سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ , 22 Oct 2024
تاریخ انتشار :يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب : 25340
نشست شورای سران دولت های کشورهای مستقل مشترک المنافع در ترکمنستان
به گزارش بنیاد مطالعات قفقاز، نشست شورای سران دولت های کشورهای مستقل مشترک المنافع در روز جمعه 4 خردادماه 1403 در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد. در این نشست نخست وزیران جمهوری های آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و روسیه حضور یافتند و سندی در مورد همکاری در بخش انرژی، صنایع شیمیایی، مدیریت پسماندهای خطرناک و زباله های انباشته شده که  آسیب های زیست محیطی به همراه دارد را تا سال 2035 امضا کردند.
سران دولت ها همچنین برنامه عملیاتی برای بهینه سازی زیرساخت ها و توسعه کریدورهای حمل و نقل بین المللی که از قلمرو کشورهای عضو CIS تا سال 2030 می گذرد، امضا کردند.
نشست بعدی شورای سران دولت های کشورهای مشترک المنافع قرار است در تاریخ 7 تا 8 نوامبر 2024 در فدراسیون روسیه برگزار شود.
همچنین در حاشیه این نشست نخست وزیر قزاقستان با رئیس جمهور ترکمنستان در خصوص همکاری های
گازی بین دو کشور تبادل نظر کردند.
شایان ذکر است که از مسیرهای حمل و نقل مهم در این منطقه می توان کریدور میانی و راه لاجورد و کریدور شمال جنوب را نام برد.
اخیرا ترکمنستان و روسیه و افغانستان در زمینه مسیر ترانس-افغان که کریدور شمال جنوب را از طریق ترکمنستان وارد افغانستان و سپس به سمیر شرقی پاکستان و هند متصل می کند نیز توافقاتی انجام داده اند. بدین ترتیب کریدور شمال جنوب با مشارکت روسیه- قزاقستان- ازبکستان- ترکمنستان-افغانستان-پاکستان و هند در حال اجراست.
در زمینه انتقال گاز به هند نیز کار ساخت خط لوله تاپی در خاک ترکمنستان به پایان رسیده و پرسنل برای اجرای آن از ترکمنستان به افغانستان منتقل شده اند.
 
https://ccsi.ir//vdcdzs0x.yt0ko6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه