دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : 1628
روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی از زبان آمار

گسترش تیرگی روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی سبب شده تا ترکیه روابط تجاری رو به رشد خود با رژیم صهیونیستی را به تعلیق درآورده و تحریم های تجاری و نظامی علیه این رژیم اعمال کند.
به گزارش حیات ، روابط اقتصادی و امنیتی ترکیه و رژیم صهیونیستی که در تمام سال های موجودیت این رژیم وجود داشته و همواره رو به گسترش بوده است، هم اکنون به دلیل اختلافات دامنه دار پیدا شده در روابط دو طرف در خطر کاهش قرار گرفته است.
**آغاز تیرگی در روابط تجاری
--------------------------------
حمله کماندوهای رژیم صهیونیستی در ۱۰ خرداد سال گذشته به کشتی ماوی مرمره کاروان آزادی غزه در آب‌های بین‎المللی دریای مدیترانه و کشته شدن ۹ فعال حقوق بشر ترکیه و زخمی شدن ۵۰ نفر دیگر، آغازگر تیرگی در روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی بود.
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در واکنش به این اقدام خواهان عذرخواهی رژیم صهیونیستی بابت کشته شدن ۹ فعال ترک و پرداخت غرامت شد که این امر مخالفت سران رژیم صهیونیستی را در پی داشت.
"ایهود باراک" وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، دیروز (۱۵ اردیبهشت) در حالی از "تجدید روابط میان دو کشور" سخن گفت که رسانه های ترکیه در تازه ترین اخبار خود به نقل از رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه از تعلیق روابط تجاری و امنیتی این کشور با رژیم صهیونیستی خبر دادند.
به گزارش پایگاه اینترنتی تی آر تی، ترکیه در این خصوص یک تصمیم ۵ ماده ای برای تحریم رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده است.
این وضعیت در حالی بر روابط دوطرف سایه افکنده است که بررسی آماری مبادلات اقتصادی آنها در سال های اخیر نشان می دهد که روابط رو به گسترشی را تجربه می کرده اند.

**مبادلات اقتصادی
----------------------
پیش از پدیدار شدن تیرگی در روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی، دو طرف روابط اقتصادی رو به گسترشی با یکدیگر داشتند.
به گزارش روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" با توجه به آمارهای رسمی کشور ترکیه، حجم مبادلات تجاری میان ترکیه و رژیم صهیونیستی به حدود ۳.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ رسید در حالی که میزان معاملات در سال ۲۰۰۹، ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است. علاوه بر این در نیمه اول سال جاری نیز سهم مبادلات میان دو کشور در مقایسه با مدت مشابه ۲۵ درصد افزایش یافته است.
بر اساس نموداری که این روزنامه از روابط تجاری کشورها با رژیم اشغالگر در خرداد ماه سال جاری منتشر کرد، ترکیه که از نظر تجاری در رتبه دهم قرار داشت هم اکنون به سومین طرف تجاری صهیونیستها تبدیل شده است.
همچنین پایگاه اینترنتی "گلوبز"(Globes) که پایگاه اینترنتی در خصوص مبادلات تجاری روزانه رژیم صهیونیستی است طی گزارشی به میزان واردات و صادرات این رژیم با ترکیه پرداخته است. بر اساس این گزارش میزان واردات کالای رژیم صهیونیستی از ترکیه در سال گذشته میلادی ۱.۸ میلیارد دلار و میزان صادرات آن ۳.۱ میلیارد دلار بوده است.
همچنین ۷۰ درصد صادرات رژیم صهیونیستی به ترکیه شامل مواد شیمیایی و محصولات نفتی تصفیه شده است. صادرات دیگر نیز شامل ماشین آلات، فلزات، چوب، مبلمان و محصولات کاغذی است. صادرات ترکیه به رژیم صهیونیستی نیز بیش از هر چیز مواد نفتی و نفت خام است. تعلیق روابط دو طرف می تواند به این مبادلات آسیب وارد کند.

**قراردادهای نظامی
-----------------------
امضا قراردادهای سنگین نظامی نیز از دیگر مصادیق روابط رو به رشد میان ترکیه و رژیم صهیونیستی در سال ها گذشته بوده است. تجهیز ۵۴ جت نظامی فانتوم با سیستم های جدید هوایی به ارزش ۶۳۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۵، تجهیز ۴۸ جت F – ۵ به ارزش ۷۵ میلیون دلار در سال ۱۹۹۷، تجهیز ۱۷۰ تانک M – ۶۰ M۱ به ارزش ۶۶۸ میلیون دلار در سال ۲۰۰۲ از تجهیزات نظامی صادر شده از سوی رژیم صهیونیستی به ترکیه در سال های گذشته بوده است.
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال در حال حاضر اطلاعات مشخص و کاملی در زمینه مبادلات نظامی و دفاعی میان دو طرف در این خصوص در دسترس نیست با این حال برخی گزارش ها حاکی از امضای قراردادهای نظامی و دفاعی سنگین میان مقامات دو منطقه است. اطلاعات منتشر شده، گویای امضای توافقنامه هایی به ارزش ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار برای بهسازی جت های فانتوم F – ۴ ترکیه از سوی رژیم صهیونیستی و نیز پیمان دیگری به ارزش ۶۶۸ میلیون دلار برای ارتقاء تانک های M -۶۰ ترکیه است. همچنین در سال گذشته رژیم صهیونیستی ۱۰ هواپیمای بدون سرنشین هرون (Heron) به ارزش ۱۸۳ میلیون دلار به ترکیه صادر کرده است.
این در حالی است که بازی دوسویه رژیم صهیونیستی به شکل گسترش مبادلات اقتصادی با ترکیه و حمایت از گروهک تروریستی پ.ک.ک که نزدیک به ۳ دهه است اوضاع داخلی این کشور را ناآرام کرده باعث خشم مقام های این کشور شده است. رژیم صهیونیستی در سیاست توسعه طلبانه خود همواره شعار از نیل تا فرات را مطرح کرده است که عملا قسمتی از خاک ترکیه را نیز شامل می شود. اگرچه سیاست های ترکیه علیه رژیم صهیونیستی بازتاب مثبتی در بین مردم منطقه داشته است اما مواضع این کشور علیه سوریه که درگیر جنگ سازماندهی شده از طرف سلفی های مورد حمایت غرب است، ناخرسندی مردم و منابع مستقل را برانگیخته است. احزاب مخالف در مجلس ترکیه نیز سیاست خارجی منطقه ای ترکیه به خصوص در قبال سوریه را شکست خورده دانستند.

https://ccsi.ir//vdci.razct1aqvbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه