پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : 4159

وزارت دادگستری جمهوری آذربایجان فهرست محبوب‌ترین نام‌های انتخابی مردم برای فرزندان خود در سه‌ماه نخست سال جاری میلادی را منتشر كرد كه 'یوسف ' و' نورای' به ترتیب جایگاه نخست را در میان پسران و دختران داشته و جزو محبوب‌ترین نام‌ها بوده است.
پایگاه اطلاع رسانی دویچه وله آلمان با اعلام این مطلب نوشت: در سال ۲۰۱۰ در این كشور ۲۹۵۶ نفر و در سال ۲۰۱۱ نیز ۴۰۱۱ نفر نام فرزوندان خود را یوسف گذاشتند. پس از یوسف نام‌های دیگری چون، حسین، علی، محمد، عمر، آیخان، تونار، اولوی، روسلان و آذر نیز جزو محبوب‌ترین نام‌ها بوده است.
نام تركی نورآی نیز برای نوزادان دختر محبوب‌ترین نام‌ بوده است. در سال ۲۰۱۰ نام نورآی بر۳۰۱۰ نفر نوزاد دختر گذاشته شده و در سال ۲۰۱۱ نیز والدین ۳۴۹۷ نوزاد دختر این نام را انتخاب كردند. زهرا، فاطمه، لیلا، زینب، خدیجه، نسرین، آیگون، سونا، نازلی، آرزو و پری نیز جزو محبوب‌ترین اسامی بوده‌اند.

سید حیدر بیات، روحانی كه به زبان تركی آذری در وبلاگ 'آلما یولو' اشعارش را منتشر می‌كند، به دویچه وله می‌گوید: نام‌ها و نام‌گذاری در میان آذربایجانی‌ها نسل به نسل تغییركرده، اما نام‌هایی چون محمد، علی، فاطمه از دوره‌ی صفویه در میان آنها تابحال فراوان بوده است.

وی بر این باوراست كه نام‌گذاری هم مثل مد لباس و یا ماشین در هر دوره تغییر پیدا می‌كند. این روحانی درباره‌ی گرایش و انگیزه‌ی انتخاب نام‌های مذهبی در میان شهروندان جمهوری آذربایجان هم می‌گوید: مردم جمهوری آذربایجان مدت زیادی تحت فشارهای مذهبی قرارگرفتند و نتوانستند آزادنه اعمال و فرایض مذهبی خود را انجام دهند و این عكس‌العملی است به آن سال‌های محرومیت و اكنون آنها به ریشه‌ی مذهبی خودشان برمی‌گردند.

اما دكتراحمد امید یزدانی مولف 'فرهنگ جامع آلمانی- آذربایجانی' و مسئول 'آكادمسین‌های آلمان- آذربایجان' در گفت و گو با دویچه وله می‌گوید : مردم آذری مسلمان هستند نام‌های محمد، علی و حسین همیشه میان آنها رایج بوده و انتخاب این نام‌ها به معنای تشدید گرایش‌های مذهبی نیست.

https://ccsi.ir//vdca.mnyk49n6o5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه