سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 14 May 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 3878

ظفر چاغلایان وزیر اقتصاد تركیه روز جمعه در آنكارا با ادعای تدوین نظام جدید تشویق بسیار كارایی در اقتصاد تركیه گفت: این نظام دارای سه بخش اصلی نظام عمومی تشویق، نظام تشویق منطقه ای برای محرومیت زدایی و ایجاد توازن در توسعه و تشویق سرمایه گذاریهای كلان و راهبردی است.
ایرنا: چاغلایان این مطلب را به دنبال هفدهمین نشست شورای بهینه سازی محیط سرمایه گذاری در گفت و گو با خبرنگاران عنوان كرد و افزود: نظام تشویق جدید تركیه كه در واقع رویكرد نوین در سیستم تشویق و بازنگری اساسی در نظام تشویق سنتی در اقتصاد می باشد، فردا تقدیم 'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر تركیه شده و قرار است ظرف هفته آینده توسط وی ابلاغ و اجرایی شود.

او با ادعای اینكه نظام جدید تشویق، در واقع راهنما و رهنمود بسیار مهمی برای سرمایه بین المللی خواهد بود كه در پی پیدا كردن بندر امنی برای لنگرانداختن می باشد، در خصوص جزئیات این طرح گفت: به ویژه بخش مربوط به سرمایه گذاریهای راهبردی و كلان، دارای نوآوریهای بسیار مهمی است.

چاغلایان گفت: به دنبال اعلام رسمی جزئیات نظام تشویق، وزارت اقتصاد تركیه جلسات مختلفی را برای معرفی این نظام برگزار كرده و برای اجرای هرچه بهتر و كاركرد كارای نظام تشویق تلاش خواهد كرد.

او با ادعای اینكه نظام جدید تشویق، راه ورود سرمایه خارجی به تركیه را بیش از پیش هموار خواهد كرد، گفت: سیستم جدید تشویق، در واقع پادزهری برای جلوگیری از تعمیق كسری در ترازپرداختهای تركیه بود و زمینه تولید كالاهای جایگزین وارداتی در كشور را فراهم كرده و بدین ترتیب با كاهش نیاز ارزی كشور، كسری در تراز بازرگانی و كسری در تراز پرداختهای تركیه روند روبه كاهش خواهد داشت.

در سال گذشته با بروز یك كسری ۱۰۶ میلیارد دلاری در تراز بازرگانی خارجی و به تبع آن بروز كسری ۱/۷۷ میلیارد دلاری در ترازپرداختهای تركیه و معرفی این معضل به عنوان مهمترین عنصر شكنندگی در اقتصاد تركیه، دولت آنكارا بر آن شد تا راه حل ریشه ای برای ایجاد پویایی در رشد اقتصادی و افزایش تولید كالاهای دارای ارزش افزوده بالا پیدا كند.

دولت آنكارا امیدوار است با اصلاح ساختاری در نظام تشویق، راه سرمایه گذاریهای جدید در حوزه های مختلف صنعتی در تركیه را هموار كند.

https://ccsi.ir//vdch.qnxt23n66ftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه