سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 14 May 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۵:۴۹
کد مطلب : 2675

اداره امنیت ملی ازبکستان در اطلاعیه‌ای از اتحاد تازه ۲ گروه افراطی جنبش اسلامی ازبکستان و جنبش قفقاز شمالی خبر داد و آنرا تهدیدی تازه برای امنیت همه کشورهای آسیای مرکزی دانست.
به گزارش افکار، در آسیای مرکزی، اداره امنیت ملی ازبکستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، جنبش اسلامی ازبکستان برای تامین نیروهای از دست داده ممکن است با گروه قفقاز شمالی متحد شود.
از آنجایی که هر ۲ گروه ستیزه جوی جنبش اسلامی ازبکستان و قفقاز شمالی با تلفات نیروی انسانی مواجه هستند، ماموران امنیتی و تحلیلگران ازبک متحد شدن این ۲ گروه افراط‌گرا را امری بعید نمی‌دانند.
این در حالی است که "عبدالولی تاشی اف، محقق اداره سرویس امنیت ملی گفته است، جنبش اسلامی ازبکستان با گروه‌های تروریست تحت رهبری "داکو عمروف"، جدایی طلب چچنی، همکاری می‌کند.‌
"یلنا فدایوا"، یک کارشناس در امور امنیتی آسیا معتقد است که جنبش اسلامی ازبکستان در سال‌های اخیر توسط ستیزه جویان قفقازی احیا و تقویت شده است. وی افزود که گروه‌های کوچک ستیزه جویان قفقاز شمالی در سراسر آسیای مرکزی حضور دارند هر چند که بیشتر آنها در افغانستان هستند.

وی گفت: حتی قزاقستان هم از سوی ستیزه جویان بعنوان یک پایگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد و قرقیزستان بی ثبات، مکانی است که آنها در آن بیشترین احساس امنیت را دارند.

فدایوا گفت که برای ستیزه جویان قفقاز شمالی یافتن وجوه اشتراک با جنبش اسلامی ازبکستان امری دشوار نیست.

کارشناسان بر این باورند، تروریست‌های قفقاز شمالی و اعضای جنبش اسلامی ازبکستان مشترکا دارای ایده تشکیل حکومت خلیفه‌ای هستند. اسلام گرایان به ریاست عمروف می‌خواهند امارت قفقاز را تشکیل دهند که خود را از سلطه روسیه آزاد کنند و ایده اسلام خلیفه‌ای را پیاده کنند و در همین حال، جنبش اسلامی ازبکستان نیز می‌خواهد حکومتی خلافتی را در آسیای مرکزی تشکیل دهد.

کارشناسان همچنین ضمن اشاره به وضعیت پیچیده ژئوپلیتیکی که در حال شکل گیری است، معتقدند: رخنه اعضای یک گروه تروریستی در گروه دیگر در حال رخ دادن است و هدف از آن همکاری موثر در آینده برای تاسیس یک خلافت گسترده می‌باشد و مقابله با این جریانات، هزینه‌های بسیاری را به کشورهای آسیای مرکزی تحمیل خواهد کرد.

در حالی جنبش اسلامی ازبکستان مبادرت به یارگیری مجدد جهت احیا و گسترش صفوف فعالیت‌های افراطی خود در منطقه نموده است که بی‌هویتی آنان حاصل کنش‌های عاطفی و نه عقلی و تعاریف جدیدی که از جهان معاصر و انسان ارائه می‌دهند، در این امر بی تاثیر نیست.

جنبش اسلامی ازبکستان که در سال‌های آغازین پس از فروپاشی شوروی و با حمله و تصرف ساختمان اصلی حزب کمونیست ازبکستان اعلام موجودیت کرده بود، پس از ۲ دهه فعالیت پر فراز و نشیب در سراسر آسیای مرکزی و اقدامات خرابکارانه و افراطی همسو با گروه‌های القاعده و طالبان اکنون پس از یک دوره افول نسبی در پی مرگ رهبر کاریزمای خود "طاهر پولداش" در سال ۲۰۰۹ بار دیگر در تلاش برای جذب حامیان تازه از خارج آسیای مرکزی در صفوف اعمال تروریستی خود، در حال گسترش قلمرو کاریش است.

https://ccsi.ir//vdcb.zb5urhb0siupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه