شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ , 27 Jul 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۵
کد مطلب : 25313
توافقات دیدار سران روسیه و ارمنستان در مسکو
به گزارش بنیاد مطالعات قفقاز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از نشست سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مسکو در 8 می، دیداری دوجانبه در کرملین با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان برگزار کرد. رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود تاکید کرد که افزایش گردش مالی ارمنستان با کشورهای جامعه اقتصادی اوراسیا از سال 2015 مقدار بسیار قابل توجهی بوده است و گردش تجاری ارمنستان با کشورهای جامعه اقتصادی اوراسیا 14 برابر افزایش یافته است.
پوتین همکاری همه کشورهای عضو اوراسیا از جمله ارمنستان را مثبت ارزیابی کرد و تاکید کرد که روابط دوجانبه بین مسکو و ایروان با موفقیت در حال توسعه است. به گفته رئیس جمهور روسیه، "در سال 2023 رشد تجارت بین روسیه و ارمنستان کاملاً قابل توجه بود که عمدتا به دلیل افزایش صادرات ارمنستان بود. گردش تجاری بین دو کشور برای اولین بار از مرز 7 میلیارد دلار گذشت. تاکنون چنین حجمی در روابط تجاری و اقتصادی ما وجود نداشته است. البته مسائل دو جانبه تنها به رشد گردش تجاری مربوط نمی شود. سوالاتی در رابطه با امنیت در منطقه وجود دارد".
پاشینیان به نوبه خود از رهبر روسیه برای استقبال گرم و سازماندهی عالی اجلاس سران اوراسیا در مسکو تشکر کرد.
پس از این دیدار، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اظهار داشت که مسکو و ایروان بر سر خروج نیروهای نظامی و مرزبانی روسیه از برخی مناطق ارمنستان به توافق رسیده اند. به گفته پسکوف، "در پاییز 2020، به درخواست طرف ارمنی، نیروهای نظامی و مرزبانی روسیه در برخی از مناطق ارمنستان مستقر شدند. پاشینیان گفت که امروز به دلیل تغییر شرایط دیگر چنین نیازی وجود ندارد، بنابراین با موافقت رئیس جمهور روسیه، با خروج نیروهای نظامی و مرزبانی روسیه از برخی مناطق ارمنستان موافقت شد". در عین حال، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که بنا به درخواست طرف ارمنی، مرزبانان روسیه در مرزهای ارمنستان - ترکیه و ارمنستان - ایران باقی خواهند ماند. پسکوف افزود: «آنها در آنجا خواهند ماند و به انجام وظایف خود ادامه خواهند داد». به گفته سخنگوی کرملین، در دیدار پوتین و پاشینیان عمدتا پویایی مثبت توسعه روابط تجاری و اقتصادی ما مورد بحث قرار گرفت.
بر اساس توافق صورت گرفته، نیروهای نظامی روسیه از نقاط مرزی ارمنستان – جمهوری آذربایجان در مناطق تاووش، سیونیک، وایوتس زور، گغارکونیک و آرارات که در طول جنگ 44 روزه و پس از آن مستقر بودند، خارج خواهند شد. همچنین توقف فعالیت مرزبانان روسیه در فرودگاه زوارتنوتس ایروان مورد توافق دو طرف قرار گرفت.
پیش از دیدار پوتین و پاشینیان، پسکوف در یک ویدئوی منتشر شده در کانال تلگرامی پاول زاروبین، خبرنگار برنامه "مسکو.کرملین.پوتین" اظهار داشته بود که "نیازی به اغراق در مورد پیچیدگی مذاکرات بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نیست، البته در روابط دوجانبه، موضوعات مشکل آفرینی وجود دارد، اما از سوی دیگر، هرچه تعامل بین دو کشور بیشتر باشد، روابط دوجانبه گسترده­تر می شود. روسیه تمایل دارد در مورد چشم انداز حل مشکلات پیش آمده در روابط روسیه و ارمنستان خوش­بین باشد. منافع متقابل بین طرفین وجود دارد، پتانسیل روابط دوجانبه وجود دارد و ما می بینیم که اراده سیاسی مقامات روسیه و ارمنستان این است که در این مورد بحث کنند. ما منتظر نتایج خواهیم بود".
لازم به ذکر است گه ارمنستان با استفاده از موقعیت ژئوپلیتیک کنونی، به ویژه درگیری روسیه در اوکراین، صادرات کالاهایی را که تحت تحریم­های غرب قرار دارند به روسیه افزایش داده است. این امر منجر به افزایش صادرات ارمنستان به روسیه در سال گذشته تقریباً به میزان پنج برابر شده است. به نظر می رسد چنین اقداماتی منافع اقتصادی قابل توجهی برای ارمنستان به همراه داشته است.

 
https://ccsi.ir//vdcdss0x.yt0kf6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه