شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : 25237
اهداف وزیر خارجه روسیه از سفر به تهران
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه مشارکت سرگئی لاوروف در نشست وزیران در قالب «۳+۳» در تهران، به منظور بررسی آخرین تحولات قفقاز جنوبی و همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای را مورد تایید قرار داده است.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد که سرگئی لاروف، رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور روز دوشنبه، 23 اکتبر (اول آبان) در نشست وزیران در قالب «3+3» (شامل آذربایجان، ارمنستان، گرجستان + ایران، روسیه و ترکیه) در تهران شرکت خواهد کرد.
پیش از منابع خبری گزارش داده بود که وزرای خارجه جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ایران، روسیه و ترکیه قصد دارند روز دوشنبه نشستی در قالب «3+3» برگزار کنند.
زاخارووا گفت: «ما شرکت سرگئی لاوروف در مذاکرات تهران را که برای روز دوشنبه برنامه ریزی شده، تایید می‌کنیم.»
وی افزود، قرار است وزرای شش کشور درباره آخرین تحولات در منطقه قفقاز جنوبی و همچنین مسائل مربوط به همکاری امنیتی منطقه‌ای گفتگو کنند. موضوع اصلی مذاکرات صلح بین ارمنستان و آذربایجان خواهد بود.
لازم به یادآوری است که وزیر خارجه روسیه روز شنبه با همتای خود از جمهوری آذربایجان، جیحون بایراموف، تلفنی گفتگو کرد. رؤسای آژانس‌های دیپلماسی خارجی در مورد مسائل جاری روابط دوجانبه، دستور کارهای منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو کردند. در جریان این مذاکرات رویکردهای مربوط به به فعالیت پلت فرم رایزنی منطقه‌ای «3+3» نیز مورد تبادل نظر طرفین قرار گرفت. 
در همان روز، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که با میانجیگری اتحادیه اروپا، نقشه راهی برای عادی سازی روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تهیه شده است. پاشینیان پیش از این گفته بود که انتظار دارد آذربایجان تمامیت ارضی ارمنستان را به رسمیت بشناسد و تایید کند که مساحت این جمهوری 29.8 هزار کیلومتر مربع است. 
در اوایل ماه اکتبر، در اسپانیا، پاشینیان بیانیه‌ای را امضا کرد که بر اساس آن ارمنستان مرزهای 86.6 هزار کیلومتر مربعی جمهوری آذربایجان، از جمله منطقه قره باغ کوهستانی، را به رسمیت می‌شناسد. 
در همان روز، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا 25 میلیون یورو به ارمنستان کمک مالی خواهد کرد. به گفته وی، اتحادیه اروپا از نیازهای بشردوستانه ارمنستان حمایت کرده و به زودی تصمیم خواهد گرفت که در رابطه با آخرین رویدادها در منطقه قره باغ، چه اقدامات بیشتری را برای کمک به این کشور انجام دهد
 
  https://ccsi.ir//vdciyrar.t1awp2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه