پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : 25109
سازمان ملل: باکو فوراً گذرگاه لاچین را باز کند/ هشدار نسبت به پیامدهای انسانی

پنج تن از کارشناسان سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای از دولت جمهوری آذربایجان خواستند تا اقدام فوری برای ازسرگیری تردد ایمن از طریق جاده لاچین را اتخاذ کند.
تارنمای خبری ارمنستانی "نیوز" گزارش داد: کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل اعلام کردند که گذرگاه لاچین تنها راه ارتباط ارمنستان و منطقه ناگورنو - قره باغ جمهوری آذربایجان بوده و اهمیت انسانی دارد.
محاصره این کریدور باعث اختلال در تامین غذا، دارو، سوخت و سایر کالاهای ضروری برای حدود ۱۲۰ هزار ساکن قره باغ شده است. وضعیت بشردوستانه به دلیل اختلال های متناوب در تامین گاز طبیعی که فعالیت مراکز درمانی را نیز مختل کرده، وخیم تر شده است. موسسات آموزشی نیز کار خود را متوقف کرده اند.
کارشناسان سازمان ملل به طور جدی ابراز نگرانی کردند که مسدود شدن طولانی مدت تنها جاده ای که قره باغ کوهستانی را به جهان خارج متصل می کند، منجر به پیامدهای انسانی فاجعه بار برای مردم و نقض حقوق آنها شود.
به تازگی دیوان بین‌المللی دادگستری حکم قانونی و الزام آور (با شماره ۱۳-۲) را در مورد آخرین درگیری‌های حقوقی در منازعات طولانی مدت میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ صادر کرد و به جمهوری آذربایجان دستور داد تا موانع موجود در تنها جاده میان ارمنستان و منطقه قره باغ کوهستانی را که به تنش‌ها میان دو کشور دامن زده است، بردارد.
 
https://ccsi.ir//vdcgyq9x.ak9nz4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه