شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 4 May 2024
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۲۲:۴۴
کد مطلب : 2017

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت:مردم ايران و جمهوري آذربايجان باعلاقه زياد خود به اشعار نظامي گنجوي به اين شاعر بزرگ اسلامي عشق مي ورزند.
'سيد محمد حسيني ' روز چهارشنبه در دانشگاه گنجه،افزود: نظامي شاعر بلندآوازه اسلامي همواره در اشعار خود به اخلاق، ادب و موهبت هاي الهي توجه جدي دارد.
وي ،جايگاه ارزنده نظامي گنجوي در بين شعراي نامي جهان را يادآورشد و گفت: تاثير اشعار گنجوي بر مردم ايران و جمهوري آذربايجان به حدي است كه آنان به اشعار نظامي گنجوي عشق حقيقي دارند.
وزير فرهنگ وارشاد اسلامي با اشاره به مفاهيم عرفاني هفت پيكر،مخزن الاسرار و ليلي مجنون آثار مشهور نظامي گنجوي ،تاكيد كرد: هفت پيكر نظامي ، آكنده از مفاهيم عرفاني و ادبي است.
حسيني سپس چند بيت از اشعار برگزيده نظامي گنجوي را براي اساتيد گنجه اي قرائت كرد و براي نظامي شناسان اين دانشگاه به تفصيل توضيح داد.
در پايان اين مراسم بسياري از نظامي شناسان دانشگاه گنجه از اينكه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي توانستند شخصيت نظامي گنجوي را به خوبي تبيين كنند، تقدير كردند.
گفتني است وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه به دعوت رسمي'ابوالفضل قرايف' وزير فرهنگ و گردشگري جمهوري آذربايجان به اين كشور سفر كرده است ، همزمان با برگزاري هفته فرهنگي ايران در جمهوري آذربايجان روز چهارشنبه با سفر به گنجه از مكان هاي مذهبي و تاريخي اين شهر ديدن كرد.
همزمان با حضور حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در دانشگاه گنجه هفت دختر نوجوان گنجه اي منظومه هفت پيكر نظامي گنجوي را اجرا كردند.
ايران در گذر زمان،نمونه هاي شعر و ادب فارسي،هنرهاي تجسمي، تابلوهاي نقاشي، موسيقي ايراني، تئاتر، لباس هاي محلي،رسانه هاي ديجيتالي، فرش دستباف و كتاب از بخش هاي نمايشگاه آثار هنرمندان ايراني در هفته فرهنگي ايران در جمهوري آذربايجان است.
نگارگري،خطاطي، نقاشي، گرافيگ،مليله كاري،منبت كاري، صنايع دستي، ميناكاري،مينياتور و شيشه گري از ديگر آثار هنرمندان ايراني است كه در هفته فرهنگي ايران در جمهوري آذربايجان به نمايش در آمده است.
هفته فرهنگي جمهوري اسلامي ايران درجمهوري آذربايجان روزهاي ۱۱ ، ۱۲ و ۱۳ مهر ماه درباكو و روزهاي ۱۴ و ۱۵ مهرماه جاري در شهر گنجه زادگاه نظامي گنجوي برگزار مي شود.

https://ccsi.ir//vdcb.8b5urhbgziupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه