پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
تاریخ انتشار :جمعه ۱۴ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : 1367
فرماندهان مستعفی ترکیه مخالف دخالت در امور داخلی سوریه بودند

"صباح زنگنه"، کارشناس ارشد مسایل خاورمیانه گفت: استعفای دستجمعی هفته گذشته شماری از فرماندهان ارشد ارتش ترکیه، دلایل مختلف دارد که از آن جمله می توان به مخالفت آنها با دخالت ترکیه در امور داخلی سوریه اشاره کرد.
صباح زنگنه در گفتگوی اختصاصی با سرویس بین الملل شبکه ایران در تشریح استعفای دستجمعی شماری فرماندهان ارشد ارتش ترکیه افزود: استعفای فرماندهان ترکیه در واقع تحت عنوان کلی حمایت از فرماندهانی که در بازداشت بسر می برند، بود .
وی افزود: دولت ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که این نظامیان بازداشتی قصد اجرای توطئه علیه دولت غیر نظامی حزب اسلامگرای عدالت وتوسعه را داشتند ولی خود افسران بازداشتی تصریح داشتند که خواستار ارتقای مقام و درجه شان بودند.
این کارشناس ارشد مسایل منطقه ادامه داد: در ظاهر قضیه، فرماندهان مستعفی که شامل رییس ستاد فرماندهی مشترک و فرماندهان نیروهای زمینی، هوایی ودریایی بود، موضوع ارتقاء درجه نظامیان بازداشتی را پیگیری می کردند.
که ظاهرا از سوی نخست وزیر و رییس جمهور دولت ترکیه مورد مخالفت قرار گرفت. صباح زنگنه افزود: رییس جمهور ونخست وزیر ترکیه اصرار دارند که نظامیان توطئه گر باید استعفا و احکام استعفا را هم ارائه بدهند که شاید این موضوع، ظاهری از مسائل پس پرده باشد.
وی با اشاره به افزایش درگیری‌ها و تنش‌ها در منطقه، گفت: از یک جهت سیاست دولت اسلامگرای ترکیه در باز کردن راه‌های مذاکره با کشورهای گوناگون از جمله یونان، ایجاد فضای باز سیاسی، انتخابات در اقلیت‌های قومی مانند کردها در جنوب ترکیه، خوشایند نظامیان این کشور نبوده است.
وی افزود: شرایط ویژه در سوریه، موضوع آوارگان سوری، دخالت ترکیه در امور داخلی این کشور که با مخالفت مردم و نظامیان ترکیه همراه است دلیل دیگر استعفای دستجمعی این فرماندهان می باشد و این تنش سیاسی را ایجاد کرده است.
صباح زنگنه در پایان این گفتگو، بعد دیگر شرایط سیاسی در ترکیه را تشریح کرد و افزود:‌ تنش‌های میان دولتمردان ترکیه و رژیم صهیونیستی نیز قابل تامل است ، زیرا از آنجا که قراردادهای همکاری‌های نظامی میان رژیم صهیونیستی و نظامیان ترکیه بسته شده است، این نظامیان خواهان ارتباط با رژیم صهیونیستی هستند.
وی اظهار داشت: مجموعه این عوامل یک وضعیت پیچیده ای را برای دولت غیر نظامیان ترکیه بوجود آورده است، ضمن اینکه غربی‌ها با وجود این ادعا که دمکراسی در ترکیه باید توسعه پیدا کند، خواهان استمرار قدرت ونقش بیشتر ارتش در سیاست‌های کنونی ترکیه هستند.

https://ccsi.ir//vdci.qazct1apybc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه