شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : 25232
افتتاح پل آستارا- آستارا توسط روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان تا ۲ ماه آینده
وزیر راه و شهرسازی کشورمان از افتتاح پل آستارا- آستارا توسط روسای جمهور دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان تا دو ماه آینده خبر داد.
به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «مهرداد بذرپاش» که به عنوان رئیس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان به باکو سفر کرده است، در گفت‌وگویی درباره دستاوردها و اقدامات انجام شده در این سفر گفت: «ایران‌راه» یکی از کلان پروژه‌های دولت مردمی است و در راستای تکمیل زنجیره‌های کریدوری شمال به جنوب و شرق به غرب کشور اجرا خواهد شد.
وی یکی از گذرگاه‌های رسمی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و مورد تاکید رئیس جمهور کشورمان را گذرگاه ارس دانست و افزود: این گذرگاه در مجاورت رودخانه ارس قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به احداث پل «آغبند» روی رود ارس، گفت: ساخت جاده در این منطقه نیز توسط ایران انجام می‌شود که از منطقه آغبند آغاز شده و تا منطقه جلفا ادامه دارد.
بذرپاش ادامه‌داد: این گذرگاه یکی از گذرگاه‌های اصلی و راهبردی مورد درخواست دو کشور بود که عملیات اجرایی آن با حضور معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان که مسوولیت ریاست کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان را نیز بر عهده دارد، به‌طور رسمی آغاز شد.
وی گفت: علاوه بر آن، توافقی درباره آغاز عملیات اجرایی خط آهن در مجاورت پل آغبند انجام شد تا این خط‌آهن از منطقه آغبند (از طریق پل ریلی) وارد خاک ایران شود. احداث این پل در مدت یک سال به اتمام می‌رسد و به موازات آن عملیات اجرایی پایانه‌های گمرکی هر دو کشور از امروز آغاز می‌شود.
رئیس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان تاکید کرد: همچنین طی جلسه کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی دو کشور، موضوعاتی از جمله پل آستارا- آستارا مورد بررسی قرار گرفت. این پل یکی از پروژه‌های مهم است و امیدواریم در دو ماه آینده با حضور روسای جمهور دو کشور افتتاح شود ، زیرا تکمیل این پل ظرفیت‌های ترانزیتی بالایی را به دنبال دارد.
به گفته بذرپاش، افزایش پروازهای بین دو کشور، در راستای رشد تعاملات و تسهیل رفت و آمد تجار و گردشگران از دیگر موضوعاتی بود که در این سفر مطرح شد.
وی افزود: توافقاتی نیز توسط بخش نظامی دو کشور انجام شده بود که در این سفر مورد پیگیری قرار گرفت.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافقات مرتبط با وزارت نیرو برای ساخت چند سد و پیگیری این توافقات، گفت: سد «خدآفرین» یکی از سدهای مهم است که عملیات ساخت آن به اتمام رسیده است و برخی اختلافات مالی قبلی نیز برطرف شد تا آبگیری این سد هرچه سریع‌تر آغاز شود.
وی اضافه‌کرد: دو سد دیگر نیز وجود دارد که ساخت یکی از آنها با ۹۵ درصد پیشرفت همراه شده و در سه ماه آینده عملیات آبگیری آن آغاز می‌شود. سد و نیروگاه دیگر نیز با چالش محیط زیستی مواجه است و باید تایید محیط زیست ایران را دریافت کند.
تجارت ایران و جمهوری آذربایجان راحت‌تر و ارزان‌تر می‌شود
بذرپاش گفت: تعرفه ترجیحی تجارت میان دو کشور از دیگر موضوعاتی بود که در این سفر با مقامات جمهوری آذربایجان مطرح شد، در این زمینه فهرست کالاها نهایی شده و توافق بین سازمان توسعه تجارت دو کشور در حال انجام است تا روابط تجاری ایران و جمهوری آذربایجان تسهیل و ارزان‌تر شود.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همچنین در دیدار با رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، آمادگی کامل این کشور برای همکاری با ایران در تکمیل کریدور شمال-جنوب اعلام شد.
وی با اشاره به برخی سوءتفاهمات رخ داده در گذشته، خاطرنشان کرد: خواستار بازگشایی هرچه سریع‌تر سفارت جمهوری آذربایجان در ایران شدیم و رئیس جمهور این کشور نیز قول مساعد داد تا در مدت کوتاهی این اقدامات انجام شود
 
  https://ccsi.ir//vdcdxx0x.yt0ks6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه