جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب : 15041
معاون رئیس شورای سیاسی چین در دیدار با معاون نخست وزیر قرقیزستان گفت: «پکن» برای تأمین امنیت بیشتر سفارت خود در بیشکک، گروهی از نگهبانان زبده چینی را به این کشور اعزام می‌کند.
به نقل از خبرگزاری ملی قرقیزستان، امروز «ما پیحوآ» معاون رئیس شورای مشورتی سیاسی چین با «محمدقالی ابوالقاضی‌اف» معاون نخست وزیر قرقیزستان دیدار کرد.

طرفین در این دیدار مسئله همکاری‌های امنیتی بین 2 کشور را مورد بررسی قرار داده و پیرامون اقدام تروریستی انجام شده در اواخر ماه اوت سال جاری علیه سفارت چین در بیشکک گفت‌وگو کردند.

«ما پیحوآ» در این رابطه گفت: اخیرا سفارت چین در قرقیزستان مورد حمله تروریستی قرار گرفت که در نتیجه آن، چند نفر زخمی شدند و به خود ساختمان سفارت خساراتی وارد شده است.

وی افزود: این اقدام تروریستی بر تمام منطقه تأثیر گذاشت ضمن آنکه اوضاع در آسیای مرکزی برای همه کشورهای منطقه حائز اهمیت است.

به گفته این مقام چینی، هم قرقیزستان و هم چین در همکاری نزدیک با یکدیگر جوانب این اقدام مجرمانه را پیگیری کرده و به نتایج مشخصی دست یافته‌اند.

«ما پیحوآ» همچنین تصریح کرد: پکن در نظر دارد تا برای حفاظت بیشتر از سفارت خود در بیشکک، گروهی از نگهبانان زبده چینی را به این کشور اعزام کند تا کارمندان سفارت بتوانند با آرامش و آسایش به کار خود ادامه دهند.

ابول‌قاضی‌اف نیز با اعلام ابراز تأسف قرقیزستان در مورد وقوع این اقدام خرابکارانه، اظهار داشت: در این راستا، نهادهای انتظامی و امنیتی قرقیزستان کار مهمی را انجام می‌دهند و مسئله تأمین امنیت بیشتر سفارت چین در قرقیزستان باید مورد بررسی قرار گیرد و که می‌توان راه‌حلی برای این مسئله پیدا کرد.

در تاریخ 30 اوت سال جاری یک تروریست انتحاری با خودرو به خود را به داخل  سفارت چین در بیشکک رساند و در داخل حیاط سفارت، خودش را منفجر کرد.

در نتیجه این اقدام تروریستی 3 کارمند سفارت مجروح شدند.

در حال حاضر هویت 8 نفر که با این اقدام تروریستی ارتباط داشتند، شناسایی شده است که 5 نفر از آنها دستگیر شده‌ و 3 نفر دیگر تحت تعقیب هستند.

طبق اطلاعات کمیته امنیت ملی قرقیزستان، افراد تحت تعقیب در استانبول قرار دارند و فرد تروریست انتحاری نیز اویغور بوده است. https://ccsi.ir//vdca6wn6.49nmy15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه