشد و دانشجویان دو سال بعد از پایان تحصیلات خود وام دریافتی را در اقساط درازمدت و بدون سود و یا سود بسیار ناچیز به دولت پرداخت می کنند.
علاوه بر وام دانشجویی، دانشجویان این کشور امکان بهره مند شدن از خوابگاههای دانشجویی را نیز دارا می باشند و دولت در سالهای اخیر دهها خوابگاههای بزرگ به خصوص در شهرهای بزرگ و دانشگاهها را نیز برای استفاده دانشجویان مورد بهره برداری قرار داده است.
دانشگاههای خصوصی ترکیه نیز به طور عمده در سه شهر بزرگ استانبول، آنکارا و ازمیر قرار دارند و این دانشگاهها همه ساله به دانشجویان برتر که در آزمون سراسری پذیرفته می شوند بورسهای تحصیلی اعطاء می کنند.
ترکیه در سالهای اخیر اقدامات گسترده ای را برای جذب دانشجویان خارجی در مراکز علمی - دانشگاهی خود انجام داده و برنامه بلند مدتی را نیز برای جذب تعداد زیادی از علاقه مندان به تحصیل در ترکیه تدوین کرده است.

https://ccsi.ir//vdcf.1dyiw6deegiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه