شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : 25229
لاوروف: روسیه با آذربایجان برای تثبیت اوضاع در قره باغ تلاش می‌کند
وزیر امور خارجه روسیه با تاکید اینکه مسکو با مقامات جمهوری آذربایجان برای تثبیت اوضاع در منطقه قره باغ کوهستانی تلاش می‌کند، ابراز امیدواری کرد که قرن‌ها روابط دوستانه بین مردم روسیه و ارمنستان در نتیجه اقدامات افراد خاصی از بین نرود.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه بیستمین نشست سالانه باشگاه گفتگوهای بین‌المللی والدای در جمع خبرنگاران، اعلام کرد که مسکو با همکاران و همسایگان آذربایجانی خود برای تثبیت وضعیت در منطقه قره باغ، تقویت اعتماد در آنجا و ایجاد شرایط مناسب برای از سرگیری زندگی عادی و همزیستی مسالمت آمیز مردم ارامنه و آذربایجانی تلاش خواهد کرد. 
وی گفت: من امیدوارم ایروان نیز باید به این موضوع علاقه مند باشد و در این راستا تلاش کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه یادآور شد که تصمیم گیری در خصوص تبدیل منطقه قره باغ به بخشی از خاک جمهوری آذربایجان با مشارکت مستقیم نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گرفته شده است.  وی ادامه داد: ادعای برخی شخصیت‌ها در ایروان که گفتند هنگام امضای توافقنامه پایان جنگ در نوامبر 2020، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پاشینیان را مجبور کرد تا قره باغ را به آذربایجان بدهد، این یک دروغ محض است.
لاوروف توضیح داد: در این توافقنامه آمده است که قره باغ منطقه مسئولیت نیروهای حافظ صلح روسیه است. و یک درک کلی وجود داشت که گفت‌وگو درباره وضعیت نهایی قره‌باغ ادامه خواهد یافت. اما زمانی که یک یا یک سال و نیم بعد، نخست‌وزیر پاشینیان در یکی از نشست‌های عادی اروپا در پراگ سندی را امضا کرد که بیان می‌کند ارمنستان و آذربایجان در مرزهای سال 1991 بر اساس «اعلامیه آلماآتی» یکدیگر را به رسمیت می شناسند، موضوع بسته شد. متعاقباً او [پاشینیان] یک بار دیگر از اصطلاح «اعلامیه آلماآتی 1991» استفاده کرد، به نظرم، این بار در بروکسل بود. علاوه بر این، در سند مورد بحث که توسط اتحادیه اروپا منتشر شده، چنین چیزی ذکر نشده است. ارمنستان نگران است "سرنوشت مردم ارامنه که در قره باغ زندگی می‌کردند، همه باید به نحوی با این سرنوشت کنار بیایند تا مجبور به قبول رنج و سختی نشوند. البته نیروهای حافظ صلح ما در این شرایط هر کاری که می توانند انجام می دهند. 
وزیر خارجه تاکید کرد که مسکو امیدوار است روابطی که برای قرن‌ها بین مردم روسیه و ارمنستان وجود داشته، توسط کسی از بین نرود. وی گفت: من هنوز امیدوارم که روابط دوستانه‌ای که قرن ها بین مردم روس، بین مردم روسیه و سایر ملیت‌ها، از جمله مردم ارامنه وجود داشته، توسط هیچ کس و یک اداره موقت از بین نرود.
لاوروف همچنین اظهاراتی درباره خروج احتمالی ایروان از سازمان پیمان امنیت جمعی را انتخاب مستقل رهبری ارمنستان خواند که به خود آنها بستگی دارد.
 
  https://ccsi.ir//vdcjh8e8.uqei8zsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه