جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۰۶:۳۳
کد مطلب : 3157

انجمن علمای اهل بیت (علیهم السلام) با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود را با عضویت علمای شیعه، شافعی و علوی در سازمان امور دیانت ترکیه به دلیل مغایرت این امر با فقه جعفری اعلام کرد.
به گزارش «شیعه نیوز» ، پیشنهاد پذیرش علمای شیعه، شافعی و علوی در سازمان امور دیانت ترکیه، که تنها سازمان رسمی دولت در امور دیانت در این کشور است، با مخالفت انجمن علمای اهل بیت(علیهم السلام) این کشور روبرو شد.
علمای عضو انجمن مذکور پس از برگزاری نشست در زمینه این پیشنهاد و بررسی جزئیات آن بیانیه ای در همین راستا صادر کردند.

در بیانیه مذکور آمده است: انجمن علمای اهل بیت(علیهم السلام) در نشست روز یک شنبه ـ ۲۷ آذر ماه ـ به بررسی پیشنهاد آقای "بکیر بوزداغ" وزیر مسئول امور دیانت ترکیه مبنی بر استخدام علمای شیعه در راستای جبران کمبود علمای دین در مناطق شرقی و جنوب شرقی ترکیه پرداخته، ولیکن این پیشنهاد را، به دلیل اینکه این امر به منزله این است که پیروان فقه جعفری تنها در شهر ایغدیر و آرداهان حضور دارند، دخالت در آزادی اعتقاد افراد و نارسانی معلومات سازمان مذکور در این زمینه ارزیابی کرده است.

در ترکیه در روند کودتای پست مدرن ۲۸ فوریه ۱۹۹۷ اداره کلیه مساجد این کشور در چارچوب قانون مبارزه با ترور به سازمان امور دیانت ترکیه محول شده و کلیه امامان جماعت مساجد نیز در بنیه این سازمان قرار گرفته بودند، ولی در همان ایام علمای اهل بیت ترکیه با مقامات آنکارا وارد مذاکره شده و در مورد مستثنی شدن مساجد شیعیان و امامان جماعت شیعه از این قانون به توافق رسیدند. اما علیرغم این توافق سازمان امور دیانت توانست با اعمال فشار و تهدید و ترغیب برخی امامان جماعت شیعه را به سوی خود جلب کند، اما این امر باعث طرد امامان جماعت مذکور از سوی جامعه شیعیان ترکیه شد.

اینک ترکیه وارد روند قانون اساسی جدید شده و صحبت از گسترش آزادی ها و اینکه هرکس در اعتقادات خود باید آزاد باشد، می شود. ولیکن اظهارات وزیر مسئول امور دیانت و رئیس سازمان امور دیانت در مورد گسترش ابعاد قانون مساجد تا حدی که شیعیان را نیز در برگیرد، باعث افزایش نگرانی جامعه دوستداران اهل بیت (علیهم السلام) در زمینه تحدید آزادی های شیعیان ترکیه در این کشور شده است.

در ادامه بیانیه مذکور آمده است که علمای اهل بیت (علیهم السلام) معتقدند که وزیر محترم و رئیس سازمان امور دیانت سوء نیت نداشته، ولی در حالی که صحبت از مراجعه به آرای ذینفعان در روند تدوین قانون اساسی جدید می شود، انتظار می رود که مسئولین در مواردی که به جامعه سه میلیونی شیعیان ترکیه می شود، به آرا و نظرات علمای فقه شیعه و قواعد این فقه رجوع نموده و اصلاحات مورد نظر را به گونه ای صورت دهند که جامعه شیعیان ترکیه بتوانند در عین آزادی به اعتقادات خود عمل نمایند.

انجمن علمای اهل بیت (علیهم السلام) در این بیانیه با اشاره به نشست علمای مذکور در تاریخ سیزدهم مارس ۲۰۱۰ و بیانیه متعاقب آن که خواهان حق آموزش فقه شیعه در کتب درسی در سطوح مختلف آموزشی، حق پخش برنامه های تلویزیونی در راستای معرفی فقه شیعه، حق مالکیت و بنای مساجد و کلاس های قرآن و فعالیت های مشابه، فراهم شدن امکانات لازم برای ارائه خدمات دینی بر اساس فقه شیعه و تصویب قوانینی در راستای تضمین این حقوق شده بودند، در ادامه آمادگی خود را برای مذاکره با مقامات سازمان امور دیانت و مسئولین دولت آنکارا برای بررسی هرگونه پیشنهاد در چارچوب احترام متقابل و حسن نیت اعلام کردند.

https://ccsi.ir//vdch.mnxt23nzqftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه