سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب : 17419
به گزارش kz 1 newsدر تاریخ 16شهریورماه سال96، ایستگاه بازسی «دوستی» در مرزهای ازبکی-قرقیزی بین استان «اوش» قرقیزستان و استان «اندیجان» ازبکستان به طور رسمی بازگشایی شد.
«دویشینبک زیلایف»معاون نخست وزیر قرقیزستان و «شهرت‌بک عبدرحمان اف» استاندار اندیجان سرپرستی هئیت‌های 2 کشور را در مراسم بازگشایی بر عهده داشتند.
زیلایف با اشاره به تسهیل فرایند عبور از مرزهای 2 کشور، اظهار داشت: از امروز مردم قرقیزستان و ازبکستان می‌توانند فقط با ارائه دادن پاسپورت خود از مرزها عبور کنند.
معاون نخست وزیر قرقیزستان افزود: همانطور که می‌دانیم قبلا برای عبور مرزهای 2 کشور نیاز به ارائه اسناد مختلف و از جمله نامه از طرف دعوت کننده وجود داشت که باعث ایجاد سختی‌ها برای شهروندان دو کشور بود. حالا دیگر نیاز به این اسناد و دعوت نامه وجود ندارد.
وی در این باره تأکید داشت: این فقط آغاز کار است و در آینده دیگر ایستگاه‌های بازرسی در مرزهای ازبکستان و قرقیزستان باز می‌‎شوند.
سرپرست هیئت ازبکی در این مراسم نیز گفت: از امروز به بعد می‌توان اعلام کرد که مرزهای ازبکستان و قرقیزستان به طور رسمی باز شدند اما این اقدام به همین موضوع ختم نخواهد شد و بازگشایی مسیر ترانزیت از ازبکستان به قرقیزستان و به چین نیز در برنامه کاری قرار دارد.
گفتنی است که در این مراسم تعداد زیادی از شهروندان قرقیزستان و ازبکستان حضور داشتند که در چهره‌های آن‌ها خوشحالی و شادی موج می‌زد.
پس از بازگشایی مرزها نیز شهروندان 2 کشور به صورت نمادین از مرزها عبور کردند.
بازگشایی نخستین ایستگاه بازرسی در مرزهای قرقیزستان و ازبکستان در پی دیدار «الماس‌بیک آتامبایف» رئیس جمهور قرقیزستان و «شوکت میرضایف» رئیس جمهور ازبکستان در چارچوب سفر میرضایف به بیشکک صورت گرفت. سران دو کشور در مذاکرات دوجانبه بر روی بازگشایی مرزها توافق کرده بودند.
میرضایف در 5-6 سپتامبر نخستین سفر خود را بعد از 17 سال به قرقیزستان داشت.
این سفر از طرف سران دو کشور به عنوان اقدام تاریخی نامیده شد که در روابط دوجانبه صفحه جدیدای را باز کرد.
  https://ccsi.ir//vdcb9ab8.rhbz8piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه