سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 7 May 2024
تاریخ انتشار :جمعه ۹ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۶
کد مطلب : 16823
 واشنگتن بعد از هشدارهاي مکرر مسکو و پيش از نخستين ديدار ولاديمير پوتين و دونالد ترامپ، اعلام کرد که در حال تنظيم طرحي براي حل اختلافات آمريکا و روسيه در مورد دو ساختمان ديپلماتيک توقيف شده متعلق به اين کشور است.

به گزارش ايرنا، براساس برنامه پيش بيني شده، پوتين و ترامپ در حاشيه اجلاس دو روزه سران بيست کشور داراي اقتصاد برتر دنيا يا جي 20 در شهر هامبورگ آلمان که 16 تير ماه آغاز مي شود، براي نخستين بار با يکديگر ديدار مي کنند.
همزمان با اخراج 35 ديپلمات روس در پايان سال 2016 توسط باراک اوباما رئيس جمهوري سابق آمريکا، دو ساختمان ديپلماتيک متعلق به روسيه در واشنگتن و نيويورک نيز توقيف شد که به عنوان يک اختلاف اصلي حل نشده باقي مانده و همچنان بر روابط دوجانبه سايه سنگيني انداخته است.
يک مقام وزارت امور خارجه روسيه در حاليکه هنوز جزئيات اين بسته آمريکايي روشن نشده است، گفت: مسکو از واشنگتن در باره وضعيت دو ساختمان و زمان رفع توقيف از اماکن ديپلماتيک خود توضيح خواسته است.
روزنامه ايزوستيا چاپ مسکو نيز روز جمعه به نقل از مقام ديپلماتيک روس بدون اعلام نام نوشت: روسيه که شش ماه منتظر حل مساله توقيف دو ساختمان ديپلماتيک خود در واشنگتن و نيويورک بود، در حال تنظيم بسته اي از تدابير براي پاسخ دادن به اين اقدام آمريکا است.
مقام وزارت خارجه روسيه همچنين گفت که طرف آمريکايي وعده داده است، در آينده نزديک طرحي را به روسيه ارائه کند که بر اساس آن اختلاف دو کشور در باره توقيف دو ساختمان ديپلماتيک در آمريکا رفع مي شود.
از سوي ديگر، ماريا زاخارووا سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه اعلام کرد که برنامه اتخاذ تدابير مناسب و «پاسخ محکم» ديپلماتيک در قبال توقيف اماکن ديپلماتيک به آمريکا در حال تنظيم است.
زاخارووا روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه تلويزيوني روسيه يک با انتقاد تند از تداوم توقيف دو ملک ديپلماتيک اين کشور در واشنگتن و نيويورک از دسامبر 2016 تاکنون، گفت: مساله پيش آمده فقط در وزارت خارجه روسيه حل نمي شود.
وي افزود: پاسخ روسيه محکم خواهد بود و آنها (مقام هاي آمريکايي) از اين موضوع آگاه هستند و بارها در مورد آن اعلام کرده ايم.
سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه تاکيد کرد: طرف آمريکايي را از تدابيري که ممکن است در صورت بازنگرداندن دو مکان ديپلماتيک اتخاذ شود، آگاه کرده ايم. موضع طرف روسي در باره توقيف املاک آشکار است. اقدام واشنگتن را غيرقابل قبول مي دانيم که کنوانسيون سال 1961 وين در مورد روابط ديپلماتيک را نقض مي کند.
رايزن سياسي سفارت روسيه در واشنگتن گفت: مقام هاي امريکايي از ماهيت پاسخ احتمالي روسيه به توقيف اماکن ديپلماتيک اين کشور در واشنگتن و نيويورک اطلاع دارند.
دنيس گونچار رايزن سياسي سفارت روسيه در آمريکا نيز به خبرگزاري روسيا سگودنيا گفت: طرف روسي براي بازپس گرفتن دو ملک خود در آمريکا تلاش مي کند، اما مقام هاي وزارت خارجه اين کشور نتيجه مثبت را به واگذاري قطعه زميني در شهر سن پترزبورگ براي تاسيس سرکنسولگري مشروط کرده اند.
گونچار گفت: اين رفتار طرف آمريکايي را قابل قبول نمي دانيم، زيرا روسيه هيچ ملک متعلق به آمريکا را توقيف يا ضبط نکرده است.
وي افزود: اميدواريم مشکل سازنده حل و فصل شود، زيرا روسيه به دادن پاسخ متقابل به طرف آمريکايي مطابق شيوه معمول در مناسبات ديپلماتيک مجبور مي شود و اين موضوع به اطلاع طرف آمريکايي نيز رسيده است.
پيشتر کاخ کرملين نيز هشدار داده بود که اگر آمريکا دو ملک ديپلماتيک روسيه را که دسامبر سال گذشته توقيف کرده است، آزاد اعلام نکند، مسکو پاسخ متقابل خواهد داد.
يوري اوشاکوف دستيار امور بين المللي رئيس جمهوري روسيه گفت: مسکو ممکن است تدابير متقابل را در مورد توقيف اماکن ديپلماتيک خود در آمريکا اعمال کند.
وي افزود: بر اين باوريم که باراک اوباما رئيس جمهوري سابق آمريکا اقدامي ناشايست انجام داده است که به هيچوجه منطقي نبود، اما رئيس جمهوري روسيه با آرامش و سنجيده رفتار کرد.
اوشاکوف گفت: مسکو در دسامبر سال 2016 به واشنگتن هشدار داد که اگر اين اماکن به روسيه بازگردانده نشود، تدابيري را به عنوان پاسخ اعمال مي کند.
وي ادامه داد: بهبودي روابط روسيه و آمريکا تا اندازه زيادي به رفع عوامل منزجر کننده که در سال هاي اخير توسط واشنگتن ايجاد شده، بستگي دارد و توقيف اماکن ديپلماتيک در آمريکا هم از جمله اين عوامل است.
روسيه در برابر اين اقدام ها واکنشي نشان نداد، زيرا دولت اوباما رو به پايان بود، ولي تاکنون نيز دونالد ترامپ و سکانداران کاخ سفيد حاضر به مذاکره جدي در اين زمينه نشده اند. https://ccsi.ir//vdcjtoev.uqem8zsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه