جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : 1057
رئيس سابق مركز مطالعات استراتژيك روسيه در گفت‌وگو با فارس:

ايران را با نگاه غربي ديدن صحيح نيست

ايران را با نگاه غربي ديدن صحيح نيست

رئيس سابق مركز مطالعات استراتژيك روسيه، ضمن منحصر به فرد دانستن ساختار نظام سياسي ايران تأكيد كرد: بايد اين واقعيت‌ را درك كنيم كه نگاه كردن به نظام سياسي ايران تنها از عينك غربي صحيح نيست.
"ايوگيني كاژاكين " رئيس آكادمي روابط اجتماعي روسيه در گفت‌و‌گو با خبرگزاري فارس، درك نظام سياسي جمهوري اسلامي ايران از سوي كشورهاي مختلف جهان و به خصوص روسيه را مهم دانست و گفت: اين نظام خاص و منحصر به فرد سياسي، داراي اصول و مباني كنترل و توازن است كه زمينه رشد و توسعه ايران را فراهم كرده و اين امكان را براي اين كشور فراهم مي‌كند تا هر مشكلي را در داخل نظام، حل و فصل كند.
رئيس سابق مركز مطالعات استراتژيك روسيه با اشاره به اهميت وجود كنترل و توازن در نظام سياسي هر كشوري، تصريح كرد: مسلم است كه فعاليت موثر هر نظام سياسي در صورتي امكان‌پذير است كه تفكيك قوا صورت گيرد، زيرا جمع شدن قدرت در يك مركز، منجر به خودكامگي نظام مي‌شود و چنين نظامي در نهايت با بحران جدي مواجه خواهد شد و امروز عملاً بحران‌هاي بوجود آمده براي نظام‌هاي خودكامه خاورميانه، به همين دليل اتفاق افتاده است.
كاژاكين، نظام سياسي ايران را انعطاف پذير دانست و افزود: وجود ابزارهاي بازدارندگي و توازن در اين نظام، از نقاط قوت جمهوري اسلامي ايران است.
وي افزود: لازم است اين واقعيت‌ها را به نحوي كه هست درك كنيم و نگاه به نظام سياسي ايران، تنها از عينك غربي صحيح نخواهد بود. صاحب نظر سياسي روس، نقش ايران را در معادلات منطقه‌اي مهم ارزيابي كرد و افزود: در متن تحولات پيچيده افغانستان، عراق و انقلاب‌هاي خاور نزديك و ميانه كه هنوز مشخص نيست به چه نتايجي منتهي خواهند شد، تأثير‌گذاري ايران به عنوان يك كشور با ثبات و امن، افزايش خواهد يافت.
رئيس سابق مركز مطالعات استراتژيك روسيه، با اشاره به اين كه جمهوري اسلامي ايران علاوه بر داشتن موقعيت خاص در منطقه و جهان، مركز "تشيع " در بين جامعه مسلمانان جهان است، خاطرنشان كرد: ناديده گرفتن اين موضوع درباره تهران، توسط هر كشوري به معناي عدم تخصص مسئولان آن كشور و مخالفت با منافع ملي خودشان است.
كاژاكين تداوم گفت‌و‌گوي دائمي با ايران، درباره طيف وسيعي از مسائل را مهم ارزيابي و تاكيد كرد: به هيچ‌وجه نبايد روابط با ايران، تحت‌الشعاع برنامه هسته‌اي تهران قرار گيرد.
رئيس آكادمي روابط اجتماعي روسيه افزود: بدون ترديد اين نوع نگاه به سود همه كشورها بوده و به طور خاص، منافع ملي روسيه را نيز تامين خواهد كرد.
رئيس سابق مركز مطالعات استراتژيك روسيه در پاسخ به اين پرسش فارس مبني بر اين‌كه چرا آمريكا پا را از چهارچوب تحريم‌ها بر ضد ايران فراتر مي‌گذارد، تصريح كرد: شرح و تفسير گستاخانه، گاهي زمينه اقداماتي را فراهم مي‌كند كه براي خود آمريكا نيز دردسرساز بوده و مشكلاتي را براي واشنگتن به بار مي‌آورد.
كاژاكين افزود: زماني كه آمريكا بدون مجوز سازمان ملل به عراق حمله كرد، در اصل با منافع ملي خود در تناقض قرار گرفت، زيرا منافع آمريكا، تنها منافع تعداد معدودي از افرادي نيست كه در كاخ سفيد نشسته‌اند، بلكه صاحبان اصلي منافع آمريكا، مردم اين كشور هستند.
رئيس سابق مركز مطالعات استراتژيك روسيه همچنين با اشاره به زير پا گذاشته شدن موازين حقوق بين‌الملل و نقض منافع ملي مردم آمريكا در يوگسلاوي سابق، خاطرنشان كرد: اكنون بيشتر مردم آمريكا خواستار خروج نيروهاي نظامي اين كشور از عراق هستند، زيرا از نظر آن‌ها كشته شدن سربازانشان در عراق هيچ توجيهي ندارد.
كاژاكين با يادآوري نظر "ريمون آرون " فيلسوف و سياست‌شناس فرانسوي كه آمريكا را جمهوري امپراتوري خوانده، گفت: دموكراسي آمريكا براي داخل كشورش است، ولي اين كشور هميشه در خارج، رفتار امپراتور‌منشانه‌اي از خود نشان داده كه با اصول دموكراسي در تضاد است.

رئيس آكادمي كار و روابط اجتماعي روسيه، سپس با اشاره به اين‌كه ميان مسكو و تهران توافق‌هاي خوبي صورت گرفته، نقش كارشناسان را در بهبود روابط روسيه و ايران موثر دانست.
وي افزود: كارشناسان بايد همواره چگونگي اجراي اين توافقات را پيگيري و تحليل‌هاي عميق و ديدگاه‌هاي انتقادي خود را بيان كنند.
كاژاكين، برگزاري نشست‌ها و ميزگردهاي كارشناسي مشترك را به سود بهبود و تامين منافع ملي روسيه و ايران دانست و تصريح كرد كه ۲ طرف نبايد نسبت به اين بحث مهم بي‌توجهي كنند.

https://ccsi.ir//vdce.n8zbjh87f9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه