شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ , 27 Jul 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب : 25324
نیکول پاشینیان: ارمنستان بر تمایل خود برای پیوستن به اتحادیه اروپا در سال 2024 تاکید کرده است
نیکول پاشینیان: ارمنستان بر تمایل خود برای پیوستن به اتحادیه اروپا در سال 2024 تاکید کرده است
 به گزارش بنیاد مطالعات قفقاز به نقل از رسانه های ارمنستان نیکول پاشینیان نخست­وزیر ارمنستان در چارچوب نشستی با عنوان «از خط مقدم: دفاع دموکراسی ارمنستان» (From the frontline: Armenia’s defence of democracy) که در راستای «اجلاس دموکراسی کپنهاگ» در 14 می سالجاری میلادی در دانمارک برگزار شده است، بر تمایل خود برای پیوستن ارمنستان به اتحادیه اروپا در سال 2024 تاکید کرد.

 
پاشینیان نخست­وزیر ارمنستان در نشست مذکور بیان کرد که "شما می­دانید که ارمنستان یکی از اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی است. اکنون ما به طور رسمی عضو سازمان پیمان امنیت جمعی هستیم، اما من اعلام کردم که مشارکت خود را متوقف کرده­ایم. مشکل و بحران روابط ارمنستان و این سازمان از لحظه حمله نظامیان جمهوری آذربایجان به ارمنستان به وجود آمد و طبق رویه سازمان پیمان امنیت جمعی، کشورهای عضو مجبور بودند در این شرایط از ارمنستان حمایت و کمک کنند”.
پاشینیان گفت: "اما حتی پس از درخواست­های رسمی، سازمان پیمان امنیت جمعی از برداشتن گام­های مشخص خودداری کرد و در واقع این دلیل اصلی است که ما مشارکت خود را در فعالیت­های سازمان پیمان امنیت جمعی در همه سطوح متوقف کرده­ایم".
پاشینیان با اشاره به این سوال مجری که آیا با توجه به این اتفاقات، آیا ایروان انتظار دارد که غرب امنیت ارمنستان را تضمین کند، پاسخ داد: "می‌­دانید، سیاست ما این است که روابط خارجی‌مان را در همه زمینه‌ها متنوع کنیم. اکنون در زمینه امنیت با هند، فرانسه و سایر کشورها در حال ایجاد همکاری هستیم. و اکنون ما با اتحادیه اروپا همکاری می­کنیم، زیرا همانطور که گفتم، ما از استقرار ماموریت نظارتی و نظارت غیرنظامی اروپایی در مرز خود با آذربایجان خوشحالیم. این ماموریت غیرنظامی است اما از سوی دیگر به نوعی عامل جدیدی برای امنیت منطقه است و برای اولین بار است که اتحادیه اروپا به نحوی در دستور کار امنیتی ارمنستان قرار می گیر­د".
پاشینیان خاطرنشان کرد که "ارمنستان اکنون مشتاقانه منتظر تصمیم اتحادیه اروپا برای گنجاندن ارمنستان در صندوق صلح اروپا است. ما امیدواریم که مذاکرات آزادسازی ویزا را آغاز کنیم. و سال گذشته در پارلمان اروپا اعلام کردم که ارمنستان آماده است تا این حد به اتحادیه اروپا نزدیک شود، تا جایی که اتحادیه اروپا آن را ممکن می­داند. این موقعیت ارمنستان است که بوده و هست.
همچنین در اجلاس مذکور، نخست­وزیر ارمنستان با آندرس فوگ راسموسن بنیانگذار سازمان بین­المللی مشاوره سیاسی «راسموسن گلوبال» دیدار کرد.

آقای راسموسن از نخست­وزیر ارمنستان برای پذیرش دعوت برای شرکت در اجلاس دموکراسی کپنهاگ و بحث در مورد موضوع «از خط مقدم: دفاع ارمنستان از دموکراسی» تشکر کرد.
طرفین در خصوص تحولات منطقه­ای و چالش­های امنیتی تبادل نظر کردند. مسائل مربوط به امنیت و ثبات در قفقاز جنوبی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اهمیت تداوم تلاش­ها در این راستا به صورت دوجانبه مورد تاکید قرار گرفت.
در زمینه رفع انسداد ارتباطات منطقه­ای، آندرس فوگ راسموسن بر اهمیت پروژه «چهارراه صلح» دولت ارمنستان تاکید کرد.
شایان ذکر است که در پایان فوریه 2023، شرکت «راسموسن گلوبال» با دولت ارمنستان قرارداد رسمی در زمینه ارائه خدمات مشاوره و لابی منعقد کرد. موضوع توافقنامه مذکور، کمک به ایروان در دستیابی به اهداف سیاسی آن در قبال اروپا است که به نوبه خود شامل ارائه خدماتی مانند ارتقای موضع ارمنستان در مناقشه قره­باغ و ایجاد قابلیت­های دفاعی در همکاری با غرب است.
  https://ccsi.ir//vdcfjmd0.w6dt0agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه