چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 15 May 2024
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۰۵:۲۰
کد مطلب : 3578

بانك جهانی نیاز تركیه به تامین مالی خارجی در سالجاری میلادی را معادل ۱۹ درصد تولید ناخالص داخلی این كشور یعنی برابر ۱۵۶ میلیارد دلار پیش بینی كرد.
به گزارش روز جمعه ایرنا، بانك جهانی در بررسی های جدید خود فهرستی از ۳۰ كشور درحال رشد جهان كه نیاز آنها به تامین مالی از خارج كه به بیش از ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی شان می رسد را اعلام كرد. در بخشی از این گزارش كه در شماره امروز روزنامه اقتصادی 'دنیا' منتشر شده است، كسری در تراز ارزی تركیه در سالجاری میلادی به ۸/۹ درصد تولید ناخالص داخلی این كشور خواهد رسید و افزون بر آن تركیه معادل ۲/۹ درصد تولید ناخالص خود برای بازپرداخت سررسید بدهیهای خارجی اش به استقراض جدید از منابع خارجی نیاز خواهد داشت.

بدین ترتیب تركیه در سالجاری میلادی در مجموع برای تامین كسری در تراز ارزی و پرداخت سررسید بدهیهای خارجی خود به تامین مالی ۱۹ درصد تولید ناخالص داخلی اش نیازمند است.

بانك جهانی تولید ناخالص داخلی تركیه در سالجاری میلادی را ۷/۸۲۱ میلیارد دلار تخمین زده است كه معادل ۱۹ درصد آن ۱۵۶ میلیارد دلار می شود.

این بانك همچنین شش اقتصاد در حال رشد دارای ضریب شكنندگی بسیار بالا را معرفی كرده است كه لبنان با ۱/۳۵ درصد تولید ناخالص داخلی نیاز به استقراض خارجی در صدر جدول قرار دارد.

بانك جهانی پیشتر نیز نسبت به تعمیق كسری در تراز پرداختهای تركیه هشدار داده بود و این كسری را به عنوان عامل شكنندگی و ریسك بزرگ پیش روی اقتصاد روبه رشد این كشور دانسته است.

كسری در تراز ارزی تركیه تحت تاثیر كسری فاحش در تراز بازرگانی خارجی این كشور به بالاترین حد و به حدود ۸۰ میلیارد دلار رسیده است.

كسری در تراز بازرگانی خارجی تركیه در سال گذشته نزدیك به ۱۰۶ میلیارد دلار اعلام شده است.

تركیه در حدود ۳۱۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد كه نزدیك به ۹۰ میلیارد دلار آن را بدهیهای دولتی و بقیه را بدهیهای بخش خصوصی تشكیل می دهد.

پائین بودن نسبت پس انداز در تركیه، این كشور را به استفاده از منابع خارجی سوق می دهد كه البته هزینه سنگین بدهیها همه ساله موجب انتقال ثروت هنگفتی از درآمدهای خانوارها به خارج از این كشور را فراهم می كند.

https://ccsi.ir//vdce.f8xbjh8nv9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه