دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۹:۳۲
کد مطلب : 3802

معاون وزیر خارجه گرجستان در واکنش به پیشنهاد مقامات مسکو برای برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور، این مسئله را تنها بعد از صرف‌نظر کردن روسیه از به رسمیت شناختن استقلال اوستیای جنوبی و آبخازی امکان پذیر دانست.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی کاچانادزه" معاون وزیر امور خارجه گرجستان روز جمعه اعلام کرد که تا زمانی که روسیه از تصمیم خود در خصوص به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری آبخازی و اوستیای جنوبی که جزء لاینفک خاک گرجستان هستند، صرف‌نظر نکند، مقامات تفلیس حاضر به برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با این کشور نیستند.

کاپانادزه روز گذشته در یک برنامه زنده از شبکه رادیویی «اخا ماسکوی» گفت: اگر روسیه در تصمیم خود مربوط به تاریخ ۲۶ آگوست سال ۲۰۰۸ در رابطه با به رسمیت شناختن استقلال آبخازی و اوستیای جنوبی، تجدید نظر کرده و شروع به خارج کردن نیروهای نظامی خود از این دو منطقه اشغال شده از خاک گرجستان کند، در آن صورت ما هم حاضر خواهیم بود تا روابط دیپلماتیک خود با روسیه را از نو آغاز کنیم.

این اظهارات مقام بلندپایه دیپلماتیک گرجستان بعد از آن شنیده شد که یک مقام کاخ کرملین اعلام کرد .. به وزارت امور خارجه این کشور دستور داده است تا مسئله لغو رژیم روادیدی با گرجستان را بررسی کند.

این در حالی است که روز جمعه وزارت امور خارجه روسیه هم بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن به گرجستان پیشنهاد شده تا روابط دیپلماتیک بین دو کشور که بعد از مناقشه نظامی ماه آگوست سال ۲۰۰۸ قطع شده بود، از سر گرفته شود و رژیم روادیدی بین دو کشور بصورت دوجانبه لغو گردد.

در این بیانیه تاکید شده است که اگر طرف گرجی حاضر شود از تحت تعقیب قرار دادن اتباع روسی که به خاک آبخازی و اوستیای جنوبی سفر می‌کنند، دست بردارد، روسیه هم آمادگی آن را دارد تا به چنین اقدامی مبادرت کند.

لازم به یادآوری است که گرجستان در تاریخ ۲۹ فوریه بطور یک‌جانبه رژیم روادیدی برای شهروندان فدراسیون روسیه در این کشور را لغو کرده و اعلام کرد که مردم روسیه از این به بعد می‌توانند براحتی و بدون نیاز به روادید به این کشور سفر کنند.

روابط دیپلماتیک بین روسیه و گرجستان بعد از مناقشه نظامی آگوست سال ۲۰۰۸ در خاک اوستیای جنوبی قطع شد. بعد از حمله نظامی گرجستان به این جمهوری روسیه استقلال اوستیای جنوبی و همچنین آبخازی را به رسمیت شناخت. گرجستان این دو جمهوری را جزء خاک خود می‌داند و روسیه را به اشغال بیش از ۲۰ درصد از خاک خود متهم کرده و روابط دیپلماتیک خود با مسکو را متوقف کرده است.

https://ccsi.ir//vdce.78xbjh8vw9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه