شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : 24668
اعلام همبستگی اردوغان با قزاقستان در گفتگو با رئیس جمهور این کشور
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با تاکید بر همبستگی کشورش با قزاقستان اظهار امیدواری کرد که ناآرامی‌ها در این کشور حوزه آسیای مرکزی به زودی فروکش کنند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شینهوا، اردوغان در تماس تلفنی با قاسم جومارت توکایف، همتای قزاقستانی خود گفت که ترکیه به تحولات این کشور توجه زیادی دارد.
اردوغان با ابراز امیدواری نسبت به تشکیل هرچه سریعتر دولت جدید قزاقستان تاکید کرد که معتقد است مردم قزاقستان در چارچوب اعتماد و گفت وگوی متقابل بر مشکلات فائق خواهند آمد.
وی افزود: ترکیه آمادگی دارد تا در صورت لزوم هر نوع دانش فنی و تجربه را به اشتراک بگذارد.
در همین حال، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه هم در توئیتی اعلام کرد، صلح و ثبات قزاقستان اولویت اصلی ترکیه است.
او اضافه کرد: "ما عمیقا از بابت حوادث قزاقستان و ضایعه های انسانی رخ داده در این کشور متاسف هستیم".
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تاکید کرد که کشورش همیشه با قزاقستان همبستگی می کند و در کنار این کشور خواهد بود.
عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه نیز با قزاقستان ابراز همبستگی کرد.
چلیک در حسابش در توییتر نوشت: ترکیه همیشه در کنار کشور دوست و برادرش، قزاقستان ایستاده است. بزرگترین آرزوی ما این است که قزاقستان این روزها را پشت سر بگذارد و به یک کشور صلح آمیز و قدرتمند از همه نظر تبدیل شود. مردم قزاقستان این بصیرت را دارند که این روزها را با عقل سلیم پشت سر بگذارند.
چلیک با ابراز تأسف از تلفات رخ داده در جریان ناآرامی‌های قزاقستان، گفت: بزرگترین آرزوی ترکیه این است که همه مردم قزاقستان سالم باشند و ناآرامی های جاری در این کشور پایان یابد.
قزاقستان از چند روز پیش شاهد ناآرامی‌های گسترده‌ای بوده که منجر به استعفای کابینه دولت این کشور شد. اعتراضات در این کشور روز یکشنبه به دلیل نارضایتی از افزایش قیمت سوخت آغاز شد.
شرکت هواپیمایی ملی ترکیه موسوم به "ترکیش ایرلاینز" پروازهای خود به قزاقستان را تا ۹ ژانویه به دلیل ناآرامی‌های سیاسی در این کشور آسیای مرکزی به حال تعلیق درآورده است.
ترکیه یکی از اولین کشورهایی بود که استقلال قزاقستان را به رسمیت شناخت.
در سال ۲۰۰۹، دو کشور توافقنامه مشارکت راهبردی را برای تقویت همکاری های دوجانبه سیاسی، دفاعی و اقتصادی امضا کردند.
 
  https://ccsi.ir//vdcfcvd0.w6djvagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه