پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 16 May 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۰۵:۴۳
کد مطلب : 1640
سفر رئيس‌جمهور فرانسه به گرجستان

شبكه تلويزيوني گرجستان اعلام كرد كه "نيكلا ساركوزي" رئيس‌جمهوري فرانسه قصد دارد ماه آينده به اين كشور سفر كند. به گزارش فارس به نقل از «اينترفكس»؛ رسانه‌هاي گروهي در گرجستان خبر دادند كه "نيكلا ساركوزي" رئيس‌جمهوري فرانسه ماه آينده به تفليس، پايتخت اين كشور سفر خواهد كرد. روز شنبه شبكه تلويزيوني «روستاوي-۲» گرجستان در يكي از گزارشات سياسي خود در رابطه با سفر "ورونيكا كوباليا" وزير اقتصاد و توسعه پايدار گرجستان به فرانسه اعلام كرد كه رئيس‌جمهوري فرانسه ماه آينده به تفليس سفر خواهد كرد. البته مقامات رسمي دو كشور هنوز اين مسئله را مورد تاييد قرار نداده‌اند.
ساركوزي در سال ۲۰۰۸ به نمايندگي از طرف اتحاديه اروپا، ميانجي اصلي در حل و فصل مناقشه گرجستان-روسيه در زمان جنگ ۵ روزه دو كشور در اوايل ماه آگوست بود كه در نهايت در ديدار با "دميتري ميدويديف" رئيس‌جمهوري روسيه توانست پيمان آتش بس بي دو كشور را امضاء كند. در تاريخ ۸ آگوست سال ۲۰۰۸ در پي حمله گرجستان به اوستياي جنوبي، درگيري نظامي بين روسيه و گرجستان بوجود آمد كه ارتش روسيه به دستور مستقيم ميدويديف، رئيس‌جمهوري اين كشور براي دفاع از اتباع خود در منطقه وارد عمل شده و نيروهاي نظامي گرجستان را وادار به عقب نشيني كرد.
در پي اين تجاوز نظامي گرجستان و به منظور ممانعت از عدم تكرار آن، روسيه در اواخر ماه آگوست استقلال جمهوري اوستياي جنوبي و همچنين آبخازي را به رسميت شناخت و با امضاي توافقات دوجانبه نيروهاي نظامي خود را در اين دو جمهوري مستقر كرد. اتحاديه اروپا و آمريكا با تاكيد بر استقلال و تماميت ارضي گرجستان، بارها از روسيه خواسته‌اند تا به تعهدات خود بر اساس پيمان آتش بس امضاء شده در آگوست سال ۲۰۰۸ موسوم به توافقات «ميدويديف-ساركوزي» احترام گذاشته و نظاميان خود را از خاك گرجستان در مناطق آبخازي و اوستياي جنوبي خارج كند.

https://ccsi.ir//vdcc.0qsa2bqexla82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه