شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ , 27 Jul 2024
تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : 25318
مذاکرات وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
به گزارش بنیاد مطالعات قفقاز به نقل از رسانه‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان، جیحون بایرام‌اف و آرارات میرزویان وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در روزهای 21 و 22 اردیبهشت 1403 در آلماتی گفتگو کردند. وزیران از پیشرفت در موضوع تحدید حدود مرزها و توافقات حاصل شده در این راستا استقبال کردند. هیئت­های دو طرف در این نشست به بررسی پیش­نویس توافق نامه برقراری صلح و روابط بین دولتی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پرداختند. باکو و ایروان توافق کردند که مذاکرات را در مورد موضوعات مورد اختلاف ادامه دهند. علاوه بر این بایرام‌اف و میرزویان به طور جداگانه و در قالب سه جانبه با مورات نورتلئو معاون نخست­‌وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان دیدار کردند.
مذاکرات قزاقستان اولین دور مذاکرات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان خارج از پلتفرم­های روسی و غربی است. بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، مورات نورتلئو وزیر امور خارجه قزاقستان در ابتدای نشست ابراز اطمینان کرد که این گفتگوها به برقراری صلح پایدار در قفقازجنوبی کمک خواهد کرد. در ادامه جیحون بایرام‌اف وزیر امور خارجه آذربایجان از طرف قزاقستانی به خاطر فراهم کردن بستری برای مذاکرات قدردانی کرد. بایرام­اف افزود: از آخرین نشست طرفین نظرات خود را در مورد پیش­نویس توافقنامه صلح و اسناد دیگر مبادله کرده­اند که منعکس کننده مواضع طرفین است. یک عنصر مهم، پروتکل امضا شده در 19 آوریل در آغاز تحدید حدود بخشی از مرز دولتی ارمنستان و آذربایجان است. در این مدت کار زیادی انجام شده است؛ تلاش­های مشترک برای پاکسازی بخش­هایی از مرزهای دولتی، مشخص شدن مختصات جغرافیایی و نصب پست‌های مرزی در حال تکمیل است. بایرام‌اف گفت: ما به این روند توجه زیادی داریم و آماده ادامه کار هستیم. آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان نیز به نوبه از میزبانی طرف قزاقستانی تشکر کرد. میرزویان با یادآوری امضای بیانیه آلماتی در سال 1991 گفت: در آن زمان 11 جمهوری شوروی سابق تشخیص دادند که مرزهای اداری بین آن‌ها به عنوان مرزهای بین دولتی کشورهای مستقل به رسمیت شناخته شود.  به گفته وی روند تحدید حدود بین دو کشور باید بر اساس این سند سیاسی صورت گیرد. وزیر امور خارجه ارمنستان خاطر نشان کرد: نباید خود را محدود به امضای یک معاهده صلح کنیم، بلکه باید تمام ارتباطات در منطقه را با حفظ احترام به حق حاکمیت کشورهای محل عبور، باز کنیم.
خاطر نشان می­شود پیش از این و در اواخر فروردین 1403 در چارچوب مذاکرات دو جانبه باکو و ایروان برای تحدید حدود مرزی، 4 روستای منطقه تاووش به جمهوری آذربایجان واگذار شد که گسترش اعتراضات در این منطقه و ایروان را به دنبال داشته است.
با توجه به سیاست بی طرفی فعال جمهوری اسلامی ایران در اختلافات بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و تاثیر پذیری مستقیم کشورمان از روندها و تحولات فی مابین دو کشور، تهران می تواند میزبان مناسب و دارای انگیزه سازنده برای مذاکرات طرفین جهت رسیدن به یک توافق جامع و عادلانه باشد.
https://ccsi.ir//vdcivpar.t1awz2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه