جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : 1460
مصاحبه بخش برون مرزی رادیوی ارمنستان با گریگور آراکلیان سفیر ارمنستان در جمهوری اسلامی

سوال- ایران به عنوان کشور همسایه نقش ویژه ای برای ارمنستان دارد.ایران یکی از آن دو کشوری می باشد که از طریق آن با خارج ارتباط برقرار می گردد.خواهشمندم قدری درباره سطح روابط سیاسی میان دو کشور توصیح دهید.
جواب- ارمنستان نیز به نوبه خود برای ایران مهم می باشد.ارمنستان در بین ۱۵ همسایه ایران تنها جمهوری مسیحی نشین می باشد. برقراری روابط خوب و مناسب با ارمنستان برای ایران نمونه خوبی می باشد تا ثابت کند که مسئله دینی با همسایه مسیحی نداشته و می تواند نمونه خوبی از حیث حسن همجواری با جهانیان باشد. موقعیت استراتژیک ارمنستان نیز برای سیاست های منطقه ای ایران مهم می باشد. با توجه به سمت گیری سیاست خارجی ایران ، ارمنستان می تواند حلقه مناسبی برای گسترش روابط با همسایه شمالی یعنی روسیه گردد.از نظر ایران ، ارمنستان نقش مهمی در محور شمال به جنوب دارد. مناسبات فرهنگی و تارخی دو ملت نیز به گسترش روابط میان دو کشور کمک می کند زیرا ارمنستان و ایران هیچ گاه مشکل جدی سیاسی با یک دیگر نداشته اند.
سوال- ایران همکاری ثمربخش را با ارمنستان در زمینه های انرژی ،حمل و نقل ، حفظ محیط زیست ، بهداشت ، کشاوری ، علوم ، آموزش و فرهنگ دارد. دید و بازدید های متعددی نیز میان مقامات دو کشور انجام می گیرند. پروژه های جدیدی نیز در دست اجرا می باشند .خواهشمندم قدری در مورد این پروژه ها توصیح دهید.
جواب- بله ، همکاری دو کشور در زمینه های که شما قید کردید گرم و صمیمانه می باشد.این روابط بعد از استقلال ارمنستان به تدریج میان دو کشور دوست و همسایه ایجاد گشته است.دو کشور دارای همکاری در زمینه های انرژی ،حمل و نقل ، حفظ محیط زیست ، بهداشت ، کشاوری ، علوم ، آموزش ، فرهنگ و همکاری های میان استان ها می باشند.قرارداد احداث خط لوله گاز در سال ۱۹۹۵ میلادی از طرح های استراتژیک میان دو کشور می باشد. پل مشترک بر روی رودخانه ارس نیز در سال ۱۹۹۶ میلادی افتتاح گشت.کمیسیون بین دولتی هم آهنگی روابط میان ارمنستان و ایران از سال ۱۹۹۲ فعال می باشد. ارمنستان و ایران خواهان احداث خط آهن مشترک میان دو کشور می باشند. تفاهم اولیه درباره احداث خط آهن طی سفر آقای سرژ سارکسیان دبیر وقت شورای امنیت ملی و وزیر دفاع کشور در سال ۲۰۰۵ میلادی به ایران به دست آمده و اکنون مرحله تحقیقات کارشناسی می باشد. رهبران دو کشور در ۱۹ مارس سال ۲۰۰۷ میلادی در گشایش خط لوله گاز در مرز میان دو کشور شرکت کردند. موافقت نامه احداث نیروگاه آبی بر روی رودخانه ارس و بهره برداری مشترک از آن نیز در همان روز امضاء شد . دو کشور همچنین خواهان همکاری برای احداث سومین خط انتقال برق فشار قوی و لوله انتقال فرآورده های نفتی می باشند. طی سفر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران به ارمنستانمسائل مربوط به ادامه احداث خط لوله گاز ، ساخت خط آهن مشترک، احداث سومین خط انتقال برق فشار قوی و انتقال فر آورده های نفتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند. راه شوسه جدید ایران به ارمنستان به منطقه مقری به قاپان به طول ۹۱ کیلمتر احداث گشته است. طبق یاد داشت تفاهمی که طی دهمین اجلاس کمیسیون مشترک بین دولتی دو کشور در ماه مه سال ۲۰۱۱ میلادی در تهران امضاء شده است دو کشور همکاری خود را در زمینه های تجاری ، اقتصادی ، بانک ، حمل و نقل ، ارتباط ، کشاورزی و بهداشت گسترش داده اند. کمیسیون مشترک بین دولتی نقش مهمی در گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور دارد.ایران و ارمنستان تا کنون ده ها سند مهم همکاری امضاء کرده اند. حجم مبادلات تجاری اقتصادی میان دو کشور در سال ۲۰۱۰ میلادی نسبت به سال ۲۰۰۹ میلادی سی و هشت درصد افزایش داشته است.
سوال- جامعه ارمنی ایران از سازمان یافته ترین جامعه ارمنی نشین خارج می باشد. جامعه همیشه هویت ملی ، زبان ،فرهنگ و سنت های خود را نگه داشته استمسائل امروز این جامعه چه می باشد؟
جواب- مواضع ارامنه ایران قدری با کل ارامنه خارج یعنی دیاسپورا فرق می کند.جامعه ارمنی ایران از چند لحظه ادامه ارمنستان به شمار می آید.زیرا ارامنه ایران با زبان ارامنه شرق یعنی جمهوری ارمنستان فعلی صحبت کرده و آداب و رسوم ملی خود وفادار می باشند. تمامی خانواده های ارمنی ایران قادر به تکلم به زبان ارمنی می باشندا . ین اولویت و مرهون حسن نیت حکومت ایران می باشد. ارامنه ایران از تمامی امکانات برای حفظ هویت ملی و فرهنگی برخوردار می باشند.روابط صمیمی ایران با ارمنستان نیز به این امر کمک می کند. بعضی از ارامنه ایران اکنون به کشورهای دیگر نقل مکان می کنند. لازم است ان گروه را به استقرار به ارمنستان متقاعد ساخت.ارمنستان نیز توجه دایمی نسبت به احتیاجات فرهنگی ارامنه ایران دارد. مسئولین فرهنگی ، آموزشی و پرورشی و معلمین زبان ارمنی ایران در سمینار های مختلف باز آموزی جمهوری ارمنستان شرکت می کنند.

https://ccsi.ir//vdcc.eqsa2bq0xla82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه