چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 15 May 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : 3956

به دنبال اعلام آغاز فعالیت پایگاه سیستم راداری سپر موشکی ناتو در کوره جیک ترکیه، برای اولین بار تجهیزات مستقر شده در این پایگاه تصویربرداری و آشکار شد.

به گزارش دفتر خبرگزاری فارس در ترکیه، در پی اعلام آغاز فعالیت پایگاه سیستم راداری سپر موشکی ناتو در نزدیکی روستای کوره جیک استان مالاتیای ترکیه از سوی فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در خاک اروپا و تشدید تظاهرات اعتراض آمیز علیه این سیستم که به گفته محافل مخالف سیاسی در آنکارا با هدف تامین منافع و امنیت رژیم صهیونیستی و علیه ایران راه اندازی شده، رسانه های ترکیه برای اولین بار موفق شدند تا از تجهیزات مستقر شده در این پایگاه تصویربرداری و جزئیات آن را آشکار کنند.

به نوشته رسانه های ترکیه در پایگاه کوره جیک، سیستم راداری AN/TPY-۲ ساخت شرکت ریتون که در باند ایکس فعالیت می کند، نصب و راه اندازی شده است. باند ایکس به عنوان یکی از توسعه یافته ترین سیستم های راداری در دنیا شناخته می شود. این سیستم که در حالت ثابت قابلیت پوشش منطقه ای به شعاع دو هزار کیلومتر را داراست، در حالت سیار می تواند منطقه تحت پوشش خود را تا شعاع پنج هزار کیلومتر ارتقاء دهد.

در آزمایش های اولیه انجام شده در آمریکا سیستم راداری AN/TPY-۲ توانسته است یک توپ تنیس را در هوا از فاصله چهار هزار و هفتصد کیلومتری شناسایی و رهگیری کند.

وزارت دفاع آمریکا پنتاگون تاکنون یکی از این سیستم ها را برای مقابله با حمله موشکی احتمالی کره شمالی در آلاسکا مستقر کرده و یکی دیگر از این سیستم ها نیز در اقیانوس اطلس به صورت سیار فعالیت می کند. آمریکا همچنین سیستمی مشابه را در سرزمین های اشغالی فلسطین نصب و راه اندازی کرده است.

با استقرار سکوهای موشکی در رومانی و سپس در لهستان، پروژه سپر موشکی آمریکا تا سال ۲۰۱۸ به طور کامل نصب و راه اندازی می شود.

پایگاه سیستم راداری سپر موشکی ناتو در حالی فعالیت خود را در خاک ترکیه آغاز کرده که مردم مسلمان این کشور از ماه ها پیش تاکنون با برپایی تظاهرات گسترده در جای جای ترکیه و به خصوص استان مالاتیا اعتراض خود را به فعالیت این سیستم و حضور نظامیان آمریکایی در خاک کشورشان ابراز کرده اند.

https://ccsi.ir//vdce.n8xbjh8op9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه