شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 18 May 2024
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : 8311
لوموند نوشت: در حالی که پاریس روز چهارشنبه عرصه رایزنیهای گسترده دیپلماتیک درباره تحولات اوکراین بود ، اما روسیه تا کنون هیچگونه انعطافی از خود نشان نداده است.گفتگوهای دیپلماتیک پاریس فقط با وعده ادامه این گفتگوها در روزهای آینده پایان یافت.
این روزنامه فرانسوی در مقاله چاپ امروز نوشت : قرار است وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز پنج شنبه برای بررسی تحولات اوکراین ادامه یابد.همچنین قرار است وزیر امور خارجه اوکراین با همتایان خود در اتحادیه اروپا دیدار کند.
دولت های غربی اوضاع در اوکراین را با نگرانی فراوان دنبال می کنند. حاکمان جدید طرفدار اتحادیه اروپا در اوکراین با دو خطر فروپاشی اقتصادی و جدایی از مناطق جنوبی و شرقی که به زبان روسی صحبت می کنند و از یانوکوویچ حمایت می کنند ، روبرو هستند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه این هفته با بیان اینکه مسکو ممکن است از توان نظامی خود برای تغییر دادن نتیجه بن بست سه ماهه در اوکراین استفاده کند ، به نگرانی ها دامن زد.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به این که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به وی اطمینان داده است مسکو به تمامیت ارضی اوکراین احترام خواهد گذاشت تلاش کرد فشارهای دیپلماتیک را که رنگ و بوی جنگ سرد را دارد کاهش دهد.
همچنین به نظر می رسد پوتین روز پنجشنبه با بیان اینکه برای بهبود روابط تجاری با اوکراین تلاش می کند و از تلاش های بین المللی برای کمک مالی به اوکراین حمایت می کند سعی کرد رویکردی مصالحه جویانه تر در پیش بگیرد.
با این حال تنش ها در شبه جزیره کریمه همچنان رو به افزایش است . کریمه نزدیک به دویست و پنجاه سال میزبان ناوگان دریایی روسیه بوده است.
این در حالی است که ولادیمیر پوتین با غربی ها صمیمی سخن می گوید و آنان را شرکای خود خطاب می کند و به سادگی هشدار می دهد اگر غربی ها تصمیم بگیرند تحریمی اعمال کنند زیان آن دوجانبه خواهد بود. در خصوص اجلاس گروه هشت تحت ریاست روسیه که غربی ها تهدید به تحریم آن کرده اند پوتین گفت ما خود را برای برگزاری این اجلاس آماده کرده ایم و آماده پذیرفتن همکارانمان هستیم. اگر آنها نخواهند بیایند خیلی بد است. وی همچنین با معترضان اوکراینی که خواستار تغییرات اساسی در قدرت هستند به صورت گذرا اظهار همدردی کرد. ابتکار رئیس جمهور روسیه اگر آرامش بخش هم باشد حاکی از خروج از بحران در آینده ای نزدیک نیست.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز گفته است ما موضع خود را در خصوص اوکراین تغییر نخواهیم داد. رئیس جمهور روسیه حتی تا آنجا پیش رفت که حضور نظامیان روسی را در خیابانهای سیمفروپول تکذیب کرد و این در حالی است که مردم محلی روس تبار به سربازانش در آنجا گل تقدیم کرده اند. پوتین گفت مردم سیاهپوشی که روی شانه شان سلاح کلاشنیکف حمل می کنند و عملا کنترل شبه جزیره کریمه را در دست دارند نیروهای دفاع از خود محلی هستند که یونیفرم شان را از فروشگاه های ارتش روسیه تهیه کرده اند. کرملین با رد کردن اندیشه اتحاد کریمه با فدراسیون روسیه فعالانه از این فکر که در آینده در شبه جزیره کریمه همه پرسی حق تعیین سرنوشت برگزار شود حمایت می کند. البته پیامد برگزاری این همه پرسی به سادگی قابل تصور است. دولت اوکراین برگزاری این همه پرسی را نا مشروع خواهد دانست و و اتحادیه اروپا در برزخ خواهد ماند. ظاهرا رئیس جمهور روسیه پیشنهاد آلمان را نیز برای ایجاد گروه تماس به منظور تحقیق درباره اوضاع کریمه رد کرده است.
پوتین در عمل شبه جزیره کریمه را که به طور قانونی به اوکراین تعلق دارد، ضمیمه روسیه کرده است. پوتین با ورود به اوکراین به عنوان یک اقدام تنبیهی در برابر انقلاب در آن کشور،‌ نه تنها گستاخانه قانون بین الملل را نقض کرده است بلکه درواقع این امکان را ایجاد کرده است که اوکراین و روسیه درگیر جنگی خونین شوند که ممکن است سالها طول بکشد.
روسیه با تهاجم به کریمه حاکمیت یک کشور دیگر و منشور سازمان ملل را نقض کرد. این اقدامات ، دو رویی آشکار کشوری را نشان می دهد که همواره بر صدور قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل به عنوان مقدمه ای برای اقدام نظامی تاکید داشته است.
بنابراین واکنش باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از جمله در خصوص اجلاس گروه هشت که تاکنون نماد همکاری بین غرب و روسیه بوده است، درست بود.
آمریکا همچنین حق دارد اقدامات تنبیهی بیشتری از جمله تحریم های اقتصادی در صورت تهاجم تما عیار روسیه به اوکراین اتخاذ نماید.
تحریم های غرب تهدیدی جدی برای کرملین خواهد بود. الگوی اقتصادی روسیه قبلا بطور جدی به مشکل برخورد و مدتی با خروج سرمایه مواجه شده است. تهدید مسدود شدن دارایی های جرگه سالاران مرتبط با پوتین قطعا کرملین را به بازاندیشی وا می دارد.
شبه جزیره کریمه که حدود دو میلیون نفر جمعیت دارد پس از آنکه افراد مسلح طرفدار کرملین روز چهارشنبه گذشته ساختمان های دولتی و پارلمان را تصرف کردند و پرچم روسیه را بر فراز این ساختمان ها برافراشتند با بحران روبرو شد.
اوکراین اعلام کرده است روسیه نیروهای خود را در منطقه کریمه به حال آماده باش کامل درآورده است. این تحولات در حالی صورت می گیرد که به نظر می رسد شبه جزیره کریمه از کنترل کیف خارج شده است.
https://ccsi.ir//vdce.z8vbjh8xz9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه