يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : 25187
گزارش وزارت خارجه روسیه درباره نتیجه سفر ریابکوف به تهران
معاون وزیر امور خارجه روسیه با همتایان ایرانی خود در خصوص چشم انداز توافق هسته‌ای و غیرقابل قبول بودن تلاش طرف‌های غربی برای تحمیل طرح‌های جدید در این رابطه و آسیب رساندن به همکاری‌ها بین مسکو و تهران گفتگو کرد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و معاونان وزیر امور خارجه ایران در تهران طی رایزنی‌های سازنده، بر غیرقابل قبول بودن تلاش‌های کشورهای غربی برای تحمیل طرح های جدید به منظور حل مسائلی که ارتباط مستقیم با توافق هسته‌ای ندارند، تاکید کردند.
وزارت امور خارجه روسیه  در بیانیه‌ای که روز سه شنبه در پایان این سفر در وب سایت رسمی خود منتشر کرد، یادآور شد: «توجه اصلی مذاکرات تهران روی چشم‌انداز برنامه جامع اقدام مشترک برای حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران (برجام) معطوف بود. طرفین بر قصد متقابل خود برای ادامه تلاش‌ها با هدف حفظ و احیای اجرای توافق‌نامه‌هایی که با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید و حمایت قرار گرفته، تأکید کردند.»
به گزارش وزارت خارجه روسیه، مقامات مسکو و تهران همچنین بر غیرقابل قبول بودن هرگونه تلاش غرب برای تحمیل طرح ها و رویکردهای جدید برای حل مشکلاتی که مستقیماً به برجام مربوط نیستند، تاکید کرده و معتقدند که این اقدام به معنای آسیب رساندن به همکاری‌های مشروع و متقابلاً سودمند بین فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف است.
علاوه بر این، دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد که فدراسیون روسیه و ایران در خصوص چالش‌هایی که جامعه بین‌الملل در اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در نتیجه سیاست اشتباه «اعمال فشار حداکثری» آمریکا بر تهران و مسکو با آن روبه‌رو بود، اتفاق نظر و درک مشترکی دارند.
علاوه بر این، موضوع روند بازنگری توافقنامه منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT)، وضعیت سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی (OPCW) و همچنین امنیت زیستی و جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضا نیز از جمله دیگر مسائل مورد بررسی در مذاکرات سرگئی ریابکوف در تهران بود. 
پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در اواسط ماه جولای گفته بود که برنامه جامع اقدام مشترک توسط ایالات متحده به نابودی کشانده شده است. به عقیده وی، آمریکا برخلاف تمام الزامات مبتنی بر منشور سازمان ملل متحد، از اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در این خصوص که با اجماع کامل به تصویب رسیده بود، خودداری کرده و باعث از بین رفتن توافق هسته‌ای با ایران شده است. 
 
  https://ccsi.ir//vdccmsqi.2bqp48laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه