شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : 25231
مقاله هاکان فیدان درباره سیاست منطقه‌ای ترکیه: از سرگیری روابط ایران و عربستان یک نقطه عطف بود
وزیر امور خارجه ترکیه در مقاله‌ای با بیان اینکه خاورمیانه در سال‌های اخیر روند تحولی را پشت سر گذاشته است، گفت: از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی نقطه عطفی در روند سازش و عادی‌سازی روابط در منطقه بود.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در مقاله‌ای با عنوان "سیاست خارجی ترک: چالش‌ها، چشم‌انداز، اهداف و تحول در قرن ترکیه" برای مجله "Insight Turkey" ضمن تشریح سیاست کلی آنکارا در منطقه و جهان، به ارزیابی از سر گیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی و روابط با جمهوری آذربایجان پرداخت.
در این مقاله آمده است: قرن ترکیه که تحت رهبری رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور کشورمان توسعه یافته است، هدف انتقال کشور به آینده‌ای که در آن اصول توسعه و ابتکار جهانی حاکم است و در عین حال دستاوردهای قرن گذشته را احیا می‌کند، دنبال می‌کند. این چشم‌انداز، چراغ راه همه حوزه‌های سیاسی ترکیه از جمله سیاست خارجی کشور است و این موضوع هم اکنون در محیط پیرامونی و اهداف سیاست خارجی ترکیه منعکس شده است.
فیدان در مقاله فوق تصریح کرد: هدف ترکیه از کمک به صلح و امنیت در منطقه دو وجه دارد، وجه اول این هدف «رفع عناصر تهدید و مبارزه با چالش‌ها و مشکلات» و وجه دوم آن «بررسی و یافتن فرصت‌ها برای مدل‌های همکاری سیاسی» است.
از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی یک نقطه عطف بود
وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه با تاکید بر اینکه خاورمیانه در سال‌های اخیر روند تحولی را پشت سر گذاشته است، اظهار کرد: از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی نقطه عطفی در روند سازش و عادی‌سازی روابط در منطقه بود.
فیدان همچنین با تاکید بر اینکه تروریسم بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت منطقه است،نوشت: ترکیه به مبارزه خود با داعش، پ.ک.ک/ ی.پ.گ و فتو ادامه داده و نقش رهبری را در مبارزه با تروریسم ایفا خواهد کرد.
وی برای حل بحران سوریه، تشویق روند سیاسی مبتنی بر حفظ تمامیت ارضی این کشور را حایز اهمیت خواند و بر ضرورت تعیین آینده سوریه توسط سوری‌ها و مشارکت مخالفان مشروع در روند سیاسی تاکید کرد.
وزیر خارجه ترکیه در حالی مدعی حمایت این کشور از تمامیت ارضی سوریه است که طی سالهای گذشته لشکر کشی های زیادی به شمال سوریه داشته و بخش هایی از خاک این کشور را به اشغال خود در آورده است. همچنین با حمایت از تروریستهای مسلحی که حتی برخی از آنها تابعیت سوری ندارند برای مدتی زیاد تلاش کرد تا دولت قانونی سوریه را سرنگون کرده و دولتی دست نشانده روی کار آورد.
فیدان در این مقاله تاکید کرد که ترکیه، مدافع تمامیت ارضی و ثبات سیاسی عراق است و به حمایت از ابتکارات برای نابودی گروه‌های تروریستی به ویژه پ.ک.ک ادامه می‌دهد.
ادعای فیدان درباره عراق نیز با لشکر کشی این کشور در بهار سال گذشته به شمال عراق و حضور این نیروها در منطقه کردستان عراق همخوانی ندارد.
وی همچنین به مساله لیبی پرداخته و با تاکید بر اهمیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی شفاف، عادلانه و آزاد در این کشور در راستای راه حل پایدار که بیش از این به تعویق نیفتد، افزود: اقدامات ترکیه برای حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی لیبی ادامه خواهد داشت.
فیدان در ادامه تصریح کرد: روابط با آذربایجان در راستای بیانیه شوشا که در 15 ژوئن 2021 از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور کشورمان و الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان به امضا رسید، تعمیق یافت و از روند مذاکرات بین آذربایجان و ارمنستان حمایت به عمل آمد.
وزیر امور خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه آنکارا در قفقاز جنوبی آماده بازسازی منطقه با اقدامات و فعالیت‌های زیربنایی است، خاطرنشان کرد: در صورت موفقیت در فعالیت‌های زیربنایی و پروژه‌های ارتباطی، مردم منطقه در زمینه تجارت، امنیت انرژی، گردشگری، سرمایه‌گذاری و فرصت‌های شغلی سهم خود را دریافت خواهند کرد.
برای پایان دادن به جنگ اوکراین و روسیه تلاش‌هایمان را افزایش خواهیم داد
فیدان در ادامه این مقاله با تاکید بر اینکه پیامدهای جنگ اوکراین و روسیه بر منطقه و جهان تأثیر گذاشته است، افزود: تلاش‌های خود را برای پایان دادن به جنگ از طریق دیپلماسی و گفتگو و بر اساس استقلال و تمامیت ارضی اوکراین افزایش خواهیم داد.
وی همچنین تاکید کرد که حدود 33 میلیون تن غلات در چارچوب کریدور غلات دریای سیاه به بازارهای جهانی راه یافت و احیای این ابتکار به امنیت حوزه دریای سیاه گره خورده است.
  https://ccsi.ir//vdccsiqi.2bqp18laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه