پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 16 May 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۲۲:۲۲
کد مطلب : 2039

رئيس‌جمهوري فرانسه در جمع مردم گرجستان با حمايت مجدد از استقلال و تماميت ارضي اين كشور از روسيه خواست تا خود را موظف به عدم بكارگيري از توان نظامي در مقابل گرجستان بداند. به گزارش فارس به نقل از «راس بالت»؛ "نيكلا ساركوزي" رئيس‌جمهوري فرانسه روز جمعه در سخنراني براي مردم گرجستان در ميدان آزادي شهر تفليس، پايتخت اين كشور اعلام كرد كه روسيه هم به دنبال گرجستان بايد خود را موظف بداند تا در منطقه قفقاز از توان نظامي استفاده نكند.
ساركوزي در عين حال روسيه را شريك راهبردي و دوست فرانسه ناميد و تاكيد كرد كه روسيه و فرانسه در كنار يكديگر در تامين امنيت اروپا سهيم هستند. وي با اشاره به روابط فرانسه و آلمان بعد از پايان جنگ دوم جهاني يادآور شد كه روسيه و گرجستان نيز بايد همين راه را در پيش بگيرند. رئيس‌جمهوري فرانسه يكبار ديگر از طرف فرانسه و ساير كشورهاي اروپايي حمايت كامل از استقلال و تماميت ارضي گرجستان را مورد تاكيد قرار داد و تاييد كرد كه يكي از وظايفي كه او برعهده گرفته و به آن پايبند است، اجراي كليه توافقات صورت گرفته در خصوص آتش بس بعد از درگيري‌هاي نظامي ماه آگوست سال ۲۰۰۸ بين روسيه و گرجستان است.
وي يادآور شد: در آن زمان ما توانستيم سريعا جنگ را متوقف كنيم، البته اين به معناي آن نيست كه صلح و امنيت دائمي در منطقه برقرار شده باشد. "ميخائيل ساآكاشويلي" رئيس‌جمهوري گرجستان نيز به نوبه خويش در سخناني در اين مراسم تاكيد كرد كه گرجستان تنها نيست و ملت قدرتمند اروپا از اين كشور در برابر روسيه حمايت مي‌كند.
ساآكاشويلي با تاكيد بر اين مسئله كه گرجستان هرگز به دوران اتحاد جماهير شوروي و بردگي آن عصر باز نخواهد گشت، افزود: هدف ما اروپا است، در حالي‌كه راه روسيه به سمت آسيا پيش مي‌رود. رئيس‌جمهوري فرانسه در سفر دوره‌اي به منطقه قفقاز و طي دو روز از سه جمهوري آذربايجان، ارمنستان و گرجستان ديدن كرده و با رهبران اين كشورها ملاقات و گفت‌وگو كرد.

https://ccsi.ir//vdcf.md0iw6dx1giaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه