جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 17 May 2024
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب : 3631

معاون وزیر امور خارجه گرجستان اعلام کرد گسترش همکاری‌های نظامی با آمریکا را نباید چنین تفسیر کرد که گرجستان خاک خود را بعنوان میدان اجرای عملیات نظامی علیه سایر کشورها در اختیار آمریکا قرار خواهد داد.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری-اینترنتی «راس بالت»، "نیکولاس واشاکیدزه" معاون اول وزیر امور خارجه گرجستان در یک کنفرانس مطبوعاتی از خبرنگاران درخواست کرد تا از بکارگیری عبارت «استفاده از خاک گرجستان بعنوان میدانی برای عملیات نظامی آمریکا» خودداری کنند.
پیش از این،"باتو کوتلیا" معاون دبیرکل شورای امنیت ملی گرجستان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «مائسترو» اعلام کرده بود که اگر سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای در خصوص دخالت نظامی در مناقشات پیرامون ایران تصویب کند، گرجستان به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل وظایف خاصی در این رابطه برعهده خواهد گرفت. این مقام امنیتی گرجی یادآور شده بود که البته امیدوار است که بتوان از بروز چنین بحرانی اجتناب شود.

معاون وزیر خارجه گرجستان در تفسیر مطالبی که اخیرا در رسانه‌های گروهی در این رابطه منتشر می‌شود، گفت: من به این مطالب گوش نمی‌دهم و از ارزیابی این گونه اخبار خودداری می‌کنم.

به گفته وی، اخیرا در چهار چوب همکاری‌های متقابل راهبردی بین گرجستان و آمریکا توافقاتی در زمینه تعمیق همکاری‌های نظامی-فنی بین دو کشور صورت گرفته است.

واشاکیدزه افزود: گرجستان به همکاری خود با آمریکا در این راستا ادامه خواهد داد. البته من از شما می‌خواهم تا از بکارگیری عباراتی از قبیل اینکه «خاک گرجستان بعنوان میدان عملیات راهبردی برای حمله نظامی به سایر کشورها استفاده خواهد شد» خودداری کنید.

به گفته وی، این اصطلاحی نیست که به کمک آن بتوان روابط مثبت گرجستان و آمریکا را تفسیر کرد.

پیش از این "دیوید باکرادزه" رئیس پارلمان گرجستان نیز در پاسخ به این سئوال که «آیا گرجستان در صورت اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه ایران به میدانی برای عملیات راهبردی تبدیل خواهد شد یا خیر؟» گفته بود: هیچ مذاکره‌ای در این رابطه بین دو کشور صورت نگرفته است.

باکرادزه یادآور شده بود: من با اطمینان می‌توانم بگویم که در زمان سفر "میخائیل ساآکاشویلی" رئیس‌جمهوری گرجستان به آمریکا صحبتی در رابطه با این موضوع صورت نگرفته است. در خصوص این سئوال فرضی که اگر چنین مناقشه‌ای آغاز شود و اگر سازمان ملل در این رابطه قطعنامه تصویب کند، هیچ کس و از جمله خود من نمی‌تواند پاسخ مشخصی به این سئوال دهد که چه مسائلی ممکن است رخ دهد.

پیش از این برخی کارشناسان احزاب مخالف گفته بودند که آمریکا در بحبوحه مناقشات پیرامون ایران بودجه مورد نیاز ساخت تاسیسات نظامی جدید در خاک گرجستان را تامین می‌کند و دقیقا به همین دلیل است که ساآکاشویلی منطقه به منطقه در کشور می‌گردد و بیمارستان‌های جدید افتتاح می‌کند.

https://ccsi.ir//vdce.x8xbjh8pz9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه