يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : 25201
جلالی: ایران درصدد تقویت همکاری‌ها با روسیه است
سفیر ایران در روسیه در مصاحبه‌ای درباره تمایل تهران برای پیوستن به بریکس با هدف تقویت جهان چندقطبی، امکان رژیم بدون روادیدی بین ایران و روسیه، دورنمای همکاری دو کشور در عرصه هوانوردی و ساخت خودرو و علت آتش زدن قرآن در برخی کشورهای اروپایی صحبت کرد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "کاظم جلالی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در گفتگویی اختصاصی با شبکه رسانه‌ای «ایزوستیا»، اعلام کرد که ایران در تمایل خود برای پیوستن به گروه بریکس از این درک اصولی پیروی می‌کند که دوران نظم جهانی تک قطبی در حال پایان است و جهان چند قطبی جایگزین آن خواهد شد. به گفته وی، برای تهران مهم است که در نتیجه این روند کدام مراکز قدرت شکل خواهند گرفت.
سفیر توضیح داد: می‌دانید که سخت است کشوری را پیدا کنید که طولانی تر از ایران با جهان تک قطبی به سرکردگی آمریکا مقابله کرده باشد. ما در این مبارزه هزینه‌های سنگینی متحمل شده‌ایم. در غیر این صورت ما  40 سال تحت تحریم‌های غرب قرار نداشتیم. <…> بنابراین، شکل گیری جهان آینده، اینکه چه قطب هایی در آن پدیدار خواهد شد، اینها مسائل بسیار مهمی برای تهران است. در همین راستا ما تقویت ساختارهایی مانند بریکس و مشارکت خود در آنها را بسیار با اهمیت می دانیم.
جلالی ادامه داد: ما اخیراً به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای درآمده‌ایم، در حال همکاری با اتحادیه اقتصادی اورآسیا EAEU هستیم و البته با گروه بریکس نیز همکاری نزدیک داشته و علاقه مند به عضویت در آن هستیم. علاوه بر این، تهران مولفه اقتصادی را به عنوان یک جنبه مهم مشارکت خود در بریکس می بیند: کشورهای عضو این گشوره در مجموع حجم بالایی از تولید ناخالص داخلی داشته و از جمله شرکای خارجی مهم جمهوری اسلامی محسوب می شوند. از دیدگاه تهران، پیوستن ایران به بریکس این امکان را به طرفین می دهد تا «یکدیگر را تکمیل کنند».
ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری ایران در بهار سال جاری گفته بود که تهران پس از پیوستن به سازمان همکاری شانگهای تصمیم گرفته تا برای عضویت در بریکس درخواست دهد. در اول ژوئن، وزرای امور خارجه کشورهای عضو بریکس، دکترین گسترش این گروه را مورد بررسی قرار دادند، اما سند مربوطه همچنان در حال بازنگری است.
در اوایل ماه آگوست، سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، گفت که کشورش به طور کامل از پیوستن تهران به اتحادیه بریکس حمایت می‌کند.
سفیر ایران در روسیه اقدام به سوزاندن قرآن کریم را توحش و بربریت خواند
سفیر ایران در مسکو در مصاحبه با ایزوستیا تاکید کرد که اقدام به سوزاندن قرآن، کتاب آسمانی دین اسلام در برخی از کشورهای اروپایی گواهی بر از بین رفتن اخلاق و حاکمیت بربریت و توحش در غرب است. کاظم جلالی گفت: «اروپایی ها در رابطه با یکی از مقدس ترین کتاب‌ها، یعنی کتاب وحی الهی، بدترین رفتار را دارند. <...> در قرآن دعوت دائمی به عقلانیت وجود دارد. و اگر آنها با عقلانی بودن موافقند، چرا این کتاب الهی را می سوزانند؟ این رفتار البته با هیچ منطقی جز توحش و وحشیگری قابل توجیه نیست.»
وی ادامه داد، این در حالی است که در روسیه ما شاهد هستیم که پیروان ادیان و مذاهب مختلف به صورت مسالمت آمیز با یکدرگی همزیستی دارند و پیشوایان مذهبی به یکدیگر احترام می‌گذارند و این وضعیت را می توان نمونه و الگو نامید.
سفیر ایران تاکید کرد: «و وقتی می بینیم که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین به داغستان می رود، از مسجدی بازدید کرده و قرآنی به او هدیه می دهند – و او آن را به نشانه احترام بر قلبش می گذارد – این نمایش بسیار ارزشمندی از احترام به دین اسلام است.»
کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: تهران آماده لغو رژیم روادیدی برای اتباع روسیه است و برای این کار تنها باید منتظر تصمیمات مربوطه از سوی مقامات مسئول بود. وی افزود: در مورد لغو کامل روادید بین دو کشورهای ما، یادآور می‌شوم که جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای این اقدام را دارد تا روادید لغو شده و  شهروندان روسی و ایرانی بتوانند آزادانه به دو کشور سفر کنند. در این راه طبیعتاً منتظر تصمیمات مربوطه از سوی مسئولان هستیم و پس از آن این اقدامات تصویب و اجرایی خواهد شد.
در عین حال، سفیر اعتراف کرد که شهروندان روسی از فرصت‌های گردشگری که ایران می‌تواند ارائه دهد، اطلاعات کافی ندارند. وی یادآور شد: با این وجود، ایران از دیدن گردشگران روسی در فصل زمستان در مناطق جنوبی خود، به خصوص در جزایر کیش، قشم، بندر چابهار، بندرعباس، بوشهر و ... خوشحال خواهد شد.
 
کاظم جلالی در پاسخ به سئوال دیگری گفت: روسیه و ایران در حال توسعه همکاری‌های دوجانبه در بخش هوانوردی - در چندین زمینه از جمله تامین قطعات یدکی و ایجاد خطوط هوایی مشترک هستند.
سفیر ایران تاکید کرد: ما اکنون در بخش هوانوردی در چندین  زمینه با یکدیگر همکاری می کنیم. اول، تامین قطعات یدکی - ایران در این زمینه به نتایج خوبی دست یافته است. می دانید که تحریم های بسیار سختی علیه صنعت هوانوردی ما اعمال شد، آنها [کشورهای غربی] می خواستند صنعت هوایی ایران را نابود کنند.  اکنون می‌دانیم که این تحریم‌ها به فرصت‌های بزرگی برای ایران تبدیل شده است.
این دیپلمات افزود: دومین جهت همکاری ما - ایجاد شرکت های هواپیمایی مشترک است که  به تمایل تهران برای افزایش سفرهای گردشگران بین دو کشور توضیح داده می شود. به گفته وی، در حال حاضر تعداد پروازهای مستقیم بین روسیه و ایران محدود است و به صورت مسیرهای بین دو پایتخت ارائه می شود و این رویه نیاز به بازنگری داشته و باید گسترش پیدا کند. 
لازم به یادآوری است، در ماه جولای سال 2022، روسیه و ایران توافق نامه‌ ای را در مورد تامین تجهیزات ایرانی برای هواپیماها و همچنین ارائه خدمات نگهداری و تعمیرات برای پشتیبانی فنی هواپیماهای روسی امضا کردند. بطور همزمان یادداشت تفاهمی نیز امضا شد که از جمله افزایش پروازهای بین کشورهایمان به 35 پرواز در هفته است.
 
آمادگی ایران برای تولید مشترک خودرو به همراه روسیه
سفیر جمهوری اسلامی در روسیه در ادامه این مصاحبه تاکید کرد که در ایران تمایل برای تولید مشترک خودرو با فدراسیون روسیه وجود دارد و در حال حاضر مذاکراتی در این زمینه در حال انجام است.
کاظم جلالی گفت: ما متعهد به تولید مشترک خودرو هستیم. من شخصا از برخی از کارخانه های صنعت خودروسازی روسیه بازدید کردم و به نظرم می رسد که از این نظر می توانیم یکدیگر را تکمیل کنیم. اکنون صحبت های بسیار جدی در این مورد در جریان است. و یکی از زمینه های مهمی که چنین همکاری هایی می تواند در آن موثر باشد، تولید خودرو و قطعات خودرو است.
وی تاکید کرد که در حال حاضر ایران در این راستا با شرکت‌های برخی مناطق فعال در این زمینه در روسیه در تماس است. جلالی همچنین از بازدید از «کارخانه تاریخی خودروسازی» در نیژنی نووگوراد صحبت کرد و گفت که توان بالقوه همکاری دوجانبه وجود دارد.
روزنامه ایزوستیا یادآور شد که تهران در حال افزایش تعداد مدل‌های مدرن خودروهای تولیدی خود است و آنها را به بلاروس، جمهوری آذربایجان، گرجستان، عراق و کشورهای آفریقایی و آسیایی از جمله قزاقستان و ترکمنستان صادر می‌کند.
 
  https://ccsi.ir//vdcjv8e8.uqeiyzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه