شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ , 27 Jul 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : 25321
پارلمان گرجستان لایحه شفافیت نفوذ خارجی را تصویب کرد
به گزارش بنیاد مطالعات قفقاز به نقل از خبرگزاری‌های گرجستان روز گذشته پارلمان گرجستان در سومین و آخرین قرائت، لایحه‌ شفافیت نفوذ خارجی را با 84 رای موافق و 30 رای مخالف تصویب کرد. در جریان رای‌گیری بین نمایندگان اپوزیسیون و حزب حاکم درگیری رخ داد.  اکنون این قانون باید به امضای سالومه زورابیشویلی رئیس‌جمهور این کشور برسد. وی گفته است که این قانون را وتو خواهد کرد، اما این مانع حزب حاکم رویای گرجستان به دلیل اکثریت در پارلمان نخواهد شد. هدف این قانون سازمان‌هایی است که بیش از 20 درصد از بودجه آن‌ها از خارج تامین می‌شود. طبق قانون جدید این سازمان‌ها باید سالانه یک اظهارنامه در مورد میزان بودجه خارجی خود و گزارشی از نحوه مصرف آن ارائه کنند. عدم رعایت این قانون با جریمه‌ای از 10 هزار تا 25 هزار لاری ( 3.7 هزار دلار تا 9.4 هزار دلار) همراه خواهد بود. از 15 آوریل تظاهرات‌هایی در مخالفت با این لایحه پیشنهادی در تفلیس برگزار شده است که درگیری‌هایی را میان معترضان و پلیس به هراه داشته است. اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده با محکوم کردن اقدامات نیروهای امنیتی از معترضان حمایت کردند.
روز گذشته و همزمان با قرائت سوم لایحه پیشنهادی دولت در پارلمان، جیمز اوبراین دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا به گرجستان سفر و با ایراکلی کوباخیدزه نخست‌وزیر گرجستان دیدار کرد. در این دیدار موضوعات روابط گرجستان و آمریکا از جمله روندهای چند سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت. همچنین کوباخیدزه در این ملاقات اهمیت تصویب قانون شفافیت نفوذ خارجی را به جیمز اوبراین توضیح داد و افزود حزب حاکم برای بررسی دقیق همه نظرات حقوقی شرکای بین‌المللی آمادگی دارد. نخست‌وزیر گرجستان خاطرنشان کرد که دولت این کشور علاقه‌مند به مشارکت با ایالات‌متحده است که مستلزم تلاش‌های دوجانبه و نگرش منصفانه است.
جیمز اوبراین پس از این ملاقات با اشاره به قانون شفافیت نفوذ خارجی گفت در صورت اجرایی شدن این قانون محدودیت‌هایی از سوی ایالات‌متحده اعمل خواهد شد. وی افزود این محدودیت‌ها در وهله اول متوجه افراد و خانواده‌های افراد دخیل در تصویب این قانون خواهد شد. چارلز میشل رئیس شورای اروپا نیز با اشاره به تصویب قانون شفافیت نفوذ خارجی گفت: من امیدوارم که مقامات گرجستان در صورت تمایل به پیوستن به اتحادیه اروپا قصد خود را روشن کنند. آن‌ها باید به اصول حاکمیت قانون و دموکراسی احترام بگذارند. من امیدوارم که موفق شویم آن‌ها را متقاعد کنیم که شرایط لازم برای پیوستن به اتحادیه اروپا را برآورده کنند. میشل افزود: اکثریت قریب به اتفاق مردم گرجستان خواهان الحاق به اتحادیه اروپا هستند، آن‌ها باید احساس کنند که ما از خواسته آن‌ها حمایت می‌کنیم.
علاوه بر این روبرتا متسولا رئیس پارلمان اروپا در شبکه‌های اجتماعی درباره تحولات تفلیس اظهار نظر کرد. متسولا گفت: گرجستانی‌ها در خیابان‌ها رویای اروپا را دنبال کرده و پرچم اروپا را به اهتزاز در می‌آورند. آن‌ها آینده اروپایی می‌خواهند و  انتظار ارزش‌ها و استانداردهای اروپایی را دارند. رئیس پارلمان اروپا افزود: پارلمان اروپا در کنار مردم گرجستان ایستاده است.
ایراکلی کوباخیدزه نخست‌وزیر گرجستان روز گذشته همزمان با قرائت سوم لایحه شفافیت نفوذ خارجی در پارلمان این کشور در سخنانی گفت: امروز مهمترین روز از نظر تقویت استقلال و حاکمیت کشورمان است. وی تأکید کرد که تصویب قانون شفافیت نفوذ خارجی تضمین‌های قوی برای صلح و ثبات بلندمدت در گرجستان ارائه می‌دهد. کوباخیدزه خاطرنشان کرد دولت به حفظ منافع ملی گرجستان متعهد است. وی افزود: گرجستان یک کشور آزاد، مستقل و با عزت است. عضویت در اتحادیه اروپا تنها با عزت و حاکمیت امکان‌پذیر و ارزشمند است که اکثریت شهروندان گرجستان آن را به خوبی درک کرده‌اند. من مطمئن هستم که با ادامه حمایت عمومی، گرجستان به موفقیت چشمگیری دست خواهد یافت و تا سال 2030 به عضویت کامل اتحادیه اروپا خواهد رسید.
 
https://ccsi.ir//vdccs1qi.2bqpi8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه