شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب : 25244
تاکید بیانیه نشست ۳+۳ بر منع تهدید یا توسل به زور در قفقاز
وزیران خارجه کشورهای ۳+۳ در بیانیه پایانی نشست امروز خود در تهران بر منع تهدید یا توسل به زور در منطقه قفقاز تاکید کردند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، متن بیانیه وزرای خارجه کشورهای 3+3 در پایان نشست تهران به شرح زیر است:
 به دعوت حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و با حضور آرارات میرزوئیان، جیحون بایرام‌اف، سرگئی لاوروف و هاکان فیدان وزیران امور خارجه ارمنستان، جمهوری آذربایجان، روسیه و ترکیه دومین نشست سازوکار منطقه‌ای «3+3» در تاریخ 1 آبان 1402 هجری شمسی برابر با 23 اکتبر 2023 میلادی در تهران برگزار گردید.
در پایان این نشست بیانیه مشترکی صادر گردید که در 9 بند به موارد مختلفی از جمله توسعه مناسبات دوستانه و نقش مثبت همکاری‌های اقتصادی اشاره شده است.
موارد زیر در این بیانیه مورد تاکید قرار گرفته است:
  1. با عنایت به اهمیت توسعه مناسبات دوستانه بین کشورها بر اساس منافع متقابل و حسن همجواری، در این راستا بر اهمیت حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات بر اساس منشور ملل متحد، احترام به حاکمیت، استقلال سیاسی، تمامیت ارضی، خدشه‌ناپذیری مرزهای شناخته شده بین‌المللی، عدم مداخله در امور داخلی، منع تهدید یا توسل به زور و احترام به حقوق بشر تأکید نمودند.
    ضمن بیان دیدگاه‌های خود در خصوص مسائل گوناگون بین‌المللی، مهم‌ترین موضوعات مطرح در منطقه را بررسی نموده و بر اهمیت سازوکارهایی مانند سازوکار مشورتی منطقه‌ای «3+3» در فراهم آوردن فرصت‌های گفتگوی سازنده و ایجاد همکاری‌های متقابلاً سودمند بین کشورهای منطقه که در این زمینه نقش اصلی را دارند، تأکید کردند.
    بر نقش مثبت همکاری‌‌های اقتصادی بر تقویت اعتماد متقابل، بهروزی ملت‌ها و ثبات منطقه، تأکید نمودند.
    بر اهمیت همکاری‌های فرهنگی، ارتباطات مردمی و اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه‌های آموزشی، علمی، گردشگری، فرهنگی و ورزشی مورد تأکید قرار دادند.
    در راستای ایجاد صلح پایدار و توسعه اقتصادی منطقه، رایزنی و تعاملات دوجانبه و چندجانبه را تقویت خواهند کرد.
    از روندهای جاری عادی‌سازی و توسعه مناسبات بین کلیه کشورهای منطقه استقبال شد.
    ضمن ارزیابی مثبت از نتایج این نشست، باز بودن این نشست برای مشارکت برابر گرجستان در آن را مورد تأکید مجدد قرار دادند.
    همچنین در مورد وضعیت غزه تبادل نظر نمودند. آنها بر لزوم خاتمه فوری هدف قرار دادن غیرنظامیان بی‌گناه تأکید کردند.
    وزرای امور خارجه جمهوری ارمنستان، جمهوری آذربایجان، جمهوری ترکیه و فدراسیون روسیه، بابت میزبانی شایسته و برگزاری موفق این نشست، از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قدردانی کردند.
ضمن ارزیابی برگزاری منظم نشست‌های سازوکار منطقه‌ای «3+3» در گسترش و تقویت فضای اعتماد و همکاری در منطقه، توافق نمودند تا نشست بعدی در جمهوری ترکیه در تاریخی که از طریق مجاری دیپلماتیک هماهنگ خواهد شد، برگزار گردد.
 
  https://ccsi.ir//vdcgtx9x.ak9nt4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه