شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب : 4334
لیبرمن در باکو

دولت جمهوري آذربایجان از روز يكشنبه میزبان آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه تندروي رژيم صهيونيستي در باکو است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پايگاه اينترنتي عصر ایران در مطلبي در اين زمينه آورده است: «سفر لیبرمن که دومین سفر وی در دوران تصدی سمت وزارت امور خارجه اسراییل به (جمهوري) آذربایجان است، در شرایطی صورت می‌پذیرد که روابط تهران - باکو در ماه‌های گذشته به شدت به سردی گراییده است.

لیبرمن قرار است در جریان این سفر در آیینی به مناسبت بیستمین سالگرد ایجاد روابط دیپلماتیک بین آذربایجان و اسراییل شرکت کرده و با رییس جمهور، وزیر خارجه ، معاون نخست وزیر و وزیر موقعیت‌های اضطراری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کند.

اين سفر لیبرمن در حالي انجام مي‌شود که ماه گذشته نشریه آمریکایی فارن پالسی به نقل از برخی منابع اطلاعاتی غربی نوشت که اسراییل درصدد استفاده از خاک آذربايجان و پایگاه‌هایی در خاک این کشور برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران است.

این خبر از سوی تل آویو و باکو تکذیب شد، اما به موازات گسترش تنش در روابط تهران - باکو از سویی و تشدید جنگ لفظی میان ایران و اسراییل بر سر موضوع حمله به ایران، مساله همکاری‌های نظامی و امنیتی باکو - تل آویو بیش از پیش زیر ذره بین تهران قرار گرفت.

ایران دولت باکو را به اتخاذ رویکردهای خصمانه نسبت به خود متهم کرده و خواستار قطع همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی باکو با رژیم تل‌آویو است و در مقابل دولت باکو نیز مدعي حمايت ایران از اسلامگرایان آذربایجان و تلاش برای ایجاد ناآرامی در این کشور شده است.

آذربایجان یکی از عمده‌ترین منابع تامین انرژی اسراییل است و دو طرف بر سر انعقاد قرارداد خرید تسلیحات جمهوری آذربایجان از اسراییل به ارزش يك میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در حال مذاکره‌اند.

روزنامه اورشليم پست - چاپ رژيم صهيونيستي - در اين زمينه نوشته است: هدف اصلی سفر لیبرمن به باکو گفت‌وگو درباره ایران است. لیبرمن پس از آذربایجان به سوییس خواهد رفت و در آنجا نیز با مقامات سوییسی درباره روابط مالی و بانکی برن - تهران رایزنی خواهد کرد.

سوییس که از اعضای اتحادیه اروپا به شمار نمی‌رود، هفته گذشته اعلام کرد که به دلیل پیامدهای اقتصادی هنوز تصمیم به تحریم بانک مرکزی و نفت ایران نگرفته است.

اسراییل و برخی کشورهای غربی بانک‌های سوییس را به همکاری مالی و بانکی با موسسات و بانک‌های ایرانی متهم می‌کنند.»

https://ccsi.ir//vdcf.mdjiw6dmjgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه